Komise F1 si v Suzuce jen tak neodpočine. Poté, co vyřešila prohřešky Vettela (nepotrestán) a Leclerca (ten naopak penalizován hned dvakrát) má na stole další případ, a jak se zdá, pořád ještě není u konce své činnosti.
V posledním kole Grand Prix Japonska se do zatáčky 2 řítili bok po boku Pierre Gasly a Sergio Pérez. Mexičan byl při chuti, protože zdolal jak svého týmového kolegu, tak Nico Hülkenberga. Poslední manévr mu ale nevyšel a jeho Racing Point skončil u bariéry.
Mexičan měl štěstí v neštěstí, protože díky pochybení vedení závodu byla Grand Prix odmávnuta o kolo dříve, takže souboj s Gaslym přišel vlastně "v nastaveném čase", na který se v F1 nehraje. Jenže to ani jeden z účastníků duelu nevěděl. Pérezovi tak zůstalo 9. místo, nicméně závodní ředitel Michael Masi rozhodl, že incident bude prošetřen.
"Oba piloti se na kolizi podíleli. Jak vůz startovní číslo 11 (Pérez), jenž byl mírně vpředu, na vnější straně trati a směřoval k apexu zatáčky 2, tak vůz startovní číslo 10 (Gasly) na vnitřní straně. Ten pravděpodobně neměl dobrý přehled a přesně nezaregistroval soupeře, proto se nedržel více vnitřního okraje dráhy," uvádí se v rozhodnutí, označeném verdiktem "kolize nemá viníka".
Ještě než se Pérez dozvěděl, že závod vlastně skončil o kolo dříve a tím pádem nepřišel o body, byl značně rozezlen: "Myslím, že to byl zcela zbytečný kontakt. Byl jsem vpředu, dal mu dost místa, jak můžete vidět, jeho auto ani nebylo na obrubníku. Byl jsem vpředu na čerstvých pneumatikách, myslím, že bylo hloupé, co v posledním kole závodu udělal. Nakonec z toho vyvázl. Myslím, že měl velké štěstí, protože si mohl zkazit závod a přijít o body. Měl by přijmout, že přijde o pozici. Ricciardo mi udělal něco podobného dvakrát, kdybych se choval podobně, tak to dopadne stejně," uvedl Pérez s tím, že měl na mysli nehodu.
Gasly se ovšem bránil a odmítl převzít byť jen díl viny - opět citujeme prohlášení před oznámením, že oba piloti svou pozici před posledním kolem neztratili. "Nejdřív chci vědět, jestli jsem mohl něco udělat jinak a lépe, než někoho začnu obviňovat. Viděl jsem, že se blíží, čekal jsem, že mi poskytne víc prostoru, ale odmítám ho z něčeho vinit, nejdřív si chci prohlédnout záznam a všechno posoudit," uvedl Gasly, aniž by tušil, že už to bude jenom dokazování ex post.
Pořád je ještě ve hře možný postih Renaultu, jehož případ komise F1 řeší. Jedná se o prošetřování údajného "porušení sportovních a technických předpisů FIA F1, jakož i mezinárodně sportovních řádů FIA", k čemuž zavdal impuls protest Racing Point. Šetření začne v Japonsku v 18:30 místního času.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.