Piloti Renaultu byli v poslední kvalifikaci na Velkou cenu Británie 2019 na rovinkách jasně nejrychlejší, zatímco jejich zákazník McLaren první desítku uzavíral. Má k dispozici stejně výkonný mód motoru? A překonal již některý výrobce hranici 1000 koní?
Renault maximálními rychlostmi zaujalDaniel Ricciardo a Nico Hülkenberg patřili v sobotu na speed-trapu v Silverstone k suverénně nejrychlejším pilotům - Australanovi bylo naměřeno 337 km/h, jeho týmovému kolegovi 336,7 km/h. Třetí příčku obsadil Antonio Giovinazzi s motorem Ferrari, jeho ztráta byla nicméně výraznější: 3,7 km/h.
Lando Norris byl s McLarenem s 331,1 km/h osmý a Carlos Sainz s 330,1 km/h desátý - ten zaostával už o 6,9 km/h. Po kvalifikaci neskrýval své překvapení z maximální rychlosti Renaultů, které by měly mít stejný motor a stejné módy jako oni.
McLaren nepochybujeJeho šéf Andreas Seidl však jakékoliv konspirační teorie popírá - podle něj se jim dostává rovnocenného přístupu jako továrním vozům francouzského týmu: "Když se podíváte na data, tak to má co do činění s nastavením, které používá Renault."
"Máme naprostou důvěru v transparentnost mezi námi. A pravidla jsou velmi jasná v tom, že výrobce a zákazník musí vždy dostávat to stejné, pokud jde o vybavení, motorové mapy a věci této povahy," vylučuje šéf McLarenu jakékoliv pochybnosti.
Na otázku, zda by ale Renault přeci jen nemohl mít k dispozici takový mód motoru, který McLaren nemá, Seidl rezolutně odpovídá: "Vůbec ne."
Oba týmy však na dráze patří k největším soupeřům v boji o čtvrtou příčku za silnou trojicí špičkových týmů. Britský tým je na tom po 10 závodech zatím lépe, protože má na svém kontě o 21 bodů více než Renault, od něhož pohonné jednotky odebírá.
1000 koní stále nepřekonánoV oblasti jejich výkonu v F1 zatím nikdo ještě nepřekonal hranici 1000 koní, i když Mercedes s Ferrari k tomu mají blízko. To potvrdil jeden z inženýrů Stříbrných šípů: "Nepovedlo se to ještě ani Ferrari," jež má momentálně nejsilnější motor. "Jsme blízko, ale není to ani tak, že bychom to měli prolomit příští týden."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.