Kvalifikaci na německé trati zvládl nejlépe Lewis Hamilton s Mercedesem oslavujícím jubileum značky ve světě motorsportu. Technika dnes vyřadila na samotném počátku Sebastiana Vettela, problémy však zasáhly také druhou stranu garáže stáje z Maranella.
Ve všech trénincích na německou grand prix se blýsklo Ferrari, nejprve Sebastian Vettel před Charlesem Leclercem, následně si prohodili pořadí a dnes před samotnou kvalifikací byl na koni opět monacký jezdec. Jako z praku to ale jede i Maxi Verstapennovi na Red Bullu, jenž v závěrečné přípravě před bojem o místa na startovním roštu rozsekl od sebe oba rudé vozy. Mercedesy na domácí půdě zatím tak pevnou půdu pod nohama nemají, nebo snad při oslavách svého výročí 125 let působení v motorsportu skrývají svůj skutečný potenciál?
Nebe nad tratí v Hockenheimu bylo před začátkem kvalifikace takřka zatažené, teplota vzduchu dosahovala ještě snesitelných 28 °C při vlhkosti 52 %, přičemž povrch dráhy se ohřál na 45 °C a listí na stromech se při vánku 4,7 km/h téměř nepohnulo. Pirelli přivezlo na tento víkend střed ze svého spektra, tedy C2 (bílá - tvrdá), C3 (žlutá - střední) a C4 (červená - měkká).
PRVNÍ ČÁST
Prvním vozem na dráze byl Robert Kubica na Williamsu, následovaný svým stájovým kolegou Georgem Russellem a připojil se k nim Lance Stroll v Racing Pointu. Po třech minutách byla na trati asi polovina jezdců. První měřené časy zaznamenaly vozy Williamsu (Russell 1:15,682 a Kubica 1:16,125), samozřejmě stále ještě hodně daleko za zbytkem pole, Lance Stroll dosáhl času 1:13,393, tedy o více než dvě sekundy před modro-bílými auty tradiční britské stáje z Grove.
Všichni piloti vyrážejí v první etapě kvalifikace rovnou na nejměkčích pneumatikách. Sedm minut uběhlo a na dráze se objevily oba vozy Maranella - avšak problém na voze Sebastiana Vettela! Německý jezdec sdělil týmu do vysílačky, že má potíže s pohonnou jednotkou...
"There's an issue - I lost power"Vettel is told by @ScuderiaFerrari to slow on track, return to the garages 😱#F1 🇩🇪 #GermanGP pic.twitter.com/R4fMafWGsB
— Formula 1 (@F1) July 27, 2019
Přesně po devíti minutách probíhají v garáži Ferrari hektické práce, zatímco Charles Leclerc se vyšvihl na první místo s časem 1:12,229 před Maxe Verstappena (1:12,593). Na dráhu již vyjel také Lewis Hamilton, Valtteri Bottas sedm minut jako jediný před koncem ještě z boxů nevyrazil a na kontě společně se Sebastianem Vettelem neměl žádný čas.
Finský pilot ve službách Mercedesu asi pět minut před koncem přece jenom zaznamenal čas 1:13,075, což v tu chvíli stačilo na čtvrté místo, na tom třetím byl v tento moment dokonce Kimi Räikkönen (1:13,066).
Pro Sebastiana Vettela dnešní kvalifikace skončila, německý pilot vylezl čtyři minuty před vypršením časomíry ze svého vozu, čímž vyklidil bitevní pole konkurentům od Mercedesu a Red Bullu. Vozy z Maranella mají totiž na této trati formu, což potvrzuje Charles Leclerc, jehož zatím nikdo další z prvního místa nesesadil.
Meanwhile at Ferrari, Vettel's home qualifying is open after not being able to set a lap That's going to disappoint some fans here at Hockenheim 😢#F1 🇩🇪 #GermanGP pic.twitter.com/q6yEiM6b6E
— Formula 1 (@F1) July 27, 2019Ke konci se míchalo pořadí ve středu pole, avšak druhý Max Verstappen ztrácel přes tři desetiny, třetí Lewis Hamilton (1:12,852) dokonce více jak šest desetin na prvního Leclerca. Na čtvrtou pozici se vyšplhal Pierre Gasly s časem 1:12,991.
Dále nepostupují: Lando Norris, Alexander Albon, George Russell, Robert Kubica a Sebastian Vettel.
DRUHÁ ČÁST
Tentokrát na trať vyráží jako první mezi všemi Lewis Hamilton společně s Valtteri Bottasem na středně tvrdých pneumatikách. Stejnou strategii zvolilo také Ferrari u Charlese Leclerca. Red Bully tři minuty po rozsvícení zeleného světla na konci boxové uličky zatím vyčkávaly v garážích.
