MONZA - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jakých časů dosahovali piloti v kvalifikaci na Velkou cenu Itálie 2019 v jednotlivých částech okruhu a kdo byl na rovinkách nejrychlejší?
Jízdu na plný plyn prvním sektorem a první DRS zónou začínající za cílovou rovinkou dělí pouze první šikana (Variante del Rettifilo), před níž se nachází speed trap a nejnáročnější místo pro brzdy - zpomaluje se z 320 km/hod na 84 km/hod, na piloty přitom působí přetížení 5,5. Následující táhlá třetí zatáčka se jede naplno.
That crazy end to qualifying...The team radio edit 📻 #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/cobiEhssmp
— Formula 1 (@F1) September 7, 2019It was a crazy end to qualifying...#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/tF93FfXT2c
— Formula 1 (@F1) September 7, 2019Video: Blamáž na konci kvalifikace
Za ní začíná druhý techničtější druhý sektor. Obsahuje jednu šikanu (Variante della Rogia), po kratší akceleraci přichází dvojíce zatáček Lesmo oddělených velmi krátkou rovinkou, na jejímž konci dosahují 270 km/hod. Po nich přichází delší úsek na plný plyn s druhou, letos o 50 m delší DRS zónou.
Třetí sektor začíná před zajímavou kombinací levotočivé, pravotočivé a další levotočivé zatáčky v rychlém sledu - Variante Ascari. Za ní čeká na jezdce delší rovinka a brzdění do slavné otevírající se Parabolicy, která byla letos na vnějším okraji minulý rok vyasfaltována.
Leclerc si dnes vyjel druhé pole-position v řadě, celkově čtvrté ve své kariéře. Konec kvalifikace byl však zklamáním, piloti si tak dlouho dávali přednost a zpomalovali, až do závěrečný ostrých pokusů kromě Sainzenestihli najet - čímž nás diváky připravili o ty nejatraktivnější sobotní okamžiky, špičkové výkonnostní jízdy a překonání loňského rekordu.
Nejrychlejší součet sektorů patří Hamiltonovi, jenž v tom posledním předvedl rekord. Nepodařilo se mu ale dát dohromady ideální kolo jako Leclercovi či Bottasovi, proto startuje až z 2. místa.
Mercedesy předčily Ferrari v závěrečné i v prostřední části okruhu, kde dosáhl nejlepší čas Bottas - byl tam o 0,26 s rychlejší než Leclerc, ten měl ale jasně navrch v prvním sektoru.
Pozici třetího nejlepšího týmu drží díky Albonovi Red Bull, tomu však na špičku scházelo přes 4 desetiny. Verstappena žel postihly potíže s motorem Honda hned v první části kvalifikace v 2. zatáčce, proto nezajel žádné měřené kolo a bude startovat z konce roštu. Holanďan očekává, že skončí pohodlně do šestého místa.
Velmi dobře to dnes jelo Renaultům, které jezdily ještě s nižším přítlakem než Red Bull. Oba budou startovat ze třetí řady před Albonem, jenž nájezd do ostrého kola v Q3 také nestihl. Před sebou má ještě Sainz s McLarenem, který jako první v chaotické koncovce dostal zprávu, že musí zabrat, což mu vyneslo sedmou příčku. Norris mu v Q2 pomohl k postupu, o více se kvůli penalizaci nesnažil - svůj úkol splnil, navíc se kvalifikoval před Gaslym i Verstappenem.
Z obrázku níže vidíte, kde nejvíce získává a ztrácí Ferrari na soupeře - v pomalých zatáčkách jsou Mercedesy až o 0,35 sekundy na kolo rychlejší, jenž kvůli nižšímu výkonu motoru přicházejí na rovinkách až o 0,8 desetin.
McLareny jsou na tom v pomalých zatáčkách i přes větší množství zvoleného přítlaku stále velmi bídně (horší je pouze Alfa Romeo a Williams, naopak rychlé zatáčky mu celkem svědčí. Velmi dobrou výkonnost v zatáčkách má Toro Rosso, i když na jejich A-tým to zdaleka nestačí.
Maximální rychlosti
Nejvyšší rychlost na rovince byla naměřena Pérezovi s Leclercem - shodně 349,7 km/h. Mexičana ale dnes opět postihly potíže s novou (Phase 3) specifikací motoru Mercedes, proto bude muset nasadit čerstvý motor, ovšem raději předchozí specifikaci (Phase 2) poprvé představenou německým výrobcem v Kanadě.
Sainz poháněný Renaultem zaostával o 3,6 km/h, Albon s Hondou o 5,1 km/h. Japonský výrobce má již v obou vozech Red Bullu i Toro Rosso novou, třetí specifikaci své pohonné jednotky, na což penalizacemi doplácejí Gasly s Verstappenem.
Pneumatiky a strategie
Kvalifikace se dnes jela za sucha a tepla, asfalt dosahoval 40 °C. Zítra se má ale opět ochladit a může být mokro. Leclerc dosáhl nejrychlejšího času na měkké směsi, která byla přibližně o 0,8 sekundy na kolo rychlejší než středně-tvrdá.
Optimální strategií pro Velkou cenu Itálie vypsanou na 53 okruhů je odjet první stint na měkké směsi s přechodem na středně tvrdou kolem 22 kola, popř. na tvrdou v 19. kole.
Start na středně-tvrdé směsi s přezutím na tvrdou v 24. kole už je o něco pomalejší, stejně jako dvouzastávková strategie o prvních dvou stintech po 16 kolech na měkké se závěrečným stintem na středně-tvrdé směsi.
Bude-li pršet, pak půjde jen o správné reakce na podmínky a příležitosti (jako např. výjezdy safety-caru). Týmy mají z pátku dostatek informací o přechodných pneumatikách a přechodu na mokré či na slicky, což jim pomůže se správně rozhodovat za náročných podmínek.
I když si piloti stěžovali na příliš tvrdé pneumatiky vybrané pro Monzu, tak nám Pirelli tvrdí, že "by jezdcům měly umožnit na to maximálně tlačit ve všech stintech."
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.