ABÚ ZABÍ - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší časy dopoledne v Abú Zabí zajížděly Red Bully, které tak navazují na své výborné výkony z posledních závodů. Mercedesy ztrácejí sekundu, pilotům Ferrari patří až 7. a 8. příčka.
Dopoledne v Abú Zabí týmům jako obvykle počasí přálo - slunečno s teplotou přes 29 °C, trať vyhřátá na 43 °C. Na ní se jako první vydal Räikkönen následovaný Ericssonem. S rezervních pilotů dostává letos svou třetí šanci Kubica, jenž bude za Williams příští rok závodit, a u Giovinazzi u Sauberu.
Pirelli přivezlo hyper-měkkou, ultra-měkkou a super-měkkou směs, týmy zkoušely spoustu nových dílů. Ferrari například nasadilo nové přední křídlo, které má simulovat vliv změny v aerodynamických pravidlech pro příští krok - bez horní kaskády s jednoduchou bočnicí. Data sbíral také Red Bull se sondami na voze.
Mercedes zatím nový motor Hamiltonovi nenasadil - v prvním tréninku zkoumal jeho funkčnost po poškození, které měl kvůli selhání variabilního sacího systému utrpět v předchozím závodě v Brazílii. Před odletem do Abú Zabí mu bylo povoleno provést určité hardwarové změny. Večer se rozhodne, jestli se vrátí k některému ze dvou starších kusů, nebo za cenu penalizace nasadí zcela nový. Brit má na svém voze netypicky jedničku místo svého obvyklého čísla 44.
Během prvních 10 min všichni svá auta nainstalovali a provoz na chvíli utichl. Toho jsme se dočkali po dalších 10 min od Bottase (1:55,540) a Sainze (1:42,586) na ultra-měkké směsi. Před ně se brzy dostali Hamilton (1:39,576) a Verstappen (1:39,287) stěžující si opět na blokování zadních kol.
Po půl hodině havaroval Ericsson v první zatáčce. Na výjezdu byl trochu široký, dostal smyk a vrazil do vnitřní bariéry. S poškozeným nosem poté zamířil zpět do boxů. Švéd svůj poslední víkend v F1 nezačíná moc dobře.
Ericsson lost control after tiptoeing off onto a slither of artificial grass - the resulting impact causing damage to his front wing #AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/UCg7jAWWlR
— Formula 1 (@F1) November 23, 2018Verstappen zlepšil na čele svůj čas na 1:38,491. Bottas měl kolo rozjeté rychleji, ale v závěru probrzdil, což se stalo i poslednímu Kubicovi. Zdá se, že Mercedesu schází přilnavost. Fin se nicméně dostal na druhou příčku (1:39,452) před svého týmového kolegu. Vandoorne se ve svém prvním pokusu dostal na 13. příčku.
Čtvrt hodiny před koncem zaútočil Ricciardo na hyper-měkké směsi, ale bylo z toho jen druhé místo - půl sekundy za Verstappenem, ale taky půl sekundy před Mercedesy. Red Bull je v závěru sezóny hodně rychlý.
Alonso se pere se svým zvlášť zbarveným McLarenem. V předposlední zatáčce se dostává mimo trať, přeskakuje obrubník a ustřeluje mu zadní část vozu. Patří mu až 19. příčka před Kubicou.
Hamilton se svým vozem nebyl spokojený, končí čtvrtý za Bottasem. Ferrari zkoušející nové díly zaostává o další sekundu - Kimi končí sedmý a Vettel osmý, zítra budou určitě výše. Je však otázkou, zda to bude stačit na Mercedes a Red Bull, který zatím vypadá opět nejlépe. Na rozdíl od předchozích dvou top týmů ale použil dvě sady hyper-měkkých směsí, zatímco ty si vystačily pouze s jednou.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.