Můžeme se těšit na novou trať? Připravuje se něco jedinečného

Po Bahrajnu a Abú Zabí by se měl plánovaný okruh stát třetím dějištěm F1 v tamějším regionu
Po Bahrajnu a Abú Zabí by se měl plánovaný okruh stát třetím dějištěm F1 v tamějším regionu, foto: Qiddiya
Jiří Izer 8. srpna 2019 13:25
Sdílej:

Kalendář Formule 1 v současné době tvoří sestava jedenadvaceti závodů, což bylo doposud nejvyšší množství podniků v jedné sezóně šampionátu. Avšak držitelé komerčních práv Liberty Media se již v minulosti netajili tím, že by rádi spektrum destinací rozšířili a do hry teď přichází možná další grand prix na Středním východě...

V tomto regionu se aktuálně závodí od roku 2004 v Bahrajnu (s výjimkou sezóny 2011, kdy byl podnik z důvodu nestability zdejší politické situace zrušen). V sezóně 2009 se jako další zastávka v této oblasti přidala Velká cena Abú Zabí. O možnost hostit F1 usiloval také Katar, u něhož ale Bahrajn využil své právo veta a snažení svého souseda zamítl.

V současné době ale o svou účast začíná usilovat také Saudská Arábie, jež by se ráda stala promotérem grand prix na zcela unikátní závodní trati, která by měla vzniknout asi hodinu cesty od hlavního města Rijádu.

Společnost Middle East Broadcasting (MBC) se stará o televizní přenosy závodů do širšího okruhu arabsky mluvících zemí a její smlouva na vysílání F1 patří údajně s ročním rozpočtem 50 milionů dolarů mezi ty vůbec nejlukrativnější. Sean Bratches, marketingový šéf Liberty Media, na začátku letošního roku opakovaně do tamějšího regionu cestoval a v rámci těchto návštěv diskutoval také situaci třetího závodu v této oblasti.

Samotný zbrusu nový závodní okruh by měl vyrůst v lokalitě multimiliardového projektu Qiddiya asi 40 kilometrů od Rijádu v hornaté oblasti. Samotná závodní trať by měla splňovat podmínky pro pořádání širokého spektra akcí ze světa motorsportu konaných pod záštitou FIA. Délka okruhu překoná maximální hranici aktuálně stanovenou závodem v belgickém Spa-Francorchamps (7004 m) a trať by měla nabídnout unikátní prvky jako průjezd pod osvětleným akváriem a obsahovat četné změny převýšení.

Zmínky v médiích naznačovaly start prvního závodu již za dva roky. Avšak s ohledem na rozsah celého projektu nelze zřejmě realisticky očekávat premiérovou Velkou cenu Saudské Arábie dříve než v sezóně 2022.

Samotné týmy F1 se dle šéfa Liberty Media Chase Careyho k celému projektu staví celkem pozitivně a negativní postoj Bahrajnu je také nepravděpodobný. Načasování těchto novinek určitě není zcela náhodné - dnes totiž Liberty Media pořádá konferenci pro investory a burzovní trh po ohlášení těchto plánů na to adekvátně zareagoval růstem akcií...

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.