Ve čtvtek pokračovaly posledním dnem první předsezónní testy týmů Formule 1 ve Španělsku. Jak den probíhal na trati i mimo ní v padoku?
Ve čtvrtek byl nejrychlejším Hülkenberg s Renaultem, druhý Albon s vozem Toro Rosso, které skončilo na špici včera, obsadil druhou příčku se ztrátou čtvt sekundy. Nejpomalejším byl naopak Robert Kubica, který poprvé vyzkoušel nový vůz Williamsu.
Nechyběly ani červené vlajky a to především v závěru, Giovanazzi musel zastavit svoji Alfu Romeo, do té doby však stihl ujet úctyhodných 154 kol. Druhý nejvyšší počet kol má na kontě Gasly, přes stovku se dostali ještě Leclerc (138), Albon (136) a Norris (132).
Průběh dne:
17:55 Tohle komisaři zvládli rychle, ale hned se objevují znovu a opět je toho příčinnou Alfa Romeo.. Giovinazzi tak uzavírá čtvrtý den testování v Barceloně, i když ještě minuty dobíhají.
17:52 Těsně před koncem opět červené vlajky. Giovinazzi zastavil u výjezdu z boxů.
17:20 Jezdi ještě krouží, ale velká zlepšení už se nedějí.
17:10 A na trati se může opět jezdit, Hülkenbergův vůz je odklizen. Němec zastavil svůj Renault. Hned vyráží na trať Bottas a Magnussen.
16:58 Červené vlajky, stojí nejrychlejší Renault.
16:40 Změna na čele, Hülkenberg na C3 pneumatikách předvedl čas 1:17,393 min.
16:30 Gaslymu sice patří až desátá příčka, Red Bull je nicméně mnohem spokojenější s vyvážením vozu než včera.
16:10 Ve 4 odpoledne se objevil Russell s Williamsem a po 10 min překonává Kubicu - 1:21,287 min.
#GR63 pushing on with his programme 💪#F1Testing pic.twitter.com/QHe2vt7V6J
— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) February 21, 201916:00 Vypadá to, že Ferrari má při delších jízdách na ostatní náskok 0,4 - 0,5 vteřiny. Mezi Red Bullem a Mercedesem to je velmi těsné, pokud zohledníme pneumatiky. Ale neznáme bližší program, množství paliva a nastavení.
15:45 Dlouhé jízdy McLarenu po prvotních záblescích 1. a 2. den testů moc působivé nejsou. Stále je však velmi brzy a tým auto hodně předělával. Inženýři jsou však výkonností MCL34 povzbuzeni.
15:40 Haas včera prožil náročný den, třikrát zůstal stát na dráze. Dnes se mu ale daří, Grosjean dopoledne zvládl 64 okruhů a nyní pokračuje Magnussen. "Zkoušíme různé věci, dobrou zprávou nicméně je, že máme velmi stabilní platformu, můžeme s ní dělat různé věci a dostává se nám od ní odezvy. Nemusíme auto nahánět," říká majitel Gene Haas.
15:25 Odpoledne se stále neukázal Williams.
Afternoon running under the Barcelona sun. ☀️👌 #F1Testing pic.twitter.com/zvwDTA7vjw
— McLaren (@McLarenF1) February 21, 201914:50 Bottas má zřejmě podobný program jako Hamilton dopoledne. Právě zajel velmi rychlé kolo (1:18,356 min), které ho dostalo na pátou pozici.
14:40 Ricciarda těší pokroky Renault s autem i s motorem: "Snažíme se jen najít trochu více přítlaku na voze, ale cítím, že není moc daleko od toho, kde by měl být. Z pohledu pohonné jednotky jezdíme stále hodně konzervativně. Uvidíme, jak to půjde, až u všeho zvedneme výkon."
14:20 Leclerc doufá, že na Vettela bude tlačit hned od počátku sezóny, i když technický ředitel Mattia Binotto prohlásil, že letos možná bude upřednostňovat zkušenějšího Sebastiana, než se mladý Charles aklimatizuje.
We're mid-way through Day 4 ⏳ @Charles_Leclerc has completed 75 laps so far! #SF90 #F1Testing #essereFerrari pic.twitter.com/hvWtjdJjAl
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) February 21, 2019"Samozřejmě, že budu rád, když si na tohle auto zvyknu co nejdříve a budu hned rychlý. Jsem však také realistou - jde teprve o mou druhou sezónu ve Formuli 1 a musím se toho hodně učit. Mám před sebou dlouhou cestu, ale tlačím na to, abych byl co nejlépe připravený na první závod, a bude-li mít Mattia problém zvládnout dva rychlé jezdce, pak to pro mě bude dobrým znamením," řekl Leclerc.
14:00 Po přestávce se vydává jako první pracovat Giovinazzi.
13:00 Toro Rosso z trůnu už dopoledne nikdo nesesadil, v Barceloně začíná hodinová přestávka na oběd.
12:30 Zrychlil Leclerc (1:18,046), všechny ale překonává Albon - 1:17,637 min. Překonává tak včerejší rekord svého týmového kolegy Kvjata.
