SUZUKA - KVALIFIKACE; Za větrného, avšak jinak hezkého počasí na japonském okruhu se podařilo Ferrari získat první dvě místa, tentokrát nestačil Leclerc na Vettela. Za oběma rudými vozy budou startovat Mercedesy a Red Bully.
Na japonské soustroví zaútočil tajfun Hagibis, jenž tím nadělal pěknou paseku také v harmonogramu sedmnáctého podniku letošní sezóny Formule 1. Celý sobotní program byl tak předem z obav kvůli bezpečnosti zrušen a brány závodního okruhu v Suzuce zůstaly pro fanoušky uzavřeny. Zatímco třetí trénink byl z časových důvodů zcela vypuštěn, samotná kvalifikace byla přesunuta na nedělní dopoledne – tedy ehm, pro evropského fanouška nelze ani mluvit o ránu, jako spíše ještě hluboké noci... (Tímto se předem omlouvám za případné překlepy ;-)
Počasí se v místní lokalitě umoudřilo a nabídlo příjemné podmínky – při částečně zatažené obloze dosahovala teplota vzduchu 22 °C (při vlhkosti 60 %), zatímco povrch dráhy se ohřál na 34 °C, to vše doprovázel silnější vítr o rychlosti 21,6 km/h. Na japonskou trať přivezlo Pirelli ty nejtvrdší možné pneumatiky (C1 = tvrdá, bílá; C2 = střední, žlutá; C3 = měkká, červená).
PRVNÍ ČÁST
Na konci boxové uličky se rozsvítili zelené světlo a kvalifikace na legendární Suzuce začíná! Na trati jsou jako první obě Ferrari v čele s Leclercem, doprovází je Sainz na McLarenu. K němu se brzy připojuje také stájový kolega Norris, všichni čtyři na nejtvrdších pneumatikách. Zatímco další jezdci vyjíždějící z boxů volí naopak směs označenou červeně, tedy nějměkčí.
A mámě první červenou vlajku - viníkem je Robert Kubica, jenž v nájezdu na cílovou rovinku vyjel na trávu a levým bokem naboural do bariéry. Armáda traťových maršálů se okamžitě pustila do akce, aby následky nehody byly co nejdříve odklizeny a napraveny.
RED FLAG 🔴Robert Kubica's qualifying is over!The clock is stopped at 15:51#JapaneseGP 🇯🇵 #F1 pic.twitter.com/1roOdQ3OYg
— Formula 1 (@F1) October 13, 2019Kvalifikace pokračuje a vláček vozů složený z dvojiček Alfa Romeo, Toro Rosso a Racing Pointu vyráží na dráhu. Tabulka časů zatím zeje prázdnotou...
První časové údaje naskočily u Kimiho Räikkönena a Antonia Giovinazziho, oba pak přeskočili Pierre Gasly (1:29,614) s Daniilem Kvjatem a mezi vozy Alfa Romeo se vklínili oba jezdci Racing Pointu.
Avšak máme opět další červenou vlajku, důvod opět v poslední zatáčce okruhu, kde si potykal s bariérou Kevin Magnussen. Dánovi ustřelila záď vozu, kterou se opřel o svodidla, avšak nakonec byl schopen svůj vůz ještě rozjet a se značným poškozením zadní, ale i přední částí se dokázal dostat až do boxů.
RED FLAG 🔴Magnussen is also off at Turn 18!But he reverses and attempts to make his way around the trackThe clock is stopped at 11:42#JapaneseGP 🇯🇵 #F1 pic.twitter.com/ANnkFYJHrn
— Formula 1 (@F1) October 13, 2019Vítr mezitím zesílil na 23 km/h a na konci boxů je již slušná tlačenice. Opět pokračujeme, přičemž po osmi minutách má nějaký čas má zajeto pouze sedm pilotů.
Na dráhu vyráží už také duo Mercedesu, které jde okamžitě do čela v pořadí Bottas-Hamilton, brzy je ale přeskočili nejprve Max Verstappen (1:28,754), před něj se dostal také Charles Leclerc (1:28,405) a za Holanďana v Red Bullu se zařadil Sebastian Vettel (1:28,988), čtvrté průběžné místo obsadil Carlos Sainz (1:29,018). Dodejme, že celé startovní pole již jezdí na nejměkčích pneumatikách.
