SOČI, PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Double, ale ne takový, který by mnozí před závodem čekali. Ferrari patří třetí místo v podání Leclerca, Vettel kvůli technice odstoupil. Bottas za sebou udržel Monačana a Mercedes se tak může radovat, když pro vítězství si dojel Hamilton. Jak hodnotí dnešní závod v Rusku jednotliví piloti a představitelé týmů?
Lewis Hamilton, 1. místoJe to neuvěřitelné dosáhnout dnes takového výsledku vzhledem k tomu, jak rychlá byla po startu Ferrari. Jen se jich udržet byl neuvěřitelně náročný úkol. Ale nevzdali jsme to a tlačili jsme na to. Upřímně se snažím nemyslet na šampionát. Postupujeme krok za krokem, nechceme zakopnout. Po delší době se to konečně povedlo.
HAMILTON: "It's incredible to have this result today because of how fast they were from the start, even keeping up with them was hard. It feels like a long time coming!"#RussianGP 🇷🇺 #F1 pic.twitter.com/nn7mylHnX8
— Formula 1 (@F1) September 29, 2019
Valtteri Bottas, 2. místoMyslím, že to není špatné skončit druhý po startu ze čtvrtého místa, hlavně pro tým. Není to vítězství, ale stále to je dost příjemné. Měl jsem dobrý závod a druhé místo je fakt fajn. Věděli jsme, že bychom měli mít v závodě dobrou rychlost a já jsem věřil, že bychom to mohli zvládnout. Nyní opravdu musíme zvednout úroveň své hry v kvalifikaci, ale závodní rychlost je OK.
BOTTAS: "Starting P4 and finishing P2 is a good result for me. But to take the 1-2 is a great result for the team. We believed we had the race pace and we showed that we could do it"#RussianGP 🇷🇺 #F1 pic.twitter.com/Y17YWssXOH
— Formula 1 (@F1) September 29, 2019Toto Wolff, šéf týmuDnes se opět ukázalo, že body se rozdávají v neděli. A že se nikdy nesmíte vzdát. Máme double, přestože jsme nebyli nejrychlejší. To je skvělý pocit. Začali jsme na střední sadě, důvodem byla flexibilita a délka prvního stintu, jako možná výhoda při safety caru poté, co Ferrari přezuje. Ale také kvůli využití měkkých v posledním stintu. Jeli jsme tedy dlouho, drželi se, a nakonec nám to vše vyšlo. Oba jezdci jeli skvěle. Lewis byl neuvěřitelný, držel se Ferrari a po zastávce si jel svoje. Valtteri už prokázal, že to na tomto okruhu umí, dnes mu na záda dýchalo Ferrari, a neudělal jedinou chybu, i když na něj Leclerc tlačil. I když se však radujeme z vítězství, nesmíme zapomínat, že sjme neměli nejlepší auto. Do Japonska vezeme novinky, ale v následujících dnes musíme zapracovat a pochopit, jak z auta dostat maximum, abychom byli silnější.
FERRARICharles Leclerc, 3. místoAlespoň jsme celkem konzistentní. Je to fajn být opět na pódium, ale pro tým škoda, že tady dnes nemáme druhé auto. Z naší strany byl závod OK, Mercedesy jsou stále velmi rychlé v závodech mnohem rychlejší než v kvalifikacích. Týmu vždy věřím, ale podle dohodnuté taktiky jsem měl poskytnout aerodynamický stín, abychom na konci rovinky byli na prvním a druhém místě. To se povedlo, ale potom... Nevím. Musím si nejdříve promluvit s týmem, abych lépe poznal tu situaci.