.@alex_albon kicking off the final day of the first pre-season test pic.twitter.com/eSTdGE7S44
— Toro Rosso (@ToroRosso) February 21, 201912:10 Bottas má tiskovou konferenci s novináři a uznává: "Ferrari vypadá velmi silně. Nezáleží na tom, kolik paliva nebo s jakým módem motoru jezdí, ať už se to snažíte jakkoliv korigovat, v každém případě jsou rychlí. Při delších i kratších jízdách. Proto momentálně cítíme, že jsou o něco před námi. Provádět detailní kalkulace je ale nemožná, stále je velmi brzy. S novými pravidly půjde o závody ve vývoji. Nemyslíme si, že by kdokoliv s tímto druhem vozu přijel k prvnímu závodu, včetně nás. Chystáme pro něj nové díly. Nemůžeme ale spoléhat na to, že půjde o vylepšení. Musíme se pokusit vylepšit a zrychlit i tuto specifikaci auta."
12:03 Ricciardo zvyšuje laťku na 1:17,785 min, dvě desetiny před Mercedesem.
11:55 Williams bez problémů jezdí, na kontě má už 31 kol:
Sun’s out ☀️ Let’s get some more laps in 👌#F1Testing pic.twitter.com/sH8VOTr2PV
— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) February 21, 201911:35 Série rychlých časů, Hamilton se dostává pod 1:18 (1:17,913), ještě rychlejší je ale Ricciardo - 1:17,913 min, oba na C4 pneumatikách.
11:05 Pilot Mercedesu si to ale nenechal dlouho líbit - 1:18,337 na C2 pneumatikách.
10:55 Pár postřehů odborného poradce Red Bullu Helmuta Marka: "Motor je spolehlivý a můžu prohlásit, že jsme nikdy neměli tak dobrou přípravu na sezónu. Jde o velmi dobré partnerství [s Hondou]. Měli jsme obavy o spolehlivost, ale zatím s tím nejsou vůbec žádné problémy." A jak to podle něj vypadá na čele? "Ferrari je momentálně nejrychlejší, pak Red Bull a Mercedes."
10:35 Leclerc vytlačuje Hamiltona z první pozice: 1:18,475 min.
10:30 Ricciardo používá na hlavní rovince DRS. Renault tři dny řešil úpravu mechanismu systému pro redukci přítlaku. "Neodjel jsem ani jedno kolo s DRS," prozradil Hülkenberg. Rozdíl v časech na kolo podle inženýrů tady dělá až 0,8 vteřiny.
10:25 Kubica stále krouží pomalu, aerodynamické jízdy se soustavou Pitotových trubic. Sběr základních dat je pro inženýry Williamsu nyní prioritou.
That support for Robert! 🙌 #F1Testing pic.twitter.com/XbOTAT7o7b
— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) February 21, 201910:10 Hamilton (1:18,800) se dostává před Leclerca (1:18,832). Mercedes dnes začal pomaleji, teď se teprve dostal k prvnímu řádnému stintu, zatím má na kontě jen 8 kol. Dnes se chce zaměřit i na výkonnost. Otázkou je, proč zatím tolik zaostává za Ferrari. Snaží se pochopit základy svého nového auta při poměrně pomalém tempu. Ferrari může zkoušet různé aerodynamické možnosti.
9:45 Po čtvrthodinové přestávce se Grosjean (1:20,851) s Leclercem (1:21,029) vrhli na měřená kola.
9:17 Norris je ve štěrku, červené vlajky. Na kontě má zatím pět kol bez času. Vůz není poškozen a zatím si ho pochvaluje, žádné větší překvapení. McLaren se toho má ale hodně co učit po velkých změnách které na něm provedl.
#F1 Pre-season testing in #Barcelona, Day 1-3 cummulative: 20 drivers so far, #Kvyat fastest, #Vettel with 303 laps pic.twitter.com/A0Xl5y6szr
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) February 20, 20199:08 Mercedes uznává, že Ferrari je zatím napřed. Kdyby se dnes jela Velká cena Španělska, tak by vyhrálo. V Maranellu přes zimu vylepšili také pohonnou jednotku 064, která je zatím výkonnější než M10 od Stříbrných šípů. Týmy se ale ještě moc nezaměřují na výkonnost a jezdí jen s konzervativním nastavením. Podle technického ředitele Jamese Allisona se ale po ujetí velké vzdálenosti tento týden už zaměří i na výkonnost.
9:02 Prvních pět pilotů je venku: Norris, Grosjean, Giovinazzi, Kubica a Ricciardo.
#RK88 takes to the track! #F1Testing pic.twitter.com/N2U0NqL6XE
— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) February 21, 2019Thursday’s install done and dusted! 🏎🇺🇸⬅️✅ #F1Testing #VF19 #F1 pic.twitter.com/JcccI04FH1
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) February 21, 2019The green flag is waved and the final day of the first week of #F1Testing begins. @LandoNorris takes the wheel of the #MCL34 today. 👊 pic.twitter.com/rHkU3eGqSP
— McLaren (@McLarenF1) February 21, 20199:00 Zelená svítí na semaforu. Poprvé se dnes s novým Williamsem FW42 sveze Robert Kubica. V Barceloně je slunečno, teplota vzduchu jen 3 °C, trať 13 °C.
Good morning from @Circuitcat_eng! 👋Robert will get his first running in the FW42 this morning, before @GeorgeRussell63 takes over for the afternoon 👌#F1Testing pic.twitter.com/YtRY2UIg0Y
— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) February 21, 2019Poznámka: Během dne budeme článek aktualizovat, pro podrobnější informace doporučujeme sledovat týmy na Twitteru, kde zveřejňují aktuální videa a fotografie (odkaz na livetiming najdete nahoře):
Odkazy:Oficiální kanál F1
Alfa Romeo FerrariHaas McLaren Mercedes Racing PointRed Bull Renault Toro Rosso Williams
Okruh Circuit de Catalunya
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.