Letošní výkony Ferrari jsou nejen v Itálii pro fanoušky velkým zklamání. Z pěti závodů si neodvezlo ani jedno vítězství, naopak Mercedes si připsal pětkrát double za sebou. V Maranellu ale kvůli tomu nepanuje žádná panika, alespoň to tvrdí výkonný ředitel Louis Camilleri. A věří, že brzy budou vyhrávat.
Žádná panika, výkonný ředitel drží ochrannou ruku nad BinottemZatímco tamější média píší o "skutečné krizi" poté, co Ferrari nepomohla ani poslední vylepšení vozu a pohonné jednotky v Barceloně, kde se byla jejich ztráta ještě větší než v předchozích podnicích.
Podle odborníka na motory Maria Illiena nasazování nové specifikace ve Španělsku nedává smysl: "V Barceloně z nového motoru neplynou téměř žádné výkonnostní benefity. Děláte to tam pouze tehdy, pokud máte potíže se svým předchozím motorem, jako například potíže se spolehlivostí, kterou můžete napravit pouze s novým vylepšením motoru."
Vedení týmu se však snaží situaci uklidnit: "Nedochází k žádné panice. Mou prací je zabránit šíření drbů. Nyní je tedy čas na to, abychom se spojili," říká Camilleri. A zastává se technického šéfa Mattii Binotta, jehož pozice je podle některých v ohrožení. "Má mou plnou podporu," pokračuje výkonný ředitel Ferrari.
"Jsem si jistý tím, že najdeme řešení. Máme k dispozici 2 testovací dny a určitě se rychle zotavíme. Nemám křišťálovou kouli, takže vám neřeknu, kdy k tomu dojde, ale jsem si jistý tím, že nám testy pomůžou," ujišťuje Camilleri.
Do příštího týdne, kdy je na programu Velká cena Monaka, to ale nebude. Tam čeká Ferrari další náročný podnik: "Nachází se tam spousta úzkých a pomalých zatáček, které se podobají třetímu sektoru v Barceloně, kde jsme po celý víkend měli problémy."
Může vyhrát Mercedes všechny závody?Na otázku, zda Mercedes může vyhrát všechny závody v sezóně 2019, v motorhomu týmu v Barceloně Binotto, Sebastian Vettel i Charles Leclerc odpověděli jasným: "Ne."
"Jsme zklamáni naší výkonností, od vylepšení jsme čekali více, i když fungovala dobře. Naše maximální rychlost je dobrá, ale sále máme několik zranitelností, kterým teď musíme lépe porozumět," přiznává Binotto.
"Kvůli nedotáčivosti ztrácíme v každé zatáčce," říká dále. Mercedes zvolil delší rozvor a odlišný koncept předního křídla - obsahuje co největší plochu pro generování maximálního přítlaku, zatímco Ferrari šlo cestou efektivity. Je sice rychlé na rovinkách, ale v zatáčkách v Barceloně ztrácelo více než dvojnásobek - 1,3 vteřiny (z toho 0,7 s v posledních 7 zatáčkách posledního sektoru) oproti půlsekundovému zisku na dvou rovinkách. A zdá se, že jeho koncept jim nenabízí tak velké možnosti pro vývoj, jako je tomu v případě německé stáje.
Ta loni souhlasila i se zvýšením palivového limitu pro závod ze 105 na 110 kg, proto zůstala u generování maximálního přítlaku. Vyšší odpor je sice náročnější na spotřebu, ale 5 kg nárůst množství benzínu (dárek aerodynamikům) a nejefektivnější motor v poli dělají své. Díky vyššímu přítlaku Mercedes také dokáže dostát pneumatiky do ideálního provozního rámce, zatímco ostatní soupeři se s pozměněnými konstrukcemi trápí.
"Není pochyb o tom, že jsme v pomalých zatáčkách slabí. Není to jen o přítlaku, je v tom více. Je to o managementu pneumatik, vyvážení a možná i o konceptu auta. Nemáme v tom momentálně jasno. Stále na to nemáme odpověď," krčí rameny technický ředitel Scuderie. Proč ale byli tak konkurenceschopní v Bahrajnu a v Baku, kde se nachází plno pomalých zatáček? "Zatím na to nemáme odpověď."
Poté komentuje sobotní kvalifikační deficit svého týmu: "Osm desetin sekundy je hodně na této relativně krátké vzdálenosti, čas jsme ale ztráceli v každé zatáčce od páté do patnácté. Samozřejmě před sebou máme spoustu úkolů, protože nám v zatáčkách schází přilnavost."
"Stále máme dobré auto, dokážeme vyhrát"Bude muset Ferrari přistoupit ke změně konceptu a svůj monopost výrazně předělat? "Znovu - myslím si, že na to neexistuje jednoduchá odpověď. Jde o součást věcí, které musíme zanalyzovat. Pokud je na vině koncept, tak záleží na tom, která část koncept. To určuje, jak rychle můžeme zareagovat. Barcelona nás do budoucna jen posílí. Být silným znamená projít si takovým cvičením, na které zatím nemáte odpověď," odpovídá technický ředitel.
"Zatím na stole necháváme vzhledem k našemu potenciálu body, proto s počátkem sezóny nemůžeme být naprosto spokojeni. Ale ve světle výkonnosti pořád nejde o žádné velké drama. Stále máme dobré auto," zdůrazňuje Binotto.
Opravdu věří, že se Ferrari může na Mercedes dotáhnout? "Myslím, že dříve nebo později k tomu dojde, ano." A dojde k tomu včas, aby ještě zachránili tuto sezónu? "Ehm, těžká otázka. Rozhodně jde momentálně už o hodně bodů." Pokud ne sezónu, podaří se to alespoň v oblasti výkonnosti? "Myslím, že ano. Po stránce výkonnosti to je stále možné." Věříte tedy, že auto má stále potenciál na vítězství? "Ano," dodává Binotto.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli startovní penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.