Komise F1 si v Suzuce jen tak neodpočine. Poté, co vyřešila prohřešky Vettela (nepotrestán) a Leclerca (ten naopak penalizován hned dvakrát) má na stole další případ, a jak se zdá, pořád ještě není u konce své činnosti.
V posledním kole Grand Prix Japonska se do zatáčky 2 řítili bok po boku Pierre Gasly a Sergio Pérez. Mexičan byl při chuti, protože zdolal jak svého týmového kolegu, tak Nico Hülkenberga. Poslední manévr mu ale nevyšel a jeho Racing Point skončil u bariéry.
Mexičan měl štěstí v neštěstí, protože díky pochybení vedení závodu byla Grand Prix odmávnuta o kolo dříve, takže souboj s Gaslym přišel vlastně "v nastaveném čase", na který se v F1 nehraje. Jenže to ani jeden z účastníků duelu nevěděl. Pérezovi tak zůstalo 9. místo, nicméně závodní ředitel Michael Masi rozhodl, že incident bude prošetřen.
"Oba piloti se na kolizi podíleli. Jak vůz startovní číslo 11 (Pérez), jenž byl mírně vpředu, na vnější straně trati a směřoval k apexu zatáčky 2, tak vůz startovní číslo 10 (Gasly) na vnitřní straně. Ten pravděpodobně neměl dobrý přehled a přesně nezaregistroval soupeře, proto se nedržel více vnitřního okraje dráhy," uvádí se v rozhodnutí, označeném verdiktem "kolize nemá viníka".
Ještě než se Pérez dozvěděl, že závod vlastně skončil o kolo dříve a tím pádem nepřišel o body, byl značně rozezlen: "Myslím, že to byl zcela zbytečný kontakt. Byl jsem vpředu, dal mu dost místa, jak můžete vidět, jeho auto ani nebylo na obrubníku. Byl jsem vpředu na čerstvých pneumatikách, myslím, že bylo hloupé, co v posledním kole závodu udělal. Nakonec z toho vyvázl. Myslím, že měl velké štěstí, protože si mohl zkazit závod a přijít o body. Měl by přijmout, že přijde o pozici. Ricciardo mi udělal něco podobného dvakrát, kdybych se choval podobně, tak to dopadne stejně," uvedl Pérez s tím, že měl na mysli nehodu.
Gasly se ovšem bránil a odmítl převzít byť jen díl viny - opět citujeme prohlášení před oznámením, že oba piloti svou pozici před posledním kolem neztratili. "Nejdřív chci vědět, jestli jsem mohl něco udělat jinak a lépe, než někoho začnu obviňovat. Viděl jsem, že se blíží, čekal jsem, že mi poskytne víc prostoru, ale odmítám ho z něčeho vinit, nejdřív si chci prohlédnout záznam a všechno posoudit," uvedl Gasly, aniž by tušil, že už to bude jenom dokazování ex post.
Pořád je ještě ve hře možný postih Renaultu, jehož případ komise F1 řeší. Jedná se o prošetřování údajného "porušení sportovních a technických předpisů FIA F1, jakož i mezinárodně sportovních řádů FIA", k čemuž zavdal impuls protest Racing Point. Šetření začne v Japonsku v 18:30 místního času.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.