Fanoušci královny motorsportu se mohou na již tradiční grand prix na španělském okruhu nedaleko turisticky velice atraktivní Barcelony těšit i v příští sezóně. Dnes bylo totiž pokračování v partnerství místního promotéra s držitelem komerčních práv na Formuli 1 oficiálně potvrzeno.
Velká cena Španělska tvoří obecně v kalendáři světového šampionátu F1 již standardní součást. Vždyť na konci období nově dohodnutého kontraktu platného i pro příští rok oslaví celkově 50. výročí své existence, současně dokonce třicet let nepřetržitého pořádání grand prix na okruhu nedaleko Barcelony. To už se dá opravdu nazvat tradičním podnikem, tato lokalita je navíc vzhledem k výhodným charakteristikám místní tratě z pohledu aerodynamiky využívána rovněž pro testování. Během posledních tří let navštívilo tuto lokalitu přes půl milionu fanoušků, přičemž tamní region z pořádání závodu dle zástupců okruhu ekonomicky profitoval v podobě nezanedbatelných 163 milionů eur.
Popularita španělské grand prix prudce stoupala zejména během kariéry domácí hvězdy Fernanda Alonsa, ten ale na konci loňské sezóny prostředí F1 (možná dočasně?) opustil. Jak se to podepíše na úspěšnosti celé akce do budoucna se teprve uvidí - na soupisce aktivních pilotů Španělsku přece jenom stále zůstává alespoň jeden zástupce a to v osobě Carlose Sainze jr. hájícího barvy McLarenu. Dohoda prodlužující setrvání španělského závodu na tomto okruhu, jenž je účastníkem mistrovství světa již od roku 1991 byla oficiálně stvrzena katalánskou vládou, španělský automobilovým klubem (RACC - Real Automovil Club de Catalunya) a radou města Montmeló.
"S radostí potvrzujeme, že Grand Prix Španělska bude v kalendáři světového šampionátu FIA Formule 1 roku 2020," říká k prodloužení smlouvy s katalánským okruhem Chase Carey, předseda představenstva a CEO Liberty Media, držitele komerčních práv na F1. "Rozhodnutí pokračovat v podniku na špičce motorsportu ve Španělsku, v zemi s významnou tradicí motoristického závodění, jež sahá až k počátku minulého století je součástí naší strategie udržení evropských kořenů Formule 1, zatímco šampionát také souběžně rozšiřujeme do nových oblastí. Snaha promotéra být v roce 2020 součástí Formule 1 je důkazem schopnosti tohoto sportu působit jako katalyzátor pro regiony k udržení podniků světového formátu a zároveň také mít pozitivní dopad na místní ekonomiku. V nadcházejících měsících budeme v naších diskusích pokračovat a uvidíme, jestli můžeme toto výhodné partnerství dále prodloužit. Zatím bych chtěl poděkovat Quimu Torrovi, katalánskému prezidentovi za jeho nepostradatelnou podporu při těchto vyjednáváních v naději, že v roce 2020 oslavíme úžasné 50. výročí Velké ceny Španělska, třicáté pořádáné na jednom z technicky nejnáročnějších okruhů v kalendáři mistrovství světa."
"Katalánsko bude po třicáté v řadě pořádat Velkou cenu Formule 1. Katalánsko je zemí s velmi dlouho tradicí motorsportu a tudíž jsme rádi, že pro fanoušky z celého světa pokračujeme jako klasický podnik kalendáře," připojuje svůj komentář také prezident katalánské vlády Quim Torra. "V průběhu těch třiceti let jsme tento podnik integrovali do průmyslové politiky vlády a Velká cena Formule 1 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya je důležitým nástrojem pro stimulaci ekonomické aktivity v zemi co se týče turistiky, stejně jako automobilového a zábavního průmyslu. Kromě toho nám to dává příležitost ukázat světu, co jsou Katalánci zač, jak pracujeme a jaká je naše země. Z těchto všech důvodů kontinuitu Formule 1 na naší domácí půdě vítáme. Jsme vděční za výtečný vztah s Chasem Careyem, šéfem a CEO Formule 1 a jsme si dobře vědomi toho, že naší aktuální výzvou je zajistit, aby si okruh Circuit de Barcelona-Catalunya tuto roli jak ekonomického hnacího mechanismu, tak spojení s našimi sporty a průmyslovou tradicí udržel."
Max Verstappen skončil druhý v deštivé Velké ceně Austrálie za Landem Norrisem z McLarenu. Přestože Red Bull v současnosti za McLarenem zaostává, tým se zaměřuje na minimalizaci ztráty a přípravu na další fázi sezóny.
Andrea Kimi Antonelli, nováček Mercedesu, se vrátil na čtvrté místo po úspěšném odvolání proti pětisekundovému trestu za nebezpečné vypuštění během své premiéry na Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný šampion měl během Velké ceny Austrálie problémy s novým vozem, když čelil náročným podmínkám na trati. Během závodu došlo i k několika napjatým výměnám slov mezi Hamiltonem a jeho novým závodním inženýrem.
Sezóna Formule 1 2025 odstartovala dramatickou Velkou cenou Austrálie v Melbourne, kde deštivé počasí způsobilo řadu nehod a přerušení závodu. Lando Norris nakonec uhájil vítězství těsně před Maxem Verstappenem, zatímco závod byl plný nečekaných zvratů, chyb a strategických rozhodnutí, které ovlivnily konečné pořadí.
Velká cena Austrálie 2025 v předpovědi déšť, což by mohlo výrazně ovlivnit začátek sezóny Formule 1. Po víkendových suchých podmínkách mohou mít jezdci jako Lewis Hamilton a Max Verstappen z náhlé změny počasí výhodu, kterou by mohli využít ve svůj prospěch.
Williams ukázal svou sílu... Albon a Sainz zazářili v kvalifikaci a potvrdili, že tým vsadil na správnou jezdeckou dvojici.
McLaren ovládl úvodní kvalifikaci sezóny 2025, když Lando Norris získal pole position těsně před svým týmovým kolegou Oscarem Piastrim. Britský jezdec zajel čas 1'15"096 a v dramatickém finále porazil domácího favorita o pouhých 84 tisícin sekundy.
Júki Cunoda si po skvělém kvalifikačním výkonu našel chvíli, aby poděkoval muži, který mu pomohl k jednomu z nejlepších výsledků v kariéře – Landu Norrisovi, jenž si zajistil pole position.
Lewis Hamilton zatím nejel s Ferrari na mokré trati, což by mu v případě deště mohlo zkomplikovat závod v Austrálii. Sedminásobný šampion se bude muset rychle adaptovat a najít správné nastavení pro náročné podmínky.
Lando Norris získal pole position na Velkou cenu Austrálie 2025, přičemž Oscar Piastri skončil těsně druhý a Max Verstappen obsadil třetí místo. Všichni tři jezdci se připravují na nevyzpytatelný závod, který bude ovlivněn možným deštěm a novými výzvami.
Úvodní kvalifikace sezóny 2025 v Albert Parku skončila neúspěchem pro nováčky Kimiho Antonelliho a Liama Lawsona, kteří vypadli už v první části. V závěru kvalifikace si pole position zajistil Lando Norris, který porazil týmového kolegu Oscara Piastriho o 0,084 sekundy, přičemž Max Verstappen dokončil kvalifikaci na třetím místě.
Lewis Hamilton se připravuje na svůj premiérový závod za Ferrari během Velké ceny Austrálie, kde se chystá ukázat, že jeho přechod k italské stáji přinese výrazný pokrok v jeho kariéře, po náročném roce 2024 s Mercedesem.