Vedení Formule 1 dnes oznámilo, že šampionát příští rok zavítá do holandského Zandvoortu. Smlouva byla podepsána na tři roky, davy fanoušků Maxe Verstappena jsou nadšeny.
Hlavním sponzorem Velké ceny Holandska bude výrobce piva Heineken. Zandvoort proslulý svými plážemi se nachází nedaleko hlavního města Amsterdamu. Tamější trať od Severního moře dělí duny - ale není to jen písek, kterým je místo známo - v F1 má bohatou historii. Trať a infrastruktura projde do příští sezóny rekonstrukcí, aby odpovídala standardům FIA a mohla hostit mistrovský podnik.
V roce 2020 se tak dočkáme 31. Velké ceny Holandska, kde se poprvé závodilo v roce 1952. Tehdy v ní zvítězil Alberto Ascari s Ferrari a dojel si pro mistrovský titul. Z dalších 19 vítězů na tomto území se jich 12 stalo mistry světa. Naposledy se do Nizozemí kolotoč F1 vypravil v roce 1985.
"Jsme velmi potěšeni tím, že můžeme oznámit návrat Formule 1 k závodění v Nizozemí na trati v Zadnvoortu. Od počátku našeho vlastnictví F1 jsme tvrdili, že chceme závody v místech, která rovněž respektují sportovní historické kořeny v Evropě," uvádí Chase Carey, výkonný ředitel F1.
"V příští sezóně tedy budeme mít zcela nový městský závod ve Vietnamu, v hlavním městě v Hanoji, a také se po 35 letech vrátíme do Zandvoortu na trať, která významně přispěla k popularitě našeho sportu po celém světě," pokračuje.
"V posledních letech pozorujeme oživení zájmu o F1 v Holandsku, zejména díky vášnivé podpoře talentovaného Maxe Verstappena, jak jde vidět z moře oranžové barvy v tolika závodech. Není pochyb o tom, že na tribunách v Zandvoortu půjde příští rok o dominantní barvu," dodává Carey.
Zandvoort. We're coming.The #DutchGP is back 🇳🇱See you in 2020 👊#F1 pic.twitter.com/uUfauZ79Em
— Formula 1 (@F1) May 14, 2019And here it is: our very own track animation. Let’s take a closer look at the circuit, animated by @F1 ⤵️#DutchGP pic.twitter.com/ChOMtunGZs
— Circuit Zandvoort (@CPZtweets) May 14, 2019A circuit that holds plenty of special memories for our team. 🧡 Welcome back @CPZtweets.#DutchGP 🇳🇱 pic.twitter.com/8Vyj6SFax3
— McLaren (@McLarenF1) May 14, 2019I am pleased to see that #Zandvoort circuit will be part of the proposed calendar for the 2020 @FIA @F1 World Championship bringing the sport back to the Netherlands 🇳🇱. It is a circuit with a long and impressive history of competition and is a great challenge for drivers. #F1 pic.twitter.com/UPTTxyWJyC
— Jean Todt (@JeanTodt) May 14, 2019Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.