Fanoušci královny motorsportu se mohou na již tradiční grand prix na španělském okruhu nedaleko turisticky velice atraktivní Barcelony těšit i v příští sezóně. Dnes bylo totiž pokračování v partnerství místního promotéra s držitelem komerčních práv na Formuli 1 oficiálně potvrzeno.
Velká cena Španělska tvoří obecně v kalendáři světového šampionátu F1 již standardní součást. Vždyť na konci období nově dohodnutého kontraktu platného i pro příští rok oslaví celkově 50. výročí své existence, současně dokonce třicet let nepřetržitého pořádání grand prix na okruhu nedaleko Barcelony. To už se dá opravdu nazvat tradičním podnikem, tato lokalita je navíc vzhledem k výhodným charakteristikám místní tratě z pohledu aerodynamiky využívána rovněž pro testování. Během posledních tří let navštívilo tuto lokalitu přes půl milionu fanoušků, přičemž tamní region z pořádání závodu dle zástupců okruhu ekonomicky profitoval v podobě nezanedbatelných 163 milionů eur.
Popularita španělské grand prix prudce stoupala zejména během kariéry domácí hvězdy Fernanda Alonsa, ten ale na konci loňské sezóny prostředí F1 (možná dočasně?) opustil. Jak se to podepíše na úspěšnosti celé akce do budoucna se teprve uvidí - na soupisce aktivních pilotů Španělsku přece jenom stále zůstává alespoň jeden zástupce a to v osobě Carlose Sainze jr. hájícího barvy McLarenu. Dohoda prodlužující setrvání španělského závodu na tomto okruhu, jenž je účastníkem mistrovství světa již od roku 1991 byla oficiálně stvrzena katalánskou vládou, španělský automobilovým klubem (RACC - Real Automovil Club de Catalunya) a radou města Montmeló.
"S radostí potvrzujeme, že Grand Prix Španělska bude v kalendáři světového šampionátu FIA Formule 1 roku 2020," říká k prodloužení smlouvy s katalánským okruhem Chase Carey, předseda představenstva a CEO Liberty Media, držitele komerčních práv na F1. "Rozhodnutí pokračovat v podniku na špičce motorsportu ve Španělsku, v zemi s významnou tradicí motoristického závodění, jež sahá až k počátku minulého století je součástí naší strategie udržení evropských kořenů Formule 1, zatímco šampionát také souběžně rozšiřujeme do nových oblastí. Snaha promotéra být v roce 2020 součástí Formule 1 je důkazem schopnosti tohoto sportu působit jako katalyzátor pro regiony k udržení podniků světového formátu a zároveň také mít pozitivní dopad na místní ekonomiku. V nadcházejících měsících budeme v naších diskusích pokračovat a uvidíme, jestli můžeme toto výhodné partnerství dále prodloužit. Zatím bych chtěl poděkovat Quimu Torrovi, katalánskému prezidentovi za jeho nepostradatelnou podporu při těchto vyjednáváních v naději, že v roce 2020 oslavíme úžasné 50. výročí Velké ceny Španělska, třicáté pořádáné na jednom z technicky nejnáročnějších okruhů v kalendáři mistrovství světa."
"Katalánsko bude po třicáté v řadě pořádat Velkou cenu Formule 1. Katalánsko je zemí s velmi dlouho tradicí motorsportu a tudíž jsme rádi, že pro fanoušky z celého světa pokračujeme jako klasický podnik kalendáře," připojuje svůj komentář také prezident katalánské vlády Quim Torra. "V průběhu těch třiceti let jsme tento podnik integrovali do průmyslové politiky vlády a Velká cena Formule 1 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya je důležitým nástrojem pro stimulaci ekonomické aktivity v zemi co se týče turistiky, stejně jako automobilového a zábavního průmyslu. Kromě toho nám to dává příležitost ukázat světu, co jsou Katalánci zač, jak pracujeme a jaká je naše země. Z těchto všech důvodů kontinuitu Formule 1 na naší domácí půdě vítáme. Jsme vděční za výtečný vztah s Chasem Careyem, šéfem a CEO Formule 1 a jsme si dobře vědomi toho, že naší aktuální výzvou je zajistit, aby si okruh Circuit de Barcelona-Catalunya tuto roli jak ekonomického hnacího mechanismu, tak spojení s našimi sporty a průmyslovou tradicí udržel."
Bernie Ecclestone kritizuje přestup Lewise Hamiltona do Ferrari pro sezonu 2025 a považuje ho za chybný krok. Podle něj měla stáj vsadit na mladšího pilota s dlouhodobou perspektivou.
Poslední dny se objevují spekulace že se Sergio Pérez chystá na návrat do Formule 1 v roce 2026. Oficiální potvrzení jeho dalšího působení by mělo přijít během několika příštích týdnů.
Šéf Williamsu James Vowles je přesvědčen, že formule 1 má dost času uklidnit obavy jezdců ohledně pravidel pro sezonu 2026.
Šéf a generální ředitel týmu Red Bull Laurent Mekies se podělil o své první dojmy ze spolupráce s Maxem Verstappenem.
V posledních týdnech se hodně spekuluje o budoucnosti Lewise Hamiltona ve Ferrari, avšak vše nasvědčuje tomu, že kontrolu nad svým současným kontraktem má pevně v rukou právě on.
Zak Brown, šéf McLarenu, připomněl, že růst Formule 1 v USA dlouhou dobu brzdila absence stálé domácí Velké ceny a také nedostatečné zapojení fanoušků, které se změnilo až s příchodem Liberty Media.
Max Verstappen prozradil, jak je to o voze Red Bullu, který byl navržen podle jeho stylu jízdy.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že on i Lewis Hamilton podcenili, jak těžké bude jezdcovo přizpůsobení se vozu Ferrari. Ukázalo se, že adaptace je mnohem náročnější, než čekali.
Charles Leclerc míní, že Ferrari by mělo dát přednost udržení druhého místa v Poháru konstruktérů před ziskem většího času ve větrném tunelu pro rok 2026. Podle něj má aktuální úspěch a s ním spojené benefity větší váhu než dlouhodobá technická výhoda.
Oscar Piastri tvrdí, že stabilita jezdecké sestavy a vedení McLarenu dává týmu důležité výhody. Podle něj kontinuita pomáhá plánovat a zlepšovat výkon bez zbytečných otřesů.
Po nepovedené kvalifikaci a závodě Velké ceny Maďarska se Martin Brundle pustil do kritiky ponurých vyjádření Lewise Hamiltona, která podle něj působila až příliš poraženecky.
James Vowles označil návrat dvouzastávkové strategie v Monaku 2026 za „nejnepříjemnější pocit“, jaký kdy zažil. Podle něj může jít o krok, který závodu spíše uškodí.