Získali spolu čtyři mistrovské tituly. Helmut Marko zná Sebastiana Vettela tak jako málokdo. Co mu radí?
Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko zná Sebastiana Vettela velmi dobře. S německým pilotem Red Bull získal čtyři jezdecké a čtyři konstruktérské šampionáty, co tedy říká šestasedmdesátiletý Rakušan na současnou Vettelovu situaci u Ferrari?
„Když ještě jezdil u Red Bullu, těžko jste ho donutili k chybám. Navíc zkrátka nemůžete zapomenout, jak správně řídit. Tak z jakého důvodu se tyto chyby u Ferrari stále opakují?“, ptá se zkušený manažer
„Je to záležitost vašeho podvědomí. Dělá chyby, protože si není jistý sám sebou. Měl by změnit prostředí. Jinými slovy - měl by změnit tým. Potřebuje totiž cítit podporu,“ praví Marko.
Sebastianovi Vettelovi končí kontrakt s Ferrari v roce 2020. Jeho neuspokojivé výkony však živí spekulace, podle kterých by mohl dvaatřicetiletý Němec opustit Scuderii už na konci letošního šampionátu.
Pravdou totiž je, že ani letos svůj vysněný titul v rudém monopostu zřejmě nezíská. Jeho ztráta na vedoucího muže průběžného pořadí seriálu Lewise Hamiltona je více než propastná, přičemž forma stáje z Maranella není nikterak oslnivá a nedá se čekat, že by se tento fakt změnil jako mávnutím onoho pověstného kouzelného proutku.
Čtyřnásobný šampion navíc musí svádět interní boj o statut týmové jedničky. To je něco na co v minulých letech nebyl příliš zvyklý. Jeho rychlost byla totiž po většinu času o něco lepší než u Kimiho Räikkönena a tak mu Ferrari přirozeně věnovalo více své pozornosti.
Letos však k týmu zamířil mladý Charles Leclerc, jenž se s pozicí dvojky smířit nechce a s Vettelem svádí vyrovnané bitvy, přičemž ho během poslední doby dokáže zastínit. Rozdíl mezi oběma piloty činí momentálně pouhé tři body. I to může mít negativní vliv na Vettelovu psychiku.
V podobném duchu se vyjadřuje rovněž manažer rakouské stáje Jonathan Wheatley: „Sebastian je velmi citlivým člověkem, miluje svoje děti, svou rodinu, jeho řeč při vzpomínce na Charlieho Whitinga v Silverstone byla skvělá. On není tvrďák, jakými byli Michael Schumacher nebo Fernando Alonso. Potřebuje cítit bezmeznou podporu a důvěru. Tu měl v Red Bullu, ale nemá ji u Ferrari“.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.