MONZA - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jakých časů dosahovali piloti v kvalifikaci na Velkou cenu Itálie 2019 v jednotlivých částech okruhu a kdo byl na rovinkách nejrychlejší?
Jízdu na plný plyn prvním sektorem a první DRS zónou začínající za cílovou rovinkou dělí pouze první šikana (Variante del Rettifilo), před níž se nachází speed trap a nejnáročnější místo pro brzdy - zpomaluje se z 320 km/hod na 84 km/hod, na piloty přitom působí přetížení 5,5. Následující táhlá třetí zatáčka se jede naplno.
That crazy end to qualifying...The team radio edit 📻 #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/cobiEhssmp
— Formula 1 (@F1) September 7, 2019It was a crazy end to qualifying...#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/tF93FfXT2c
— Formula 1 (@F1) September 7, 2019Video: Blamáž na konci kvalifikace
Za ní začíná druhý techničtější druhý sektor. Obsahuje jednu šikanu (Variante della Rogia), po kratší akceleraci přichází dvojíce zatáček Lesmo oddělených velmi krátkou rovinkou, na jejímž konci dosahují 270 km/hod. Po nich přichází delší úsek na plný plyn s druhou, letos o 50 m delší DRS zónou.
Třetí sektor začíná před zajímavou kombinací levotočivé, pravotočivé a další levotočivé zatáčky v rychlém sledu - Variante Ascari. Za ní čeká na jezdce delší rovinka a brzdění do slavné otevírající se Parabolicy, která byla letos na vnějším okraji minulý rok vyasfaltována.
Leclerc si dnes vyjel druhé pole-position v řadě, celkově čtvrté ve své kariéře. Konec kvalifikace byl však zklamáním, piloti si tak dlouho dávali přednost a zpomalovali, až do závěrečný ostrých pokusů kromě Sainzenestihli najet - čímž nás diváky připravili o ty nejatraktivnější sobotní okamžiky, špičkové výkonnostní jízdy a překonání loňského rekordu.
Nejrychlejší součet sektorů patří Hamiltonovi, jenž v tom posledním předvedl rekord. Nepodařilo se mu ale dát dohromady ideální kolo jako Leclercovi či Bottasovi, proto startuje až z 2. místa.
Mercedesy předčily Ferrari v závěrečné i v prostřední části okruhu, kde dosáhl nejlepší čas Bottas - byl tam o 0,26 s rychlejší než Leclerc, ten měl ale jasně navrch v prvním sektoru.
Pozici třetího nejlepšího týmu drží díky Albonovi Red Bull, tomu však na špičku scházelo přes 4 desetiny. Verstappena žel postihly potíže s motorem Honda hned v první části kvalifikace v 2. zatáčce, proto nezajel žádné měřené kolo a bude startovat z konce roštu. Holanďan očekává, že skončí pohodlně do šestého místa.
Velmi dobře to dnes jelo Renaultům, které jezdily ještě s nižším přítlakem než Red Bull. Oba budou startovat ze třetí řady před Albonem, jenž nájezd do ostrého kola v Q3 také nestihl. Před sebou má ještě Sainz s McLarenem, který jako první v chaotické koncovce dostal zprávu, že musí zabrat, což mu vyneslo sedmou příčku. Norris mu v Q2 pomohl k postupu, o více se kvůli penalizaci nesnažil - svůj úkol splnil, navíc se kvalifikoval před Gaslym i Verstappenem.
Z obrázku níže vidíte, kde nejvíce získává a ztrácí Ferrari na soupeře - v pomalých zatáčkách jsou Mercedesy až o 0,35 sekundy na kolo rychlejší, jenž kvůli nižšímu výkonu motoru přicházejí na rovinkách až o 0,8 desetin.
McLareny jsou na tom v pomalých zatáčkách i přes větší množství zvoleného přítlaku stále velmi bídně (horší je pouze Alfa Romeo a Williams, naopak rychlé zatáčky mu celkem svědčí. Velmi dobrou výkonnost v zatáčkách má Toro Rosso, i když na jejich A-tým to zdaleka nestačí.
Maximální rychlosti
Nejvyšší rychlost na rovince byla naměřena Pérezovi s Leclercem - shodně 349,7 km/h. Mexičana ale dnes opět postihly potíže s novou (Phase 3) specifikací motoru Mercedes, proto bude muset nasadit čerstvý motor, ovšem raději předchozí specifikaci (Phase 2) poprvé představenou německým výrobcem v Kanadě.
Sainz poháněný Renaultem zaostával o 3,6 km/h, Albon s Hondou o 5,1 km/h. Japonský výrobce má již v obou vozech Red Bullu i Toro Rosso novou, třetí specifikaci své pohonné jednotky, na což penalizacemi doplácejí Gasly s Verstappenem.
Pneumatiky a strategie
Kvalifikace se dnes jela za sucha a tepla, asfalt dosahoval 40 °C. Zítra se má ale opět ochladit a může být mokro. Leclerc dosáhl nejrychlejšího času na měkké směsi, která byla přibližně o 0,8 sekundy na kolo rychlejší než středně-tvrdá.
Optimální strategií pro Velkou cenu Itálie vypsanou na 53 okruhů je odjet první stint na měkké směsi s přechodem na středně tvrdou kolem 22 kola, popř. na tvrdou v 19. kole.
Start na středně-tvrdé směsi s přezutím na tvrdou v 24. kole už je o něco pomalejší, stejně jako dvouzastávková strategie o prvních dvou stintech po 16 kolech na měkké se závěrečným stintem na středně-tvrdé směsi.
Bude-li pršet, pak půjde jen o správné reakce na podmínky a příležitosti (jako např. výjezdy safety-caru). Týmy mají z pátku dostatek informací o přechodných pneumatikách a přechodu na mokré či na slicky, což jim pomůže se správně rozhodovat za náročných podmínek.
I když si piloti stěžovali na příliš tvrdé pneumatiky vybrané pro Monzu, tak nám Pirelli tvrdí, že "by jezdcům měly umožnit na to maximálně tlačit ve všech stintech."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.