Lewis Hamilton se dalším pokusem (1:28,735) zařadil za na druhé místo. Do konce první části kvalifikace zbývají necelé čtyři minuty a mezi ohroženými piloty se nachází Lance Stroll, Kimi Räikkönen a George Russell.
V posledních vteřinách se z odpadlické zóny podařilo vymanit Kanaďanovi ve službách Racing Pointu (1:29,594), jenž se dostal na jedenácté místo, zatímco tam naopak spadl jeho stájový kolega Sergio Pérez (1:30,344). Kimi Räikkönen se do dalších bojů dostal na čtrnácté pozici s časem 1:29,636.
Dále nepostupují: Daniel Ricciardo, Sergio Pérez, George Russell, Kevin Magnussen a Robert Kubica.
DRUHÁ ČÁST
Prvním jezdcem na dráze je Charles Leclerc na Ferrari, krátce nato ho doplňuje také stájový kolega Sebastian Vettel. Během minutky jsou v akci všichni zbývající uchazeči o postup do finální desítky, bez rozdílu na červeně označených pneumatikách.
GREEN LIGHT 🚦We're back on track for Q2Five out, 15 remaining...#JapaneseGP 🇯🇵 #F1 pic.twitter.com/o5PJLMYYrw
— Formula 1 (@F1) October 13, 2019Vettel se s časem 1:28,174 umístil v čele s těsným náskokem pěti tisícin sekundy na Leclerca. Avšak oba přeskočil Lewis Hamilton (1:27,826), zatímco Valtteri Bottas (1:28,305) se zařadil až za obě Ferrari. Páté a šesté místo patří Maxi Verstappenovi (1:28,499), resp. Alexi Albonovi (1:28,828).
Do konce druhé části zbývá necelých pět minut a na trati je kromě silného větru (23,7 km/h) naprostý klid. To se však mění po další minutě, v boxech zatím zůstává prvních šest jezdců.
📻 "I think I've lost power steering. Something is a bit funny"He is told to not change gear and return to the pits#JapaneseGP 🇯🇵 #F1 pic.twitter.com/Ynu9GCF3sz
— Formula 1 (@F1) October 13, 2019Nico Hülkenberg dostává asi dvě minuty před koncem Q2 informaci do vysílačky, aby neřadil a rovnou zamířil do boxů. V tuto chvíli se nachází na patnácté pozici s časem 1:30,112. Zatímco tedy Daniel Ricciardo (1:29,822) skončil v Q1 na samotné hranici postupu, jeho stájový kolega v této části kvalifikace končí těsně před ním.
V závěru druhého dějství vyskočil na první místo Valtteri Bottas (1:27,688), zatímco za Lewise Hamiltona se na třetí pozici zařadil Alexander Albon (1:28,156).
Dále nepostupují: Antonio Giovinazzi, Lance Stroll, Kimi Räikkönen, Daniil Kvjat a Nico Hülkenberg.
TŘETÍ ČÁST
Do závěrečné dvanáctiminutovky vyráží takřka všichni bez zbytečného vyčkávání. V čele vláčku jezdí oba Mercedesy v pořadí Bottas-Hamilton.
GREEN LIGHT 🚦Here we go! All eyes on P1... 👀#JapaneseGP 🇯🇵 #F1 pic.twitter.com/y4iL3RcvxU
— Formula 1 (@F1) October 13, 2019Po prvních pokusech se na prvním místě objevil Sebastian Vettel (1:27,212 - nový traťový rekord) před svým stájovým kolegou Charlesem Leclercem (1:27,535). Třetí a čtvrté místo patřilo Mercedesu (Valtteri Bottas 1:27,696 a Lewis Hamilton 1:27,832). Red Bull se svýmí jezdci se zařadil na pátou (Max Verstappen 1:27,914) a šestou (Alexander Albon 1:28,056) pozici.
Necelé tři minuty před koncem se naplno rozhořela bitva o pole-position. Jako první z garáže vyrazil Leclerc, za ním oba Red Bully a pak Vettel. V mžiku máme na dráze všech deset vozů.
