MONZA - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jakých časů dosahovali piloti v kvalifikaci na Velkou cenu Itálie 2019 v jednotlivých částech okruhu a kdo byl na rovinkách nejrychlejší?
Jízdu na plný plyn prvním sektorem a první DRS zónou začínající za cílovou rovinkou dělí pouze první šikana (Variante del Rettifilo), před níž se nachází speed trap a nejnáročnější místo pro brzdy - zpomaluje se z 320 km/hod na 84 km/hod, na piloty přitom působí přetížení 5,5. Následující táhlá třetí zatáčka se jede naplno.
That crazy end to qualifying...The team radio edit 📻 #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/cobiEhssmp
— Formula 1 (@F1) September 7, 2019It was a crazy end to qualifying...#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/tF93FfXT2c
— Formula 1 (@F1) September 7, 2019Video: Blamáž na konci kvalifikace
Za ní začíná druhý techničtější druhý sektor. Obsahuje jednu šikanu (Variante della Rogia), po kratší akceleraci přichází dvojíce zatáček Lesmo oddělených velmi krátkou rovinkou, na jejímž konci dosahují 270 km/hod. Po nich přichází delší úsek na plný plyn s druhou, letos o 50 m delší DRS zónou.
Třetí sektor začíná před zajímavou kombinací levotočivé, pravotočivé a další levotočivé zatáčky v rychlém sledu - Variante Ascari. Za ní čeká na jezdce delší rovinka a brzdění do slavné otevírající se Parabolicy, která byla letos na vnějším okraji minulý rok vyasfaltována.
Leclerc si dnes vyjel druhé pole-position v řadě, celkově čtvrté ve své kariéře. Konec kvalifikace byl však zklamáním, piloti si tak dlouho dávali přednost a zpomalovali, až do závěrečný ostrých pokusů kromě Sainzenestihli najet - čímž nás diváky připravili o ty nejatraktivnější sobotní okamžiky, špičkové výkonnostní jízdy a překonání loňského rekordu.
Nejrychlejší součet sektorů patří Hamiltonovi, jenž v tom posledním předvedl rekord. Nepodařilo se mu ale dát dohromady ideální kolo jako Leclercovi či Bottasovi, proto startuje až z 2. místa.
Mercedesy předčily Ferrari v závěrečné i v prostřední části okruhu, kde dosáhl nejlepší čas Bottas - byl tam o 0,26 s rychlejší než Leclerc, ten měl ale jasně navrch v prvním sektoru.
Pozici třetího nejlepšího týmu drží díky Albonovi Red Bull, tomu však na špičku scházelo přes 4 desetiny. Verstappena žel postihly potíže s motorem Honda hned v první části kvalifikace v 2. zatáčce, proto nezajel žádné měřené kolo a bude startovat z konce roštu. Holanďan očekává, že skončí pohodlně do šestého místa.
Velmi dobře to dnes jelo Renaultům, které jezdily ještě s nižším přítlakem než Red Bull. Oba budou startovat ze třetí řady před Albonem, jenž nájezd do ostrého kola v Q3 také nestihl. Před sebou má ještě Sainz s McLarenem, který jako první v chaotické koncovce dostal zprávu, že musí zabrat, což mu vyneslo sedmou příčku. Norris mu v Q2 pomohl k postupu, o více se kvůli penalizaci nesnažil - svůj úkol splnil, navíc se kvalifikoval před Gaslym i Verstappenem.
Z obrázku níže vidíte, kde nejvíce získává a ztrácí Ferrari na soupeře - v pomalých zatáčkách jsou Mercedesy až o 0,35 sekundy na kolo rychlejší, jenž kvůli nižšímu výkonu motoru přicházejí na rovinkách až o 0,8 desetin.
McLareny jsou na tom v pomalých zatáčkách i přes větší množství zvoleného přítlaku stále velmi bídně (horší je pouze Alfa Romeo a Williams, naopak rychlé zatáčky mu celkem svědčí. Velmi dobrou výkonnost v zatáčkách má Toro Rosso, i když na jejich A-tým to zdaleka nestačí.
