Renault musí co nejdříve vyřešit své potíže s nespolehlivostí poté, co v Číně nedokončil další závod. A problém opět souvisel s motorgenerátorem pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K), jehož revidovanou verzi nasadili. Nespolehlivost jezdce frustruje, šéf týmu Cyril Abiteboul vysvětluje, proč tempo Daniela Ricciarda vypadalo tak bídně.
V letošních třech závodech dojel francouzský tým s každým ze svých vozů do cíle pouze jednou. Na problém s MGU-K navíc v Austrálii doplatil také jeho zákazník McLaren, proto se snažil rychle přijít s jeho novou verzí, jež měla spolehlivostní potíže řešit.
V Číně ji měli oba tovární piloti a Lando Norris, jenže se objevil další problém: "Všechna auta fungovala bez jakékoliv závady s využitím stejného dílu. Na stolici jsme s ním zvládli 5000 kilometrů. Jen z jednoho určitého důvodu jsme se dostali do módu, který něco vyvolal v softwaru," vysvětluje šéf Cyril Abiteboul.
Opět MGU-K, tentokrát byl na vině softwareJe tedy třeba rychle připravit třetí specifikaci MGU-K pro závod v Ázerbájdžánu? "Nemyslíme si. Závada je podle nás mimo samotný díl. Nemyslíme si, že by byla poškozená, podle nás jde o softwarový problém. Domníváme se, že něco musíme změnit softwaru, abychom se vyrovnali s tím, co se změnilo v hardwaru," odpovídá.
"Proto jsme doufali, že to vyřešíme v průběhu závodu. Možná to nebylo vysíláno, ale Nico se pokoušel udělat celou řadu věcí. Nemohl zajít až tak daleko, že by restartoval celé auto. To je téměř to, co bylo zapotřebí. Pokud byste s ním chtěli jet teď, tak byste mohli - funguje absolutně bez problému. Typický softwarový problém - když se vám něco zasekne, tak to musíte restartovat."
Pak Abiteboul komentuje pokračující problémy se spolehlivostí: "Musíme to prošetřit. Musíme zabránit tomu, abychom se dostávali do tak složitých situací, reagovat v nouzi, protože takto fungovat v F1 nemůžete. Hrajeme na honěnou, musí to co nejdříve přestat."
Hülkenberg: Rozdáváme body zdarmaPiloti jsou z mizerné spolehlivosti Renaultu frustrovaní. "Není to dobrá zpráva. Musíme tyto věci co nejdříve vyřešit, protože nás to stojí výsledky, zkušenosti a body. Myslím, že v tomto ohledu máme domácí úkol. Potřebujeme nápravu spíše dříve než později," říká Hülkenberg.
"Došlo k tomu pár kol před tím, než jsem zastavil, ale nedokázali jsme to opravit, tak mě tým požádal o to, abych vůz odstavil. Přišel jsem o pohon, nejelo to. Vypadá to žel opět na MGU-K, takže nás v této oblasti čeká ještě nějaká práce," pokračuje německý pilot.
Ricciardo pomalý jako šnek - kvůli strategiiDo cíle se podařilo konečně dojet jeho týmovému kolegovi Danielovi Ricciardovi - a to hned na 7. místě. Kvůli jednozastávkové strategii se však zdálo, že je velmi pomalý, protože musel šetřit pneumatiky. V maximálních rychlostech na rovince dokonce za nejlepším zaostal o neuvěřitelných 37,5 km/h a dosáhl až 16. nejrychlejší kolo se ztrátou téměř 4 sekund na Pierra Gaslyho s Red Bullem!
"Ta výkonnost byla lepší, než to vypadá. Bylo to nesmírně náročné zajistit, aby po startu na měkké směsi fungovala jednozastávková strategie. Věděli jsme, že kdokoliv od 11. místa dále bude startovat na středně-tvrdé směsi, na které startovalo také prvních pět pilotů, takže to nemělo smysl dělat nějaké šílené věci, jen abychom se v tu chvíli soustředili na Gaslyho. Sedmé místo bylo naším cílem, a ten jsme splnili," vysvětluje Abiteboul.
"Není moc na co být hrdí, ale pokud jde o rychlost, tak ta byla lepší, než se zdá, protože jsme se tolik věnovali managementu pneumatik. Ani já jsem z tohoto důvodu nechtěl jít do jednozastávkové strategie, protože jsem věděl, že naše tempo pak bude vypadat mizerně. Naši stratégové v tom ale měli jasno: dvouzastávková strategie by u nás nefungovala, takže jsme museli jít do té jednozastávkové - a vyšlo to," těší šéfa Renaultu.
"Bylo to velmi náročné. Opravdu jsme jezdili dle pneumatik a ne podle rychlosti. Monitorovali jsme pouze náskok na Péreze, abychom zajistili, že se nedostane do DRS zóny. Z tohoto hlediska šlo o velmi povedený závod. Komunikace s týmem a s jeho inženýrem byla velmi dobrá. To je to, co jsme v této fázi po dvou závodech potřebovali," dodává Abiteboul.
#F1 User power-unit components after #ChineseGP 📊:11 out of 20 drivers (all Renault powered drivers) endangered with penalties already after Round 3 pic.twitter.com/OV9oIVQX89
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) April 16, 2019Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.