Po velmi úspěšné éře Ferrari ve spojení s Michaelem Schumacherem to vypadalo, že podobných výsledků se v následujících letech či dekádách stěží dočkáme. A ejhle, uběhlo ani ne patnáct let a již tu máme dalšího rekordmana - Mercedes. Toto Wolff si se vší pokorou uvědomuje, jaké mety společně se svým týmem dosáhl.
Psal se rok 2000, když s Ferrari dokázal poprvé triumfovat také v jezdeckém šampionátu Michael Schumacher. A nebylo to naposled, společně s italským týmem z Maranella dokázal kralovat až do sezóny 2004, kdy získal i svůj poslední, sedmý titul mistra světa.
Zdálo se téměř nemožné podobný úspěch zopakovat. Blízko měl k tomu Red Bull se Sebastianem Vettelem v čele, rakouská stáj vládla mezi konstruktéry mezi lety 2010 až 2013. Společně však skončili "pouze" na čtyřech titulech.
Se sezónou 2014 ale odstartovalo období hybridních pohonných jednotek a do té nejlépe vkročil Mercedes s Lewisem Hamiltonem. Britskému šampionovi přerušil vítěznou vlnu za tu dobu pouze jednou jeho bývalý týmový kolega Nico Rosberg a sice v roce 2016, po kterém německý pilot z F1 odešel.
Mercedes letošním výsledkem vyrovnal do té chvíle ojedinělý rekord pěti titulů (jak konstruktérských, tak jezdeckých) v řadě, který mělo v držení již zmíněné Ferrari. Nutno podotknout, že italská stáj stále ještě vévodí statistice mezi týmy, jelikož má z roku 1999 jeden titul k dobru (mezi piloty tehdy zvítězil Mika Häkkinen s McLarenem), celkem tedy šest triumfu nepřetržitě za sebou.
Toto Wolff, šéf německé stáje vzpomíná, jak mu po dosažení tohoto historického milníku osobně pogratuloval prezident FIA Jean Todt, jenž působil v úspěšné éře Ferrari ve spojení s Rossem Brawnem, Rory Byrnem a Michaelem Schumacherem.
"Zavolal mi a řekl 'gratuluji k připojení se do klubu pětky. Jsem velmi poctěn, že jsem v tomto klubu s tebou' a já si myslel, že 'bych měl být tím, kdo se cítí velmi poctěn'," říká Wolff pro Autosport. "Takže to bylo něco neuvěřitelného, co řekl. Pak mi ale zavolal zpět a řekl 'vlastně mi teď řekli, že jsme vyhráli v řadě šestkrát!'".
"Velmi se nám s letošním pátým doublem ulevilo, protože nás to dává na stejnou úroveň s Ferrari, s fantastickou érou Todt / Schumacher," pokračuje. "A to je něco, co si mohu pamatovat jako 'dítě' - neuvěřitelné! Takže to, že jsme to dokázali, bereme se vší pokorou a cítím se být za to velmi vděčný."
V průběhu sezóny neměl ale Mercedes oproti letům minulým zrovna na růžích ustláno. V zápalu boje s Ferrari také ustoupil od svého specifického řešení ráfků, aby se vyhnul jakýmkoli protestům ze strany konkurence. Italská stáj zase čelila nařčením směřujícím k managementu energie z trakčních baterií. Toto Wolff v těchto kauzách ale zpětně nevidí nic neobvyklého.
"Myslím, že udržet si v průběhu sezóny, kdy je každá skupina posedlá vítězstvím, velmi přátelský gentlemenský přístup je velmi obtížné," dodává šéf letošních mistrů světa. "Můžeme sledovat, jak se věci nyní vracejí do normálu, protože [F1] je naší společnou platformou a potřebujeme, aby fungovala."
"Potřebujeme mít vztah, abychom věci probírali a proto si myslím, že je zcela normální, že jsou chvíle, kdy je to složitější a jsou chvíle, kdy je to snadné. Tyto momenty, kdy společně smysluplně mluvíme jsou jak pro Formuli 1, tak pro nás jakožto týmy velmi důležité."
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.