Maximální rychlosti
Nejvyšší rychlost na rovince byla naměřena Pérezovi s Leclercem - shodně 349,7 km/h. Mexičana ale dnes opět postihly potíže s novou (Phase 3) specifikací motoru Mercedes, proto bude muset nasadit čerstvý motor, ovšem raději předchozí specifikaci (Phase 2) poprvé představenou německým výrobcem v Kanadě.
Sainz poháněný Renaultem zaostával o 3,6 km/h, Albon s Hondou o 5,1 km/h. Japonský výrobce má již v obou vozech Red Bullu i Toro Rosso novou, třetí specifikaci své pohonné jednotky, na což penalizacemi doplácejí Gasly s Verstappenem.
Pneumatiky a strategie
Kvalifikace se dnes jela za sucha a tepla, asfalt dosahoval 40 °C. Zítra se má ale opět ochladit a může být mokro. Leclerc dosáhl nejrychlejšího času na měkké směsi, která byla přibližně o 0,8 sekundy na kolo rychlejší než středně-tvrdá.
Optimální strategií pro Velkou cenu Itálie vypsanou na 53 okruhů je odjet první stint na měkké směsi s přechodem na středně tvrdou kolem 22 kola, popř. na tvrdou v 19. kole.
Start na středně-tvrdé směsi s přezutím na tvrdou v 24. kole už je o něco pomalejší, stejně jako dvouzastávková strategie o prvních dvou stintech po 16 kolech na měkké se závěrečným stintem na středně-tvrdé směsi.
Bude-li pršet, pak půjde jen o správné reakce na podmínky a příležitosti (jako např. výjezdy safety-caru). Týmy mají z pátku dostatek informací o přechodných pneumatikách a přechodu na mokré či na slicky, což jim pomůže se správně rozhodovat za náročných podmínek.
I když si piloti stěžovali na příliš tvrdé pneumatiky vybrané pro Monzu, tak nám Pirelli tvrdí, že "by jezdcům měly umožnit na to maximálně tlačit ve všech stintech."
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.
Lewis Hamilton věří, že tentokrát prolomí své nestálé výsledky na Velké ceně Belgie. Mezitím Ferrari chystá významné technické vylepšení, které by mohlo výrazně ovlivnit boj o čelní příčky.
Jenson Button ocenil Maxe Verstappena za to, jak dokáže dostat maximum z náročného vozu RB21. Podle něj je to důkaz výjimečného jezdeckého talentu, který Verstappena odlišuje od ostatních.
Pokud Max Verstappen přestoupí k Mercedesu, Carlos Sainz by mohl zamířit do Red Bullu. Na jeho místo ve Williamsu by pak přišel Kimi Antonelli.
Adrian Newey potvrdil, že se naplno ponořil do vývoje klíčových konstrukčních částí monopostu Aston Martin pro revoluční sezonu 2026. Legendární konstruktér se v těchto týdnech soustředí na architekturu vozu, která položí základy budoucí konkurenceschopnosti stáje v nové éře Formule 1.
Max Verstappen se těší na spolupráci s Laurentem Mekiesem, který od Velké ceny Belgie převezme roli nového šéfa týmu Red Bull. Verstappen věří, že Mekies přinese týmu novou energii a pomůže mu dosáhnout dalších úspěchů.
Dodavatel pneumatik testuje nový „mezistupeň“ mezi střední a tvrdou směsí, aby zkomplikoval strategické volby týmů. Nevyzpytatelné počasí ale může tento plán výrazně narušit.
Italský veterán F1 Riccardo Patrese rozvířil vody paddocku překvapivým prohlášením na adresu svého někdejšího šéfa z týmu Benetton. Jeho slova naznačují, že zákulisí tehdejších událostí možná nebylo tak průhledné, jak se dosud zdálo.
Ferrari otestovalo nové zadní zavěšení na SF-25 během natáčecího dne v Mugellu, kde za volant usedli Hamilton a Leclerc. Oba však po jízdách uvedli, že v chování vozu nezaznamenali výraznou změnu.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.