Šéf Renaultu Cyril Abiteboul lituje rozchodu s McLarenem, kterému dodával pohonné jednotky. Společně mohli být silnější, vnímá to ze své strany jako promarněnou příležitost. Kde se stala chyba?
Francouzský tým svému odběrateli při jednání o prodloužení smlouvy na další období po roce 2020 nabídl silnější vztah, který by zahrnoval spolupráci v různých oblastech, jež pravidla umožňují. McLaren se ale rozhodl zůstat pouze u motorů a přejít k Mercedesu.
Abiteboul přiznává, že by byl v budoucnosti s McLarenem v lepší pozici, pokud by se s ním dohodl na podmínkách, jež si přál, včetně užší spolupráce a sdílení většího množství informací. Oproti současné situaci si podle něj ale moc nepohorší.
"Myslím, že společně bychom byli na základě našeho přístupu k partnerství silnější. Bez nich jsme slabší, než bychom mohli být, proto jde z mého pohledu o ztracenou příležitost. Nejde ale o nic, co by nás stavělo do úplně jiné pozice od té, v níž jsme dnes," říká šéf Renaultu.
"Momentálně mezi námi a McLarenem v těchto věcech k ničemu nedochází, takže nepůjde o změnu, o zlepšení, ale také ani o zhoršení. Musíme se jen dát dohromady a pokračovat běžným způsobem ve své práci," pokračuje Abiteboul
"Beru to, že jsme McLarenu nabízeli něco, co možná bylo trochu neobvyklé ve snaže být otevřenější mysli v tom, jak mohou týmy spolupracovat. Máme fantastický model Haasu a Ferrari, šlo jen o jiný model spolupráce mezi dvěma týmy.
Jde tedy o ztracenou příležitost, zároveň však víme, co musíme dělat, a jsme zcela vyzbrojeni pro to, abychom byli schopni ve všech ohledech pracovat jako samostatný tým," přibližuje Francouz pozadí jednání s McLarenem.
O co Renaultu šloUžší spolupráce by podle něj vedla k tomu, že by mohli stáhnout náskok prvních tří týmů - Mercedesu, Ferrari a Red Bullu: "Myslím, že McLaren zkrátka hledá velmi jednoduchý a přímočarý zákaznický vztah. To je jednoznačně ten způsob, který nám představili.
Chtěli dodavatele, a Mercedes je nepopíratelně velmi dobrým dodavatelem. Mají produkt dodávaný na klíč, jež je vyráběn dle standardů Mercedesu, ale také dle jeho specifikace. A McLaren se jen soustředí na své šasi. Je v tom určitá logika," připouští.
"Naše nabídka byla hodně o partnerství, v němž bychom si sdíleli mnohem více informací, mnoho informací o integraci motoru, instalaci do vozu, ale ne jen to. Když se podíváme na to, kde stojíme, tak jsme velmi blízko McLarenu. Mezi námi a nimi není rozdíl. Ale mezi námi a špičkovými týmy je propast," všímá si šéf Renaultu.
"Pro mě by cílem takového partnerství bylo pracovat společně na snížení náskoku, proto vytváření více synergií v oblasti vybavení, instalace, našich zařízení. Také když se podívám na to, jak se F1 vyvíjí - standardní součástí, volně dostupné součásti, předepsané součástí - tak existovala celá řada příležitostí, kterých bychom se společně mohli chopit. Zatímco spolu soutěžíme na trati, zároveň bychom se pokoušeli o stažení náskoku špičkových týmů - to byl náš přístup," popisuje.
"Proto jsem hovořil o strategickém partnerství, které neznamená jen stát se juniorským týmem nebo B-týmem Renaultu. K tomu samozřejmě nemělo dojít. O tom jsme ani nepřemýšleli nebo se o to nepokoušeli. Ale o náš přístup McLaren opravdu neměl zájem," dodává Abiteboul.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur zůstává před Monakem při zemi a sází na jednoduchost, preciznost a bezchybnou exekuci. „Monako je trať, kde se neodpouští ani centimetr,“ říká s tím, že rozhodovat budou detaily, nikoli riskantní tahy.
Jezdci F1 zhlédli v předstihu očekávaný film s Bradem Pittem, zasazený do prostředí královny motorsportu. Snímek má celosvětovou premiéru 25. června. Max Verstappen chyběl.
Lewis Hamilton se těší na svou premiéru s Ferrari v legendárním Monaku, kde podle svých slov chce zjistit, „co tahle mašina dokáže“. Na neúprosné městské trati ho čeká první ostrá zkouška v ikonické rudé barvě.
Na trati v Imole podlehl McLaren síle Red Bullu a Maxe Verstappena, přestože Lando Norris v závěru vyvíjel tlak. Britská stáj odjíždí poražena, ale s jasným vzkazem, že patří do boje o čelo.
McLaren představil speciální zbarvení svých vozů inspirované atmosférou francouzské a monacké riviéry, které nasadí při Velkých cenách Monaka a Španělska. Design ve světlých pastelových tónech má podpořit image týmu a zaujmout fanoušky během nejikoničtějších závodů sezóny.
Ferrari prožívá náročnou sezónu a propadlo se na čtvrté místo v pořadí konstruktérů. Výkony týmu zatím nesplňují očekávání a Maranello musí rychle najít řešení, aby se mohlo vrátit do boje o titul.
Andrea Kimi Antonelli označil víkend v Imole za krásný, ale vyčerpávající, protože silná podpora domácích fanoušků ho emocionálně i fyzicky vyždímala. Přesto ho považuje za jeden z nejvýjimečnějších momentů své dosavadní kariéry.
Jack Doohan vyzval fanoušky F1, aby přestali obtěžovat jeho rodinu, a označil útoky na sociálních sítích za bolestivé a nepřijatelné. Tým Alpine se za něj postavil a důrazně odsoudil jakoukoli formu online zneužívání.
Damon Hill, který dříve často kritizoval Maxe Verstappena, nyní po jeho vítězství v Imole otevřeně přiznává, že Verstappen může být nejlepší jezdec všech dob. Tento obrat v názoru odráží Maxův vývoj z agresivního a nevyzpytatelného jezdce v zkušeného a chladnokrevného šampiona.
Christian Horner varuje před možným napětím v McLarenu, kde podle něj Norris a Piastri mohou v honbě za prvním titulem upřednostnit sebe před týmem. Podle šéfa Red Bullu by jejich ambice mohly narušit vnitřní rovnováhu stáje.
Lewis Hamilton si z Imoly odváží novou motivaci a chuť experimentovat. Pozitivní průběh závodu v Emilia Romagna ho povzbudil k tomu, aby před nadcházejícím Monakem vyzkoušel několik nových strategií. Po náročné sérii závodů tak britský šampion hledá cesty, jak posunout svůj výkon a znovu zaútočit na špičku.
Franco Colapinto po náročném debutu v Imole, zakončeném šestnáctým místem a havárií v kvalifikaci, přiznal, že se zatím necítí být na potřebné úrovni. Přesto víkend bere jako důležitou zkušenost a věří, že trpělivostí se dokáže prosadit.