LECLERC: "It's good to be back on the podium, but a shame for the team to not have the second car on here. I will always trust the team, but I need to speak with them to know the situation better"#RussianGP 🇷🇺 #F1 pic.twitter.com/2sqhWLYSmR
— Formula 1 (@F1) September 29, 2019
Sebastian Vettel, nedokončilCo se toho puštění Charlese týče, nevím, co se přesně stalo. Měli jsme dohodu a před závodem jsem s ním mluvil. Bylo to jasné, ale... Nevím. Možná mi něco uniklo. Jsem si jistý, že si o tom promluvíme. Je to dnes hořké, protože jsme chtěli double, a teď je Charles třetí. Není to výsledek, který jsme chtěli. Víc o té dohodě sdílet nebudu a nechci potopit tým jen kvůli tomu, co kdo kdy řekl. Vím, že to není fér, protože lidé si zaslouží vědět, ale vlastně o tak moc nešlo. Já byl třetí, Charles první a mluvili jsme o strategii, abychom předjeli Lewise. Měl jsem hodně dobrý start a možností se objevilo několik. A jak jsem zjistil, získal jsem cenu jezdce závodu, z toho mám ale vážně radost.
Mattia Binotto, šéf týmuIdeálně by Charles pomohl Sebovi na startu, abychom byli první a druzí, to by byla nejlepší pozice hlídat si závod. A bylo tomu tak, než se objevil problém se spolehlivostí. Pokud by Charles pomohl a Seb tak získal výhodu, prohodili bychom ideálně jezdce zpět. Ale Seb byl hodně rychlý. Takže si myslím, že ta rozhodnutí mohla být odložena. Požádali jsme o prohození, ale Charles nebyl dostatečně blízko, takže se to nestalo. Navíc, Sebastian se dostal velmi brzy před Hamiltona, takže vlastně výhodu možná ani nezískal. Oba si však mysleli, že jsou v právu.
RED BULLMax Verstappen, 4. místoMyslím, že to je maximum. Měli jsme i štěstí, když Seb odstoupil. Ale jsem spokojen s body, když vezmeme v úvahu penalizace a rychlost Ferrari a Mercedesu. Jinak se toho moc nedělo. Jakmile jsem odklidil střed pole, jel jsem osamoceně až do safety caru. Byli jsme pomalejší než vedoucí trojice, ale nakonec to na konci navíc bylo náročnější kvůli pneumatikám, když byli ostatní na měkkých. Víc to nešlo, ale chceme pódia a vítězství, takže nás čeká kus práce, protože ostatní jsou velmi silní. Těším se do Japonska.
Alexander Albon, 5. místoDobrý závod a myslím, že jsme získali maximum. Chtěl jsem se dostat vpřed a získat dobrý výsledek po té včerejší havárii a t o se podařilo, takže jsem spokojen. I když musím říci, že jsme se safety carem měli štěstí. Je to skvělý výsledek i pro tým, morálka byla v sobotu ponděkud dole. Nebylo to lehké, ale měli jsme rychlost a získali body. Užil jsem si zábavu, ale nechtěl bych, aby všechny závody byly takové. Mám rád i ty nudné, takže snad to v Japonsku bude klidnější. V prvním stintu jsem se trápil při předjíždění Daniila a Pierra, to mě stálo dost času. Ztrácíte za ostatními auty přítlak. Tady je to nastaveno skoro jako městský okruh. Byl to náročný víkend, jinak by stačilo na to šlápnout a dostat se do rytmu už na začátku. Ale to přijde, až si ještě více zvyknu. Kromě Abú Zabí pro mě budou následující okruhy nové, takže Suzuka bude těžká, ale já mám nové okruhy rád.
Christian Horner, šéf týmuByl to od obou jezdců dobrý výkon. Z devátého místa pro Maxe bylo čtvrté maximum. Předvedl pár pěkných manévru velmi brzy, aby se posunul. Rychlost byla slušná, ale ne dost na to, aby stíhal vedoucí trojici. A Alex jel skvěle, probojovával se polem, předjížděl a dojel pátý, což je působivé. Pro nás to je ten nejlepší možný výsledek. Těšíme se nyní to Japonska.
MCLARENCarlos Sainz, 6. místoSkvělý závod. Bylo skvělé bojovat s Mercedesem, od té doby jsem si svůj závod kontroloval. Měl jsem dobré tempo i když jsem se nedokázal držet Red Bullu. Nebyl to pro nás jednoduchý víkend, ale zvládli jsme to dát dohromady a vzali si to nejlepší ze středu pole. Gratuluji všem.
