Získali spolu čtyři mistrovské tituly. Helmut Marko zná Sebastiana Vettela tak jako málokdo. Co mu radí?
Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko zná Sebastiana Vettela velmi dobře. S německým pilotem Red Bull získal čtyři jezdecké a čtyři konstruktérské šampionáty, co tedy říká šestasedmdesátiletý Rakušan na současnou Vettelovu situaci u Ferrari?
„Když ještě jezdil u Red Bullu, těžko jste ho donutili k chybám. Navíc zkrátka nemůžete zapomenout, jak správně řídit. Tak z jakého důvodu se tyto chyby u Ferrari stále opakují?“, ptá se zkušený manažer
„Je to záležitost vašeho podvědomí. Dělá chyby, protože si není jistý sám sebou. Měl by změnit prostředí. Jinými slovy - měl by změnit tým. Potřebuje totiž cítit podporu,“ praví Marko.
Sebastianovi Vettelovi končí kontrakt s Ferrari v roce 2020. Jeho neuspokojivé výkony však živí spekulace, podle kterých by mohl dvaatřicetiletý Němec opustit Scuderii už na konci letošního šampionátu.
Pravdou totiž je, že ani letos svůj vysněný titul v rudém monopostu zřejmě nezíská. Jeho ztráta na vedoucího muže průběžného pořadí seriálu Lewise Hamiltona je více než propastná, přičemž forma stáje z Maranella není nikterak oslnivá a nedá se čekat, že by se tento fakt změnil jako mávnutím onoho pověstného kouzelného proutku.
Čtyřnásobný šampion navíc musí svádět interní boj o statut týmové jedničky. To je něco na co v minulých letech nebyl příliš zvyklý. Jeho rychlost byla totiž po většinu času o něco lepší než u Kimiho Räikkönena a tak mu Ferrari přirozeně věnovalo více své pozornosti.
Letos však k týmu zamířil mladý Charles Leclerc, jenž se s pozicí dvojky smířit nechce a s Vettelem svádí vyrovnané bitvy, přičemž ho během poslední doby dokáže zastínit. Rozdíl mezi oběma piloty činí momentálně pouhé tři body. I to může mít negativní vliv na Vettelovu psychiku.
V podobném duchu se vyjadřuje rovněž manažer rakouské stáje Jonathan Wheatley: „Sebastian je velmi citlivým člověkem, miluje svoje děti, svou rodinu, jeho řeč při vzpomínce na Charlieho Whitinga v Silverstone byla skvělá. On není tvrďák, jakými byli Michael Schumacher nebo Fernando Alonso. Potřebuje cítit bezmeznou podporu a důvěru. Tu měl v Red Bullu, ale nemá ji u Ferrari“.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.