MONTE CARLO - 1. TRÉNINK; V úvodním tréninku před Velkou cenou Monaka 2019 byl nejrychlejší Lewis Hamilton s Mercedesem, těsně za ním skončil Max Verstappen s Red Bullem a týmový kolega Valtteri Bottas. Vozům Ferrari patří 4. a 5. příčka, úspěšnější z maranellské dvojice byl domácí Charles Leclerc.
Jako první v 11:00 vyrazili do ulic piloti McLarenu následováni Giovinazzim, Grosjeanem a Kvjatem. Týmy v upomínku na nedávno zesnulého Nikiho Laudu nesly na svých monopostech jeho jméno.
Do výsledkové listiny se měřeným kolem nejdříve zapsali Kubica (1:22,956) s Russellem, o 5 min později se Polák dostal na 1:17,792. To už do čela vystřelili favorité z Mercedesu: Hamilton (1:14,292) s Bottasem (1:14,240).
#CiaoNiki this is for you. #SF90 #essereFerrari 🔴 #MonacoGP pic.twitter.com/YdsIGNdEWM
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) May 23, 2019Sebastian Vettel's helmet design for Monaco is dedicated to Niki Lauda ❤🎨 @JMD_helmets #MonacoGP 🇲🇨 #Seb5 #F1 pic.twitter.com/f9Bt34WHtq
— Sebastian Vettel #5 (@sebvettelnews) May 23, 2019Pirelli přivezlo ty nejměkčí směsi (C3 - C5), dráha se rychle zlepšovala. Teplota se pohybovala kolem 21 °C (asfalt 25 °C), Hamilton si ale stěžoval na přehřívající se pneumatiky.
Po 19 min se objevily černé vlajky pro Grosjeana i Magnussena. Mechanici Haasu nevěřícně kroutili hlavami. Podle týmu šlo o nějaký problém s telemetrií a s rádiem a FIA nepovoluje jezdcům setrvání na dráze, pokud z jejich vozů nedostávají GPS signál.
Remembering Niki 🇦🇹In our thoughts this weekend. pic.twitter.com/XrSngeZUxP
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) May 23, 2019Hamilton (1:12,932) po chvíli překonal Bottase (1:13,706), na druhou příčku se vyšplhal Verstappen (1:13,507), po 30 min se na čtvrté pozici nacházel Leclerc (1:13,780). Sainze u McLarenu provázely potíže s elektroinstalací.
Po 40 min se těsně za Hamiltona vyhoupnul Leclerc (1:13,014), na mistra světa mu scházelo 82 tisícin sekundy. Jeho týmový kolega zajel identický čas. V druhém pokusu se již Leclerc (1:12,868) dostal na první příčku, vzápětí jej i přes drobný kontakt s bariérou překonal Bottas (1:12,818) s druhým Stříbrným šípem, úspěšně jej následoval Vettel (1:12,852).
Logging our first #MonacoGP laps of the weekend. Lewis setting the pace early in #FP1 - with VB 0.142s back in P2 pic.twitter.com/9jIBs6wcwy
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) May 23, 2019Honba za nejrychlejším kolem pokračovala, nejúspěšnější v ní byl Hamilton (1:12,106 min), jenž o 0,142 s předčil Bottase a o 0,361 s Leclerca. Zdá se, že novinky Ferrari fungují, i když od Mercedesu se toho určitě dočkáme ještě více.
Na pátou příčku se před Verstappena překvapivě protlačil Giovinazzi s novým motorem. Ferrari ho nasadilo už v Barceloně, v Monaku jej následují jeho zákazníci. Alfa Romeo mimochodem představuje nového parťáka - našeho Krtečka (viz odkaz).
Halfway through #FP1 Antonio currently P5 (🕺🏼) / Kimi P14 #MonacoGP pic.twitter.com/a2N4ZhLrA8
— Alfa Romeo Racing (@alfaromeoracing) May 23, 2019Po 50 min narazil do zdi v zatáčce č. 4 po smyku Kubica, do boxů dojel po svých. Ptá se týmu, zda může zkontrolovat nastavení sbíhavosti kol na zadní nápravě, ten ho odkáže na údaje z volantu. Leclerc si v tu chvíli stěžoval na nadměrné drolení levé přední pneumatiky.
Verstappenovi se po 65 min daří poskládat dohromady sektory (1:12,165 min) a končí na druhém místě se ztrátou pouhých 59 tisícin na Hamiltona. Gasly je s druhým Red Bullem o 1,1 s pomalejší a patří mu sedmá příčka.
A half spin and cheeky kiss of the barrier for #RK88, so he boxes just to check everything over. #MonacoGP 🇲🇨 pic.twitter.com/311qAKVpnP
— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) May 23, 2019Nejlepší formu si do Monte Carla přivezl dle očekávání Mercedes, soupeři mu jsou ale velmi blízko - zejména Verstappen s Red Bullem, jenž dokázal duo mistrovského týmu rozdělit. Ferrari zaostává již o téměř 4 desetiny, ze zbytku světa je na tom nejlépe Renault s Alfou Romeo - na špičku ztrácejí přes 1,1 vteřiny, Toro Rosso je o další tři desetiny zpět.
Sainz kvůli zmíněným problémům s bateriemi prostál celou dobu v garáži, po instalačním kole se dostal na trať až pět minut před koncem. Jako jediný zůstal bez měřeného kola.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.