Lando Norris, 8. místoDnes to byl dobrý závod. Pozitivní den a dobré body. Můj první stint byl dobrý, měl jsem solidní tempo. Ale pak věcmi zamíchal VSC po mé zastávce. Vyjela přede mě pomalejší aut z boxů, což mi znemožnilo tlačit, jak jsem chtěl. Zároveň jsem pak byl zranitelný vůči vozům s čerstvějšími pneumatikami. Bylo pak opravdu těžké udržet Renault a Racing Point za sebou. Celkově to byl ale dobrý závod s dobrými body. Je to odměna pro tým za jejich tvrdou práci.
Andreas Seidl, šéf týmu Dnes jsme se vrátili k tomu, že jsme s oběma vozy dosáhli bodů. Je to skvělý týmový úspěch. Je to skvělý výsledek i z důvodu toho, že všichni kolem nás těžili oproti nám z virtuálního a klasického bezpečnostního vozu. Tyto body jsou pro nás důležité pro zajištění čtveré příčky v PK
Carlos i Lando dnes jeli skvěle. Měli dobré starty Oba parádně bojovali Měli jsme těžký pátek, ale s podporou domova jsme to zvládli otočit. Nyní se těšíme na Japonsko až poprvé od roku 2014 získáme v Poháru konstruktérů víc než 100 bodů.
RACING POINTSergio Pérez, 7. místoDnes to byl výborný závod. Maximalizovali jsme zisk. Byl to jeden z mých nejsilnějších závodů za dlouhou dobu. Měli jsme dobrý start a dělali jsme dobrá rozhodnutí. Měli jsme smůlu s načasováním VSC, ale zvládli jsme to a pak využili každou příležitost. Dnes jsme na všem tvrdě pracovali a nemohli udělat nic lépe. Dobré body
Lance Stroll, 11. místoByl to těžký závod. Je frustrující skončit těsně za body. Strávil jsem hodně času v provozu, nebyl jsem spokojený s vyvážením. Snažil jsem se udržet pneumatiky v optimálním provozním okně. Nedařilo se mi to úplně ideálně se zadními pneumatikami, takže mě při restartu předjel Hülkenberg. Vůz byl každopádně tento víkend konkurenceschopnější, takže tu jsou pozitiva, která si musíme udržet až do závěru sezony.
Otmar Szafnauer, šéf týmu Dnes jsme závodili dobře. Maximálně jsme využili závodních podmínek, které se naskytly. Sergio i Lance měli dobrá úvodní kola, což nám pomohlo. Ale fáze SC udržela pole pohromadě a nabídla některým našim konkurentům uskutečnit druhou zastávku pro čerstvé pneumatiky. Například Hulkenbergovi. Načasování pro nás nebylo ideální, ale v posledních 20 kolech jsme ukázali dobré tempo. Sergio předjel Magnussena, Lance bojoval s Hülkenbergem a Norissem o poslední body. Vzhledem k vývoji celého závodu dalších šest mistrovských bodů bereme.
HAASKevin Magnussen, 9. místoJe to hloupost! Zatáčka dva je prostě hrozná. Je strašná a já nevím... dejte tam štěrk nebo něco. Nejsem odborník na bezpečnost, ani jím nikdy nebudu, ale myslím, že se to stalo takto: vyjel jsem mimo na pěkně špatný povrch a ztratil tam spoustu času. A za moji vlastní chybu jsem byl penalizován. FIA nemusela dělat nic, protože jsem projel zatáčku a ačkoliv to nebylo černo-bílé, penalizovali mě. Snažil jsem se jen udržet vše pod kontrolou. Ztratil jsem pozici, čas a zašpinil si pneumatiky a bylo by pro mě lepší nechat Checa projet a zůstat za ním. Přirozeně jsem byl potrestán, to chcete. Bylo mi řečeno, že ty kužely musíte objet oba a já to u jednoho z nich napůl neudělal. Je to šedá zóna a komisaři měli možnost volby, a rozhodli se pro penalizaci.
