Nějakou dobu se již prohání po světových okruzích elektrické formule a bylo jen otázkou času, kdy se objeví snahy ze závodních aut odstranit nejenom nádrže s benzínem, ale i samotného jezdce. To je podstata nově vznikajícího šampionátu Roborace, který by si mohl zajistit také propagaci během Formule 1.
Nově vznikající autonomní formule spolupracují se stále ještě mladým odvětvím elektricky poháněných závodních monopostů Formule E, nicméně i společnosti, které vyvíjejí technologie budoucnosti, by určitě rády své umění představily na celosvětové úrovni tak, jak to dokáže právě královna motorsportu.
Pro závoďáky bez řidičů odstartuje na jaře premiérová sezóna příznačně označená "Alpha", která bude částečně doprovázet Formuli E. Obě série mají totiž jedno společné - elektrický pohon.
Bývalý pilot F1 a šampion FE z ročníku 2016/2017 Lucas di Grassi, jenž zároveň šéfuje sérii Roborace, sdělil pro Autosport, že jejich aktivity nemusí nutně spočívat pouze v partnerství s elektrickou sestřičkou. Naopak spolupráce s dalšími odvětvími motorsportu včetně Formule 1 by jenom uvítal.
"Nebude to při všech podnicích eletrické formule," říká di Grassi. "Některé závody se pojedou společně s Formulí E a pár jich odjedeme sami. Pro partnerství s jinými šampionáty neexistuje žádné omezení. Jestliže bude chtít Formule 1 předvést s námi umělou inteligenci, můžeme to zařídit. Nebo WEC [šampionát vytrvalostních závodů, pozn. red.], můžeme vytvořit sérii, kde budete v budoucnu moci závodit 24 hodin tak, že se ve voze bude střídat jeden jezdec s umělou inteligencí. Neomezujeme se na Formuli E. Můžeme se rozšířit přes různé kategorie. Formuli E máme rádi, protože bychom chtěli budoucnost čistě elektrickou. (Ale) budeme jednat se sériemi ve Spojených státech jako IMSA [International Motor Sports Association, pozn. red.] a v Japonsku jako Super GT."
Tyto série budou využívat verzi vozu s označením DevBot 2.0, která bude řiditelná i člověkem. Na první pohled má charakter vozů LMP, avšak na rozdíl od vytrvalostních prototypů budou mít poháněnou pouze zadní nápravu. Tento typ auta bude nasazen během prvních dvou sezón (Alpha a Beta), než bude uvolněna plná verze. První ostrá sezóna by teda měla odstartovat v roce 2021.
Současný Robocar, který byl představen počátkem loňského roku, je plně autonomní a nemá žádný kokpit. To se ale, jak již bylo zmíněno, v budoucnu změní. Di Grassi tvrdí, že příští vůz, který by pak měl na dráhu vyrazit za dva roky, měl být křížencem Robocaru a DevBotu.
"V prvních několika sezónách to bude to spíše show než závodění," řekl Di Grassi. "Je to technologický podnik, pro technologické společnosti, aby ukázaly, co vyvíjejí. Nebudeme soupeřit se žádnou z existujících sérií. Chceme si vytvořit naši vlastní oblast motorsportu."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.