ŠANGHAJ - ZASTÁVKY V BOXECH A STRATEGIE; Jak rychle pracovaly týmy v průběhu Velké ceny Číny 2019 v boxech a jaké strategie volily pro své piloty?
Nejlepší zastávky předváděli mechanici Red Bullu, kteří stihli přezout Verstappena v 34. kole závodu za 2,15 sekundy a Gaslyho o 15. kol dříve za 2,19 sekundy.
Druhým nejrychlejším týmem bylo v Šanghaji Ferrari - Vettela v 35. kole odbavilo za 2,29 s a "dvojku" Leclerca v 22. kole za 2,8 s. Za strategii si ale Scuderia pochvalu nezaslouží - pozdní druhou zastávkou u mladšího ze svých pilotů jej připravila o čtvrtou příčku, ze které se pak radoval Verstappen.
Mercedes si potřetí ze tří letošních závodů dojel pro double, v rychlosti zastávek mu ale patří až 3. místo. Bottase v 21. kole zdržel 2,37 s a Hamiltona o kolo později 2,92 s. Krásnou souhru ale předvedl v 36. kole, kdy se nebál jít do rizika (chyba při přezutí prvního jezdce automaticky zbrzdí i druhého) a brilantně zvládl dvojzastávku.
Čtvrtým nejrychlejším týmem v boxech byl McLaren, po smolném prvním kole (do obou narazil Kvjat, za což dostal penalizaci, Toro Rosso ho později kvůli šetření pohonné jednotky stáhlo) stihl přezutí u Sainze i Norrise do 2,6 s.
Do závodu startovala většina jezdců na středně-tvrdé (C3) směsi, pouze 7 pilotů (Gasly, Giovinazzi, Grosjean, Hülkenberg, Magnussen, Ricciardo a Stroll) začínalo na měkké (C4).
Ta sice byla o sekundu na kolo rychlejší, pro závod se však kvůli výbornému poměru mezi výkonností a degradací hodila spíše středně-tvrdá. V neděli bylo o něco chladněji, což se dotklo výkonnosti tvrdé (C2) směsi (vyšší opotřebení předních pneumatik s negativním dopadem na výkonnost).
Většina se nakonec rozhodla pro strategii o dvou zastávkách, s jedinou si vystačili bodující Albon, Kubica, Pérez, Ricciardo, Räikkönen, třikrát se v boxech ukázali Norris, jenž měl kolizi v 1. kole, a Gasly, který se v závěru rozhodl "zdarma" si vyměnit pneumatiky a úspěšně zaútočit na nejrychlejší kolo Vettela. Zároveň byl nejlépe umístěným jezdcem startujícím na měkkých pneumatikách.
Verstappen byl v obou vlnách jako první v boxech, což se mu vyplatilo, protože díky tomu podsekl Leclerca. Pilot Red Bullu tím vždy přiměl soupeře k reakci.
Nejdelší stint předvedl na tvrdé směsi Ricciardo s Renaultem - vydržel na ní 37 z celkových 56 kol, tj. 66 % závodu. Na jedné sadě středně-tvrdých pneumatik toho nejvíce zvládl Kubica (26 kol), na měkkých trojice Albon, Gasly a Sainz - shodně 19 kol.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.