Romain Grosjean, nedokončilNení moc co dodat. Záběry jsou jasné. Pracovali jsme tvrdě a měli konkurenceschopné auto, měli jsme na to získat body. Včera to byl velký tlak, abychom byli v kvalifikaci v první desítce, nevíme, jak často se ta šance naskytne. Bohužel potom byl náš závod pokažen ve čtvrté zatáčce. Neměl jsem šanci reagovat. Je to zklamání. Těžko se to vstřebává, protože cítím, že jsme měli na to získat dobrý výsledek. Být venku v prvním kole je těžké.
Guenther Steiner, šéf týmuBohužel Romain se dostal do incidentu v prvním kole a to byl konec, ale obešlo se to bez penalizací. Kevin ztratili pozici kvůli penalizaci, která byla podle mého zcela neopodstatněná. Nicméně, máme dva body, což je lepší než nic. Kevin tvrdě bojoval stejně jako celý tým, abychom tyto body získali.
RENAULTNico Hülkenberg, 10. místoJe to frustrující, protože jsme si zasloužili víc. Vše, co se mohlo pokazit, se pokazilo. Špatný start, pomalá zastávka v boxech, nešťastné načasování virtuálního safety caru. Je to zklamání, protože tu byl potenciál. Cítil jsem se jinak dobře, takže jen bod je frustrující. Střed pole je hodně těsný a bude to tak až do konce. Musíme zamakat, abychom ze závodů získali maximum.
Daniel Ricciardo, nedokončilBohužel jsme měli téměř po startu po závodě. Měl jsem poškozené auto, je to škoda. Byl to chaotický průjezd druhou zatáčkou a ve čtvrté jsem byl na vnitřku, myslel jsem, že to bude bezpečné, ale potom přišel náraz a defekt, poškození podlahy... Když to vezmu z větší perspektivy, tak kdybychom se kvalifikovali výš, byla by menší šance, že se tohle stane. Beru za to zodpovědnost. Ale co se toho incidentu týče, tam jsem byl jen pasažér.
Cyril Abiteboul, šéf týmuJe to frustrující. Měli jsme od letní pauzy silné kvalifikace, oba vozy v první desítce. Ale v závodech (ve třech ze čtyř) se nám nedařilo a dnes tomu bylo opět tak. Kolize znamenala konec pro Daniela, zatímco Nico se potýkal s pomalou zastávkou a špatným načasováním, kde ztratil pozice. Je lehké tyto věci vinit, ale bylo by moc jednoduché, kdybychom s tím vždy jen počítali. Musíme prostě odvést lepší práci a nabídnou jezdcům lepší startovací pozice a čisté závody. Auto má rychlost, musíme se soustředit na to, abychom ji využili.
TORO ROSSODaniil Kvjat, 12. místoMěl jsem dobrý a silný závod. Bylo fajn startovat zezadu a skončit velmi blízko bodům. Svedl jsem několik hezkých bitev. Bojoval jsem až do posledního kola. Byla to dobrá neděle s ohledem na to, jaké problémy jsme měli v předešlých dnech. Jen škoda, že jsme nezískali nějaké body, tým by si to zasloužil.
Pierre Gasly, 14. místo Bylo to pro nás docela náročné, neměli jsme rychlost k boji o body. Dělal jsem, co jsem mohl, ale zkrátka to nestačilo. S Kvjatem jsem měl dobrou bitvu, bojovali jsme o dvanácté místo, když jste tam blízko bodům může se stát cokoliv, a nakonec můžete skončit i v nejlepší desítce. Snažil jsem se dělat maximum, ale neměl jsem dost rychlosti. Musíme to analyzovat, abychom se v Suzuce vrátili silnější.