Prvním sektor zajíždí nejrychleji Charlec Leclerc, avšak fialový čas mu následně přebírá Sebastian Vettel. Bitva vozů Ferrari pokračuje ve druhém sektoru, ale monackému jezdci se nevydařil poslední úsek dráhy a končí na druhém místě (1:27,253). Sebastian Vettel tak vybojoval první místo s rekordním časem okruhu 1:27,064.
Spot the link - North. South. Sebastian Vettel. Answer - They’re all on POLE! 💪THAT’S HOW IT’S DONE 🤩 BRAVO!#essereFerrari 🔴 #Seb5 #JapaneseGP pic.twitter.com/Ytmf3Fys9V
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) October 13, 2019Formule 1 zveřejnila finální trailer k chystanému filmu s Bradem Pittem v hlavní roli, který se odehrává v prostředí špičkového motorsportu a sleduje návrat bývalého pilota do závodního světa. Snímek slibuje napětí, rivalitu i autentické záběry ze skutečných F1 okruhů.
Šéf Williamsu James Vowles věří, že Formule 1 je blízko příchodu nové americké hvězdy. Podle něj mají Spojené státy čím dál větší vliv na sport jak komerčně, tak z pohledu jezdeckého talentu.
Martin Brundle se zaměřil na to, jak Max Verstappen závodí proti Landu Norrisovi a Oscaru Piastrim. Podle něj je v těchto duelech patrný vzájemný respekt i promyšlenější strategie než vůči jiným soupeřům.
Christian Horner se domnívá, že nové motorové regule pro příští sezónu přinesou Mercedesu výrazné výzvy, a podobný pohled sdílí i řada dalších v paddocku. Jeho názor podpořil i Ford, který očekává, že změny zásadně ovlivní výkonnost týmů.
Mick Schumacher nadále usiluje o návrat do Formule 1 a do své blízkosti přizval zkušeného poradce Dirka Müllera. Ten věří, že Schumacher je dnes mentálně i jezdecky dál než při svém debutu a má šanci znovu prorazit.
Liam Lawson hodnotí svůj start do sezóny 2025 jako slabý, když po čtyřech závodech stále nemá žádné body, přičemž technické problémy a penalizace mu ztěžují šance na lepší umístění. I přesto zůstává optimistický a věří, že s vyhnutím se dalším chybám a zlepšením stability na trati přijdou lepší výsledky.
Lewis Hamilton dojel v Miami až osmý a jeho závod poznamenaly napjaté rádiové výměny i nejistota v taktice. Podle novináře Ferreta však vztahy ve Ferrari zůstávají harmonické a napětí mezi jezdci je přirozené vzhledem k jejich ambicím.
Lewis Hamilton čelí kritice za své rádiové komentáře během Velké ceny Miami, které rozladily tým Ferrari i veřejnost. Podle bývalého pilota F1 Ralfa Schumachera měl britský jezdec projevit více pokory a omluvit se, místo aby vše shazoval na sarkasmus.
George Russell letos podává silné výkony a drží se na čtvrtém místě šampionátu, přesto Mercedes zatím neprodloužil jeho smlouvu, která vyprší na konci roku 2025. Spekuluje se, že tým vyčkává kvůli možné dostupnosti Maxe Verstappena.
Andrea Kimi Antonelli v debutové sezóně F1 ukazuje svůj talent, když v Miami dvakrát kvalifikoval výše než George Russell, ale v závodě opět podlehl. Týmový šéf Toto Wolff věří v jeho potenciál a zaměřuje se na zlepšení závodního tempa a správy pneumatik.
Aston Martin očekává vylepšení od Imoly, ale zůstává obezřetný a drží se dlouhodobého plánu. Alonso dál opakuje cíl stát se mistry světa v roce 2026, zatímco Cowell hájí strategii jako součást širší vize.
Damon Hill zpochybňuje, jak dlouho Max Verstappen vydrží u Red Bullu, pokud se změní dynamika týmu nebo výkonnost vozu. Podle něj bude rozhodující, zda pro něj Red Bull zůstane dostatečně motivující výzvou.