Letošní výkony Ferrari jsou nejen v Itálii pro fanoušky velkým zklamání. Z pěti závodů si neodvezlo ani jedno vítězství, naopak Mercedes si připsal pětkrát double za sebou. V Maranellu ale kvůli tomu nepanuje žádná panika, alespoň to tvrdí výkonný ředitel Louis Camilleri. A věří, že brzy budou vyhrávat.
Žádná panika, výkonný ředitel drží ochrannou ruku nad BinottemZatímco tamější média píší o "skutečné krizi" poté, co Ferrari nepomohla ani poslední vylepšení vozu a pohonné jednotky v Barceloně, kde se byla jejich ztráta ještě větší než v předchozích podnicích.
Podle odborníka na motory Maria Illiena nasazování nové specifikace ve Španělsku nedává smysl: "V Barceloně z nového motoru neplynou téměř žádné výkonnostní benefity. Děláte to tam pouze tehdy, pokud máte potíže se svým předchozím motorem, jako například potíže se spolehlivostí, kterou můžete napravit pouze s novým vylepšením motoru."
Vedení týmu se však snaží situaci uklidnit: "Nedochází k žádné panice. Mou prací je zabránit šíření drbů. Nyní je tedy čas na to, abychom se spojili," říká Camilleri. A zastává se technického šéfa Mattii Binotta, jehož pozice je podle některých v ohrožení. "Má mou plnou podporu," pokračuje výkonný ředitel Ferrari.
"Jsem si jistý tím, že najdeme řešení. Máme k dispozici 2 testovací dny a určitě se rychle zotavíme. Nemám křišťálovou kouli, takže vám neřeknu, kdy k tomu dojde, ale jsem si jistý tím, že nám testy pomůžou," ujišťuje Camilleri.
Do příštího týdne, kdy je na programu Velká cena Monaka, to ale nebude. Tam čeká Ferrari další náročný podnik: "Nachází se tam spousta úzkých a pomalých zatáček, které se podobají třetímu sektoru v Barceloně, kde jsme po celý víkend měli problémy."
Může vyhrát Mercedes všechny závody?Na otázku, zda Mercedes může vyhrát všechny závody v sezóně 2019, v motorhomu týmu v Barceloně Binotto, Sebastian Vettel i Charles Leclerc odpověděli jasným: "Ne."
"Jsme zklamáni naší výkonností, od vylepšení jsme čekali více, i když fungovala dobře. Naše maximální rychlost je dobrá, ale sále máme několik zranitelností, kterým teď musíme lépe porozumět," přiznává Binotto.
"Kvůli nedotáčivosti ztrácíme v každé zatáčce," říká dále. Mercedes zvolil delší rozvor a odlišný koncept předního křídla - obsahuje co největší plochu pro generování maximálního přítlaku, zatímco Ferrari šlo cestou efektivity. Je sice rychlé na rovinkách, ale v zatáčkách v Barceloně ztrácelo více než dvojnásobek - 1,3 vteřiny (z toho 0,7 s v posledních 7 zatáčkách posledního sektoru) oproti půlsekundovému zisku na dvou rovinkách. A zdá se, že jeho koncept jim nenabízí tak velké možnosti pro vývoj, jako je tomu v případě německé stáje.
Ta loni souhlasila i se zvýšením palivového limitu pro závod ze 105 na 110 kg, proto zůstala u generování maximálního přítlaku. Vyšší odpor je sice náročnější na spotřebu, ale 5 kg nárůst množství benzínu (dárek aerodynamikům) a nejefektivnější motor v poli dělají své. Díky vyššímu přítlaku Mercedes také dokáže dostát pneumatiky do ideálního provozního rámce, zatímco ostatní soupeři se s pozměněnými konstrukcemi trápí.
"Není pochyb o tom, že jsme v pomalých zatáčkách slabí. Není to jen o přítlaku, je v tom více. Je to o managementu pneumatik, vyvážení a možná i o konceptu auta. Nemáme v tom momentálně jasno. Stále na to nemáme odpověď," krčí rameny technický ředitel Scuderie. Proč ale byli tak konkurenceschopní v Bahrajnu a v Baku, kde se nachází plno pomalých zatáček? "Zatím na to nemáme odpověď."
Poté komentuje sobotní kvalifikační deficit svého týmu: "Osm desetin sekundy je hodně na této relativně krátké vzdálenosti, čas jsme ale ztráceli v každé zatáčce od páté do patnácté. Samozřejmě před sebou máme spoustu úkolů, protože nám v zatáčkách schází přilnavost."
"Stále máme dobré auto, dokážeme vyhrát"Bude muset Ferrari přistoupit ke změně konceptu a svůj monopost výrazně předělat? "Znovu - myslím si, že na to neexistuje jednoduchá odpověď. Jde o součást věcí, které musíme zanalyzovat. Pokud je na vině koncept, tak záleží na tom, která část koncept. To určuje, jak rychle můžeme zareagovat. Barcelona nás do budoucna jen posílí. Být silným znamená projít si takovým cvičením, na které zatím nemáte odpověď," odpovídá technický ředitel.
"Zatím na stole necháváme vzhledem k našemu potenciálu body, proto s počátkem sezóny nemůžeme být naprosto spokojeni. Ale ve světle výkonnosti pořád nejde o žádné velké drama. Stále máme dobré auto," zdůrazňuje Binotto.
Opravdu věří, že se Ferrari může na Mercedes dotáhnout? "Myslím, že dříve nebo později k tomu dojde, ano." A dojde k tomu včas, aby ještě zachránili tuto sezónu? "Ehm, těžká otázka. Rozhodně jde momentálně už o hodně bodů." Pokud ne sezónu, podaří se to alespoň v oblasti výkonnosti? "Myslím, že ano. Po stránce výkonnosti to je stále možné." Věříte tedy, že auto má stále potenciál na vítězství? "Ano," dodává Binotto.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.