Franz Tost, šéf týmu Po změnách na motorech startovali oba naši jezdci ze zadní části roštu. Start se nám vydařil, po prvním kole jsme byli na 13. a 14. místě. Oba jezdci jeli na odlišných strategiích. S Pierrem jsme měli trochu smůlu, protože jsme ho do boxů zavolali o kolo dřív, než vyjel SC kvůli odstavenému vozu Vettela. I tak však byl na rozumné pozici. Daniil zastavil ve fázi SC pro měkké pneumatiky a oba vozy byly po restartu vedle sebe. Zjistili jsme však problém s touto sadou pneumatik, takže jsme ho zavolali do boxů k druhé zastávce, která byla také během bezpečnostního vozu čili zdarma. Bohužel jsme na konci neměli dostatečnou rychlost, abychom předjeli Strolla a Hulkenberga a dojeli si pro body. Před Suzukou jsme každopádně optimističtí, těšíme se a věříme, že tam dosáhneme na body s oběma vozy.
ALFA ROMEOKimi Räikkönen, 13. místoByla to moje chyba, i když jsme to nakonec dobře zvládli s pomocí safety carů a posunuli se. Bohužel chyběla rychlost. Mohli jsme se snažit stíhat Toro Rosso, dostal jsem se před Gaslyho, protože bojovali spolu a on vyjel mimo. Musíme se na to podívat a pochopit to. Poslední čtyři závody byly noční můrou a musíme zjistit, kde se to pokazilo a jak to napravit. Myslím, že z posledních závodů jsme měli rychlost jen ve Spa. V ostatních jsme s tím víceméně bojovali.
Od začátku to bylo těžké. Pokazil jsem start a věděl jsem, že přijde penalizace. Snažili jsme se snížit ztrátu, což se nakonec i díky safety caru podařilo, ale na víc než třinácté místo to nebylo. Musíme se vrátit na level, na kterém jsme byli ve Spa.
Antonio Giovinazzi, 15. místoNebyl to závod, ve který jsem doufal. Ale tak to chodí. Zasekl jsem se mezi Ricciardem a Grosjeanem, nevím, jestli Daniel věděl, že je tam Romain, ale nakonec jsem skončil jako v sandwichi. Snažil jsem se to zachránit, ale nevyšlo to. Musíme se podívat, jestli máme nějaká větší poškození, protože to byl velký náraz a auto od té doby nebylo nejlepší.
Frédéric Vasseur, šéf týmuBohužel to byl další závod, který se odvíjel od prvního kola. Antonio měl dobrý start, vypadalo to, že se posune vpřed, ale dostal se mezi Grosjeana a Ricciarda. Nemohl nic dělat a poškodil si vůz. Vyměnili jsme pneumatiky a nos, potom ještě znovu zajel do boxů pod safety carem, ale ztrátu už nesnížil. Kimi dostal penalizaci za špatný start, a ocitl se tak na konci, takže dostat se vpřed byl náročný úkol. Byl to těžký závod, takže na tom musíme zapracovat a najít lepší směr v posledních závodech.
WILLIAMSGeorge Russell, nedokončilVelká cena Ruska byla zklamáním. Auto vypadlo dobře, ale po zastávce nastal problém a pak jsem skončil v bariéře. Je to škoda, že závod skončil, takto, protože naše tempo bylo slušné.
Robert Kubica, nedokončil Tento víkend byl obtížný. Vždy se musíte snažit dosáhnout maxima s tím, co máte, a to jsem dělal. Po Russellově odstoupení se tým rozhodl zastavit moje auto a zkontrolovat části na voze. Není to jednoduchá situace, přičemž Japonsko je za rohem.
Dave Robson, hlavní závodní inženýrBylo to těžké a velmi neuspokojivé odpoledne. Využili jsme bezpečnostního vozu, abychom Robertovi upravili strategii a on tak mohl dokončit závod na měkkých pneumatikách. George byl na trati dlouho, pak jsme využili virtuální safety car k „levné“ zastávce v boxech. Bohužel, krátce po restartu George zablokoval přední kola a skončil v bariéře. Poté jsme se rozhodli odstoupit i s Robertem, abychom zkontrolovali a ušetřili některé části na voze před dalekými závody, které končí sezonu. Je to velmi neuspokojivý způsob, jak ukončil dva týdny na trati.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.