Získali spolu čtyři mistrovské tituly. Helmut Marko zná Sebastiana Vettela tak jako málokdo. Co mu radí?
Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko zná Sebastiana Vettela velmi dobře. S německým pilotem Red Bull získal čtyři jezdecké a čtyři konstruktérské šampionáty, co tedy říká šestasedmdesátiletý Rakušan na současnou Vettelovu situaci u Ferrari?
„Když ještě jezdil u Red Bullu, těžko jste ho donutili k chybám. Navíc zkrátka nemůžete zapomenout, jak správně řídit. Tak z jakého důvodu se tyto chyby u Ferrari stále opakují?“, ptá se zkušený manažer
„Je to záležitost vašeho podvědomí. Dělá chyby, protože si není jistý sám sebou. Měl by změnit prostředí. Jinými slovy - měl by změnit tým. Potřebuje totiž cítit podporu,“ praví Marko.
Sebastianovi Vettelovi končí kontrakt s Ferrari v roce 2020. Jeho neuspokojivé výkony však živí spekulace, podle kterých by mohl dvaatřicetiletý Němec opustit Scuderii už na konci letošního šampionátu.
Pravdou totiž je, že ani letos svůj vysněný titul v rudém monopostu zřejmě nezíská. Jeho ztráta na vedoucího muže průběžného pořadí seriálu Lewise Hamiltona je více než propastná, přičemž forma stáje z Maranella není nikterak oslnivá a nedá se čekat, že by se tento fakt změnil jako mávnutím onoho pověstného kouzelného proutku.
Čtyřnásobný šampion navíc musí svádět interní boj o statut týmové jedničky. To je něco na co v minulých letech nebyl příliš zvyklý. Jeho rychlost byla totiž po většinu času o něco lepší než u Kimiho Räikkönena a tak mu Ferrari přirozeně věnovalo více své pozornosti.
Letos však k týmu zamířil mladý Charles Leclerc, jenž se s pozicí dvojky smířit nechce a s Vettelem svádí vyrovnané bitvy, přičemž ho během poslední doby dokáže zastínit. Rozdíl mezi oběma piloty činí momentálně pouhé tři body. I to může mít negativní vliv na Vettelovu psychiku.
V podobném duchu se vyjadřuje rovněž manažer rakouské stáje Jonathan Wheatley: „Sebastian je velmi citlivým člověkem, miluje svoje děti, svou rodinu, jeho řeč při vzpomínce na Charlieho Whitinga v Silverstone byla skvělá. On není tvrďák, jakými byli Michael Schumacher nebo Fernando Alonso. Potřebuje cítit bezmeznou podporu a důvěru. Tu měl v Red Bullu, ale nemá ji u Ferrari“.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.