Šéf Renaultu Cyril Abiteboul lituje rozchodu s McLarenem, kterému dodával pohonné jednotky. Společně mohli být silnější, vnímá to ze své strany jako promarněnou příležitost. Kde se stala chyba?
Francouzský tým svému odběrateli při jednání o prodloužení smlouvy na další období po roce 2020 nabídl silnější vztah, který by zahrnoval spolupráci v různých oblastech, jež pravidla umožňují. McLaren se ale rozhodl zůstat pouze u motorů a přejít k Mercedesu.
Abiteboul přiznává, že by byl v budoucnosti s McLarenem v lepší pozici, pokud by se s ním dohodl na podmínkách, jež si přál, včetně užší spolupráce a sdílení většího množství informací. Oproti současné situaci si podle něj ale moc nepohorší.
"Myslím, že společně bychom byli na základě našeho přístupu k partnerství silnější. Bez nich jsme slabší, než bychom mohli být, proto jde z mého pohledu o ztracenou příležitost. Nejde ale o nic, co by nás stavělo do úplně jiné pozice od té, v níž jsme dnes," říká šéf Renaultu.
"Momentálně mezi námi a McLarenem v těchto věcech k ničemu nedochází, takže nepůjde o změnu, o zlepšení, ale také ani o zhoršení. Musíme se jen dát dohromady a pokračovat běžným způsobem ve své práci," pokračuje Abiteboul
"Beru to, že jsme McLarenu nabízeli něco, co možná bylo trochu neobvyklé ve snaže být otevřenější mysli v tom, jak mohou týmy spolupracovat. Máme fantastický model Haasu a Ferrari, šlo jen o jiný model spolupráce mezi dvěma týmy.
Jde tedy o ztracenou příležitost, zároveň však víme, co musíme dělat, a jsme zcela vyzbrojeni pro to, abychom byli schopni ve všech ohledech pracovat jako samostatný tým," přibližuje Francouz pozadí jednání s McLarenem.
O co Renaultu šloUžší spolupráce by podle něj vedla k tomu, že by mohli stáhnout náskok prvních tří týmů - Mercedesu, Ferrari a Red Bullu: "Myslím, že McLaren zkrátka hledá velmi jednoduchý a přímočarý zákaznický vztah. To je jednoznačně ten způsob, který nám představili.
Chtěli dodavatele, a Mercedes je nepopíratelně velmi dobrým dodavatelem. Mají produkt dodávaný na klíč, jež je vyráběn dle standardů Mercedesu, ale také dle jeho specifikace. A McLaren se jen soustředí na své šasi. Je v tom určitá logika," připouští.
"Naše nabídka byla hodně o partnerství, v němž bychom si sdíleli mnohem více informací, mnoho informací o integraci motoru, instalaci do vozu, ale ne jen to. Když se podíváme na to, kde stojíme, tak jsme velmi blízko McLarenu. Mezi námi a nimi není rozdíl. Ale mezi námi a špičkovými týmy je propast," všímá si šéf Renaultu.
"Pro mě by cílem takového partnerství bylo pracovat společně na snížení náskoku, proto vytváření více synergií v oblasti vybavení, instalace, našich zařízení. Také když se podívám na to, jak se F1 vyvíjí - standardní součástí, volně dostupné součásti, předepsané součástí - tak existovala celá řada příležitostí, kterých bychom se společně mohli chopit. Zatímco spolu soutěžíme na trati, zároveň bychom se pokoušeli o stažení náskoku špičkových týmů - to byl náš přístup," popisuje.
"Proto jsem hovořil o strategickém partnerství, které neznamená jen stát se juniorským týmem nebo B-týmem Renaultu. K tomu samozřejmě nemělo dojít. O tom jsme ani nepřemýšleli nebo se o to nepokoušeli. Ale o náš přístup McLaren opravdu neměl zájem," dodává Abiteboul.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.