SILVERSTONE - 1. TRÉNINK; Pierre Gasly vykročil nejlépe do závodního víkendu v Británii, když v prvním tréninku zajel nejrychlejší kolo - 1:27,173 min. Za ním skončili Valtteri Bottas a týmový kolega Max Verstappen. Vozy Ferrari se seřadily až za čtvrtým Lewisem Hamiltonem.
V 11 hod na trať jako první vyrazili piloti McLarenu pronásledovaní Kvjatem. Začalo se za jasné oblohy, i když podle meteorologů později mohlo zapršet. Leclerc si od počátku stěžuje na svůj vůz: "Něco je divně. Podívejte se na to, když brzdím."
Silverstone má letos o jednu DRS zónu méně (ubyla ta kontroverzní mezi poslední až třetí zatáčkou skrz pravotočivou Abbey), dostalo však nový asfalt. Podle Pirelli, které přivezlo své nejtvrdší směsi (C1 - C3), je "velmi tmavý a velmi kluzký. Čekáme, až se trať trochu vyvine a povrch bude poskytovat více přilnavosti." Pořadatelé se navíc dohodli na nové smlouvě, bude se tady závodit ještě minimálně až do roku 2024.
Ferrari již našlo směr, kterým se vydat v aerodynamickém vývoji, a doufá, že Mercedesu bude tento víkend blíže. Trať jim podle Binotta nemá svědčit, ale dlouhé rovinky hrají do karet jejich motoru, který je podle Mercedesu o 20 - 25 koní silnější. Navíc na Silverstone není moc pomalých zatáček, snad nás tedy čeká napínavá bitva, do níž by se mohl zapojit i Red Bull, pokud potvrdí, že v Rakousku u něj došlo s novým křídlem k průlomu.
Po 20 min stále neměl nikdo na kontě měřený čas, Mercedesy ani Russell se dokonce na dráze vůbec neukázaly. Prvního letmého kola jsme se dočkali od Kubici - 1:34,735 min, před něho se hned dostali Hülkenberg (1:32,422) s Norrisem (1:31,691), jenž má na rozdíl od Sainze nové deflektory a přední část podlahy (foto).
Grosjean se v boxové uličce objevil po smyku bez předního křídla, ředitelství závodu na chvíli použilo režim virtuálního safety-caru. Do zbytků z jeho vozu o chvíli později narazil Albon.
Haas se rozhodl k neobvyklému kroku - vrátil se u Francouze ke své prvotní aerodynamické konfiguraci z Melbourne. Ten se s vylepšenou verzí od Španělska nikdy necítil moc dobře, i když podle dat by mělo jít o krok vpřed. Má odlišné přední křídlo, nos, podlahu, deflektory a bočnice zadního křídla.
Po půlhodině zabral Mercedes a Bottas snadno překonal Norrise - 1:29,604 min. Russell krátce nato vylétává v Brooklands do trávy, naštěstí se mu bez nárazu do svodidel daří se vrátit na dráhu. Smyk dostal také Norris v Clubu, dokázal ale rychle zareagovat.
Na čele pokračovala přestřelka Stříbrných šípů (Hamilton 1:28,122 a Bottas 1:27,832), za ně postoupily Red Bully - třetí Verstappen (1:28,869) a čtvrtý Gasly (1:29,375), jenž má od Helmuta Marka nůž na krku. Vettel ztrácel 1,6 sekundy a pohyboval se až na 6. místě za Pérezem.
Po 40 min došlo k pětiminutovému přerušení tréninku, když Räikkönen zůstal stát se svou Alfou Romeo C38 v nebezpečném místě v Luffield, o výkon ale přišel už na rovince Wellington. "Něco jsme zlomili," komentoval Fin kouř vycházející z jeho vozu.
Grosjeanův další pokus o ostré kolo vychází vniveč - další smyk v Brooklands. Auto je v pořádku, pilot Haasu doplatil na stále nízkou přilnavost okruhu.
Mercedes Hamiltonovi oznamuje, že se blíží dešťová přeháňka, úřadující šampion zajíždí rekord v prvním sektoru, poté však zvolňuje a zůstává druhý. Zlepšení dosahuje Bottas (1:27,629) a lepších časů se dočkáváme také od Ferrari - Vettel 1:28,304 a Leclerc 1:28,621 min, jenž má smůlu na velký provoz.
Na chvíli se dostávají před Red Bull, jejich ztráta se však dosahuje 0,675 - 0,992 s. Verstappenovi se v závěru nicméně podařilo protlačit před oba rudé vozy i před Hamiltona, čas 1:28,009 mu zaručuje třetí pozici, za jeho týmovým kolegou Gaslym, jenž 5 min před koncem na to hodně tlačil a předvedl parádní kolo (1:27,715 min), jímž z první pozice sesadil i Bottase.
Poslední půlhodinku již začíná poprchávat a časy se moc nelepší. Mercedesy se dokonce objevují na přechodných pneumatikách. První trénink končí za Red Bully, v závěru na to ale tolik netlačily. Ferrari se musí s více než sekundovou ztrátou spokojit s pátým a s šestým místem, nejlepším ze zbytku pole je Renault.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.