SPA-FRANCHORCHAMPS - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jaké časy a rychlosti dosahovali během kvalifikace na Velkou cenu Belgie v jednotlivých částech okruhu a jaké strategie můžeme v neděli očekávat?
Nejprve se podívejme na konfiguraci okruhu. První sektor se po první vlásence projíždí celý na plný plyn, včetně zatáčky Eau Rouge - Radillon. Jedná se o 1,9km dlouhý úsek s dvěma DRS zónami, kde hraje prim síla motoru a nízký odpor.
Druhý sektor začíná před pátou zatáčkou a pokračuje středně-rychlou sekcí přes rychlý Pouhon až po zatáčku č. 14. Tato část je pro změnu technická, vyžaduje vysoký přítlak a dobrou přilnavost v zatáčkách.
Třetí sektor začínající před 15. zatáčkou je opět velmi rychlý a kromě poslední šikany se projíždí také celý na plný plyn, jeho požadavky jsou tedy podobné jako v případě toho prvního, a opačné než u druhého. Týmy tedy musí v nastavení volit kompromisy.
Maximální rychlosti (speed trap) se nachází těsně za Radillonem. Toto místo však neodhaluje ty nejvyšší, protože se poněkud nereprezentativně nachází na začátku rovinky Kemmel - a monoposty předvádějí svá maxima právě na jejím konci.
Some extra Skypad content for you!Charles Leclerc talks through his #BelgianGP pole lap.Powered by @AWSCloud #F1Insights pic.twitter.com/WFAQ6aPOoV
— Sky Sports F1 (@SkySportsF1) September 1, 2019 Nejrychlejší sektoryFerrari ovládlo všechny tréninky a Leclerc si vyjel po skvělém výkonu třetí pole-position kariéry (po Bahrajnu a Rakousku), když svého týmového kolegu předčil o 0,748 sekundy. Vettel ale na trati nechal o 0,3 s více než on, se svým vozem nebyl moc spokojený. Charles litoval pomalého prvního sektoru, zejména první zatáčky, kde na Seba ztratil. Připsal si nejrychlejší třetí sektor, v druhém technickém sektoru vládly Mercedesy.
Hamilton v něm na Leclerca získal 0,35 s, síla motoru Ferrari, Totem Wolffem označená až za "směšnou," v kombinaci s jejich efektivní aerodynamikou se však na belgickém okruhu projevila dle očekávání naplno. Bottas se smlouvou na příští rok v kapse svého britského týmového kolegu doplnil ve druhé řadě, s Verstappenem byl jediný, kdo zajel čisté kolo.
Holanďan s Red Bullem měl potíže s pohonnou jednotkou Hondy, která nefungovala s novou kvalifikační mapou, proto v konzervativním nastavení na Mercedes ztrácel víc, než čekal. Nicméně věří, že v závodním režimu si to s německým týmem budou moci rozdat, Ferrari je podle Maxe ve Spa příliš daleko. Škoda Albona, jemuž se nepodařilo poskládat sektory dohromady a na trati promrhal téměř sekundu - na postup do Q3 měl.
Nejrychlejším ze "Zbytku světa" dnes byl Renault - oba jeho piloti se z třetí řady ale kvůli výměně motorů propadnou mimo první desítku. Ricciardo na Verstappena ztratil jen 3 desetiny zejména zásluhou výkonného motoru, aerodynamický deficit šasi RS19 se projevil v prostředním sektoru, kde byl o více než 8 desetin pomalejší.
Hodně silné byly také vozy Alfa Romeo, což Räikkönen potvrdil sedmým nejrychlejším součtem sektorů, a Racing Pointu - Pérez s novým tříletým kontraktem obsadil devátou příčku. Rozdíl mezi těmito dvěma piloty byl patrný zejména v prostředním sektoru, kde měl Fin o více než půl sekundy k dobru.
Maximální rychlostiNa rovinkách dominovalo Ferrari - Vettel byl nejrychlejší na speed trapu (317,7 km/h) i konci prvního sektoru, Leclerc zase na konci druhého (214,6 km/h) a třetího sektoru (238,8 km/h).
Na konci dlouhé rovinky Kemmel dosáhl Vettel 343,6 km/h, Stroll poháněný Mercedesem tam byl o 5,1 km/h pomalejší, Ricciardo s motorem Renault ztrácel 8 km/h a Verstappen s Hondou citelných 11,6 km/h.
Ferrari u svých zákazníků nasadilo nové motory, tovární tým s tímto krokem počká na Monze, která je na výkon ještě citlivější (10 koní navíc tam dělá 0,2 sekundy na kolo), svou roli taky hraje odlišná strategie využívání pohonných jednotek a jejich degradace. Novou specifikaci Hondy (č. 4) mají ve svých vozech pouze Albon a Kvjat.
Pneumatiky a strategieMezi měkkou a středně-tvrdou směsí je v časech na kolo sekundový rozdíl, mezi středně-tvrdou a tvrdou 1,5 sekundy. Do Q3 se všichni piloti kvalifikovali na měkkých pneumatikách. Teplota vzduchu dosahovala 31 °C, asfalt 40 °C. V neděli má být ale chladněji, což může pomoci Ferrari, které v závodním režimu bývá obvykle méně konkurenceschopné.
Optimální strategie pro Velkou cenu Belgie vypsanou na 44 okruhů počítá s jedinou zastávkou, pokud nebude pršet, a to mezi 18. - 22. kolem v případě startu na měkké směsi.
Dvouzastávková strategie se stinty po 15 kolech je o něco pomalejší, pro finální 14 kolový stint je plánovaná středně-tvrdá směs. Pořád je však rychlejší než jednozastávková strategie s přechodem na tvrdou směs po 12 - 14 kolech.
Týmy si zítra budou muset hlídat zejména zadní pneumatiky kvůli degradaci na náročném okruhu s nejdrsnějším asfaltem v celém kalendáři.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.