Po prvních měřených kolech šel do čela Lewis Hamilton (1:12,149), jeho stájový kolega dosáhl času o více jak tři desetiny pomalejšího (1:12,487). Na dráhu vyrazili už všichni piloti a žlutě označené pneumatiky zvolil také Max Verstappen. Charles Leclerc svůj první pokus vzdal, protože porušil hranice tratě, avšak druhým ostrým kolem (1:12,344) se zařadil na bezpečné druhé místo. Na třetím místě se usadil Valtteri Bottas (1:12,487), zatímco na čtvrté pozici se pohyboval Carlos Sainz v McLarenu (1:12,632).
V polovině této kvalifikační epizody se na třetí místo vyšvihl Pierre Gasly (1:12,385). Šesté a sedmé místo patřilo vozům týmu Haas (Romain Grosjean 1:12,769 a Kevin Magnussen 1:12,789 - rozdíl pouhých 20 tisícin!). Max Verstappen na středních pneumatikách neměl zaznamenám žádný čas a vrátil se do boxů pro nejměkčí směs, aby pět minut před koncem nasadil tempo pro postup do závěrečné části kvalifikace.
Holanďan jel své výjezdové kolo tak pomalu, jako by měl nějaké technické potíže, avšak před nájezdem do ostrého kola nabral rychlost a časem 1:12,427 se vyhoupl na čtvrté místo za svého stájového kolegu. Oba vozy Red Bullu tak budou do zítřejšího závodu startovat na červeně označených pneumatikách.
Both Bulls through to the shootout qualifying on the soft tyre 👊 Pierre is P3 with a 1:12.385 and Max is P5 with 1:12.427 🇩🇪 #GermanGP pic.twitter.com/EbwWIbQYzO
— Aston Martin Red Bull Racing (@redbullracing) July 27, 2019V závěru si ještě Lewis Hamilton vyzkoušel červené pneumatiky, ale bez přepisu svého času. Do finální desítky se v posledních vteřinách dostal Nico Hülkenberg (1:12,766) na osmé pozici, zatímco Daniel Ricciardo skončil na místě třináctém s časem 1:12,799. Od osmého místa do třináctého to však bylo velmi našlapané, vždyť těchto šest pilotů bylo v rozmezí 33 tisícin sekundy.
Dále nepostupují: Antonio Giovinazzi, Kevin Magnussen, Daniel Ricciardo, Daniil Kvjat a Lance Stroll.
TŘETÍ ČÁST
Před začátkem závěrečných soubojů o pole position sdělilo Ferrari, že u vozu Sebastiana Vettela se vyskytl problém s turbodmychadlem, stejně tak probíhala kontrola na monopostu Charlese Leclerca.
Sebastian Vettel on his elimination in Q1:"I don't know what happened - something was broken with the turbo. It's bitter for us. The car feels great and we have missed a big opportunity here"#F1 #GermanGP 🇩🇪 pic.twitter.com/pHievpvXxM
— Formula 1 (@F1) July 27, 2019Na dráhu okamžitě po startu odpočtu posledních dvanácti minut vyrazili oba piloti Mercedesu v čele s Valtteri Bottasem. V garáži Charlese Leclerca panovala ovšem zjevná bezmoc všech účastníků v červených kombinézách... Měli bychom se obávat účasti monackého jezdce v barvách Ferrari v boji o první místo na startovním roštu?
😱Leclerc is out of the carHe won't be driving in Q3, despite good times all weekend#F1 🇩🇪 #GermanGP pic.twitter.com/zQWLnmgQe1
— Formula 1 (@F1) July 27, 2019Bohužel ve chvíli, kdy se do čela tabulky vyšvihl Lewis Hamilton (1:11,767) před Valtteri Bottasem (1:12,113) z vozu vystupuje Charles Leclerc a podtrhuje tím dnešní katastrofální výsledek týmu z Maranella! Mercedesy rozdělil Max Verstappen (1:12,113), zatímco Pierre Gasly s dalším Red Bullem se zařadil na místo čtvrté (1:12,522).
V závěrečných pokusech dvě minuty před koncem si pozici na trati oba piloti Mercedesu prohodili. Lewis Hamilton se však v prvním ani ve druhém sektoru nezlepšil, což se v tom prvním podařilo alespoň Valtterimu Bottasovi. Poslední sektor měl pětinásobný šampion fialový, svůj dosavadní čas nezlepšil, což mu ale určitě nevadí, neboť má pole position! První dvě řady na roštu budou tedy promíchané Mercedesy a Red Bully. A ještě vypíchneme páté místo, které patří Kimimu Räikkönenovi s Alfou Romeo!
Get in there, Lewis! 👊 It’s pole for @LewisHamilton on @MercedesBenz home soil! ⭐️#GermanGP #Motorsport125 pic.twitter.com/0E15lOXUak
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) July 27, 2019James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.