ANALÝZA SEKTORŮ: Hamilton v Monze mohl Ferrari překvapit, rychlosti těsně pod 350 km/h. Nejvýhodnější strategie?

Lewisovi Hamiltonovi s Mercedesem nakonec na pole-position moc nescházelo
Lewisovi Hamiltonovi s Mercedesem nakonec na pole-position moc nescházelo, foto: Mercedes AMG F1 Team
Petr Hlawiczka 7. září 2019 21:15
Sdílej:

MONZA - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jakých časů dosahovali piloti v kvalifikaci na Velkou cenu Itálie 2019 v jednotlivých částech okruhu a kdo byl na rovinkách nejrychlejší?

Jízdu na plný plyn prvním sektorem a první DRS zónou začínající za cílovou rovinkou dělí pouze první šikana (Variante del Rettifilo), před níž se nachází speed trap a nejnáročnější místo pro brzdy - zpomaluje se z 320 km/hod na 84 km/hod, na piloty přitom působí přetížení 5,5. Následující táhlá třetí zatáčka se jede naplno.

That crazy end to qualifying...The team radio edit 📻 #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/cobiEhssmp

— Formula 1 (@F1) September 7, 2019

It was a crazy end to qualifying...#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/tF93FfXT2c

— Formula 1 (@F1) September 7, 2019

Video: Blamáž na konci kvalifikace

Za ní začíná druhý techničtější druhý sektor. Obsahuje jednu šikanu (Variante della Rogia), po kratší akceleraci přichází dvojíce zatáček Lesmo oddělených velmi krátkou rovinkou, na jejímž konci dosahují 270 km/hod. Po nich přichází delší úsek na plný plyn s druhou, letos o 50 m delší DRS zónou.

Třetí sektor začíná před zajímavou kombinací levotočivé, pravotočivé a další levotočivé zatáčky v rychlém sledu - Variante Ascari. Za ní čeká na jezdce delší rovinka a brzdění do slavné otevírající se Parabolicy, která byla letos na vnějším okraji minulý rok vyasfaltována.

Leclerc si dnes vyjel druhé pole-position v řadě, celkově čtvrté ve své kariéře. Konec kvalifikace byl však zklamáním, piloti si tak dlouho dávali přednost a zpomalovali, až do závěrečný ostrých pokusů kromě Sainzenestihli najet - čímž nás diváky připravili o ty nejatraktivnější sobotní okamžiky, špičkové výkonnostní jízdy a překonání loňského rekordu.

Nejrychlejší součet sektorů patří Hamiltonovi, jenž v tom posledním předvedl rekord. Nepodařilo se mu ale dát dohromady ideální kolo jako Leclercovi či Bottasovi, proto startuje až z 2. místa.

Mercedesy předčily Ferrari v závěrečné i v prostřední části okruhu, kde dosáhl nejlepší čas Bottas - byl tam o 0,26 s rychlejší než Leclerc, ten měl ale jasně navrch v prvním sektoru.

Pozici třetího nejlepšího týmu drží díky Albonovi Red Bull, tomu však na špičku scházelo přes 4 desetiny. Verstappena žel postihly potíže s motorem Honda hned v první části kvalifikace v 2. zatáčce, proto nezajel žádné měřené kolo a bude startovat z konce roštu. Holanďan očekává, že skončí pohodlně do šestého místa.

Velmi dobře to dnes jelo Renaultům, které jezdily ještě s nižším přítlakem než Red Bull. Oba budou startovat ze třetí řady před Albonem, jenž nájezd do ostrého kola v Q3 také nestihl. Před sebou má ještě Sainz s McLarenem, který jako první v chaotické koncovce dostal zprávu, že musí zabrat, což mu vyneslo sedmou příčku. Norris mu v Q2 pomohl k postupu, o více se kvůli penalizaci nesnažil - svůj úkol splnil, navíc se kvalifikoval před Gaslym i Verstappenem.

Z obrázku níže vidíte, kde nejvíce získává a ztrácí Ferrari na soupeře - v pomalých zatáčkách jsou Mercedesy až o 0,35 sekundy na kolo rychlejší, jenž kvůli nižšímu výkonu motoru přicházejí na rovinkách až o 0,8 desetin.

McLareny jsou na tom v pomalých zatáčkách i přes větší množství zvoleného přítlaku stále velmi bídně (horší je pouze Alfa Romeo a Williams, naopak rychlé zatáčky mu celkem svědčí. Velmi dobrou výkonnost v zatáčkách má Toro Rosso, i když na jejich A-tým to zdaleka nestačí.

Maximální rychlosti

Nejvyšší rychlost na rovince byla naměřena Pérezovi s Leclercem - shodně 349,7 km/h. Mexičana ale dnes opět postihly potíže s novou (Phase 3) specifikací motoru Mercedes, proto bude muset nasadit čerstvý motor, ovšem raději předchozí specifikaci (Phase 2) poprvé představenou německým výrobcem v Kanadě.

Sainz poháněný Renaultem zaostával o 3,6 km/h, Albon s Hondou o 5,1 km/h. Japonský výrobce má již v obou vozech Red Bullu i Toro Rosso novou, třetí specifikaci své pohonné jednotky, na což penalizacemi doplácejí Gasly s Verstappenem.

Pneumatiky a strategie

Kvalifikace se dnes jela za sucha a tepla, asfalt dosahoval 40 °C. Zítra se má ale opět ochladit a může být mokro. Leclerc dosáhl nejrychlejšího času na měkké směsi, která byla přibližně o 0,8 sekundy na kolo rychlejší než středně-tvrdá.

Optimální strategií pro Velkou cenu Itálie vypsanou na 53 okruhů je odjet první stint na měkké směsi s přechodem na středně tvrdou kolem 22 kola, popř. na tvrdou v 19. kole.

Start na středně-tvrdé směsi s přezutím na tvrdou v 24. kole už je o něco pomalejší, stejně jako dvouzastávková strategie o prvních dvou stintech po 16 kolech na měkké se závěrečným stintem na středně-tvrdé směsi.

Bude-li pršet, pak půjde jen o správné reakce na podmínky a příležitosti (jako např. výjezdy safety-caru). Týmy mají z pátku dostatek informací o přechodných pneumatikách a přechodu na mokré či na slicky, což jim pomůže se správně rozhodovat za náročných podmínek.

I když si piloti stěžovali na příliš tvrdé pneumatiky vybrané pro Monzu, tak nám Pirelli tvrdí, že "by jezdcům měly umožnit na to maximálně tlačit ve všech stintech."

Stalo se
Novinky
Toto Wolff v Ázerbájdžánu

Toto Wolff ví, že první havárie Lewise Hamiltona ve Ferrari není důležitá

Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.

Novinky
Lewis Hamilton při testech Ferrari.

VIDEO: Lewis Hamilton havaroval při testu Ferrari v Barceloně

Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.

Novinky
Max Verstappen v rozhovoru s Johnym Herbertem v závodě v Belgii

Johnny Herbert končí: Ex-pilot F1 už nebude od sezóny 2025 sportovní komisař

Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.

Novinky
Kimi Antonelli

Hamiltonův nástupce Andrea Kimi Antonelli může řídit auto v provozu. Získal řidičák

Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.