Ferrari dnes jeden z posledních týmů představilo svůj monopost pro sezónu 2019, ve které by chtělo porazit Mercedes a získat titul mistrů světa. Podaří se jim konečně uspět?
Loni skončila Scuderia druhá a opět se musela sklonit před Stříbrnými šípy. Letos se se Sebastianem Vettelem a jeho novým týmovým kolegou Charlesem Leclercem pokusí ukončit nadvlád Lewise Hamiltona.
Tým prošel po loňském náhlém úmrtí výkonného ředitele Sergia Marchionneho dalšími personálními změnami na nejvyšších pozicích, šéfa Maurizia Arrivabeneho v lednu nahradil technický ředitel Mattia Binotto. Je však otázkou, nakolik bude schopný Ital stíhat pobíhat mezi dvěma kancelářemi a plnit obě role, což je dle vyjádření konkurence plnohodnotně nezvládatelné.
Video z představení nového vozu Ferrari
V úvodu uvedl, že je hrdý na své kolegy a práci, kterou na novém voze odvedli. Poté vysvětlil, co pro něj znamená slogan "Essere Ferrari" (Být Ferrari) - pro něj to zahrnuje tvrdou práci, efektivitu a zodpovědnost. I když minulý rok titul nezískali, tak si odnesl spoustu pozitiv, mezi něž řadí vítězství v Austrálii, v Silverstone, které je náročné na pneumatiky, či nejrychlejší zastávku v Brazílii.
Předseda představenstva John Elkann k tomu říká: "'Essere Ferrari' znamená být součástí příběhu, který nemá sobě rovného. Příběhu, který začal před 90 lety s houževnatostí našeho zakladatele Enza Ferrariho, s jeho vášní pro závodění... a vítězně! Příběh, který každý den žije dále."
Nový vůz je vyveden v trochu tmavším odstínu červené, než jsme byli zvyklí, a její zakončení je matné, podobně jako loni u Red Bullu. Kryt motoru je v zájmu aerodynamiky podstatně užší než loni.
Scuderia získala místo díky úpravy některých komponent a přemístění pomocných zařízení, což pomohlo také ke změnšení bočnic. Proudění vzduchu k zadnímu křídlu proto bude čistější. Airbox má podobný tvar jako před dvěma roky, přesto díky práci na dynamice tekutin i přes menší prostor dosahuje stejné chladící efektivity jako u vozu SF71.
Pohonná jednotka Ferrari 064 byla letos vylepšena v oblasti tepelné a mechanické efektivity. Inženýři zapracovali na spalování, rekuperaci energie a provozních kapalinách. Její uspořádání bylo navrženo v souladu s celkovým konceptem vozu, zatímco u baterií došlo ke snížení hmotnosti i objemu.
Prezident Louis Camilleri k novému vozu poznamenává: "Auto má v sobě poslední špičkové technologie, splňuje nová pravidla pro nadcházející sezónu a je ovocem společné usilovné práce a talentu všech ve Scuderii."
Fotogalerie Ferrari SF90:
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.