ABÚ ZABÍ - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší časy dopoledne v Abú Zabí zajížděly Red Bully, které tak navazují na své výborné výkony z posledních závodů. Mercedesy ztrácejí sekundu, pilotům Ferrari patří až 7. a 8. příčka.
Dopoledne v Abú Zabí týmům jako obvykle počasí přálo - slunečno s teplotou přes 29 °C, trať vyhřátá na 43 °C. Na ní se jako první vydal Räikkönen následovaný Ericssonem. S rezervních pilotů dostává letos svou třetí šanci Kubica, jenž bude za Williams příští rok závodit, a u Giovinazzi u Sauberu.
Pirelli přivezlo hyper-měkkou, ultra-měkkou a super-měkkou směs, týmy zkoušely spoustu nových dílů. Ferrari například nasadilo nové přední křídlo, které má simulovat vliv změny v aerodynamických pravidlech pro příští krok - bez horní kaskády s jednoduchou bočnicí. Data sbíral také Red Bull se sondami na voze.
Mercedes zatím nový motor Hamiltonovi nenasadil - v prvním tréninku zkoumal jeho funkčnost po poškození, které měl kvůli selhání variabilního sacího systému utrpět v předchozím závodě v Brazílii. Před odletem do Abú Zabí mu bylo povoleno provést určité hardwarové změny. Večer se rozhodne, jestli se vrátí k některému ze dvou starších kusů, nebo za cenu penalizace nasadí zcela nový. Brit má na svém voze netypicky jedničku místo svého obvyklého čísla 44.
Během prvních 10 min všichni svá auta nainstalovali a provoz na chvíli utichl. Toho jsme se dočkali po dalších 10 min od Bottase (1:55,540) a Sainze (1:42,586) na ultra-měkké směsi. Před ně se brzy dostali Hamilton (1:39,576) a Verstappen (1:39,287) stěžující si opět na blokování zadních kol.
Po půl hodině havaroval Ericsson v první zatáčce. Na výjezdu byl trochu široký, dostal smyk a vrazil do vnitřní bariéry. S poškozeným nosem poté zamířil zpět do boxů. Švéd svůj poslední víkend v F1 nezačíná moc dobře.
Ericsson lost control after tiptoeing off onto a slither of artificial grass - the resulting impact causing damage to his front wing #AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/UCg7jAWWlR
— Formula 1 (@F1) November 23, 2018Verstappen zlepšil na čele svůj čas na 1:38,491. Bottas měl kolo rozjeté rychleji, ale v závěru probrzdil, což se stalo i poslednímu Kubicovi. Zdá se, že Mercedesu schází přilnavost. Fin se nicméně dostal na druhou příčku (1:39,452) před svého týmového kolegu. Vandoorne se ve svém prvním pokusu dostal na 13. příčku.
Čtvrt hodiny před koncem zaútočil Ricciardo na hyper-měkké směsi, ale bylo z toho jen druhé místo - půl sekundy za Verstappenem, ale taky půl sekundy před Mercedesy. Red Bull je v závěru sezóny hodně rychlý.
Alonso se pere se svým zvlášť zbarveným McLarenem. V předposlední zatáčce se dostává mimo trať, přeskakuje obrubník a ustřeluje mu zadní část vozu. Patří mu až 19. příčka před Kubicou.
Hamilton se svým vozem nebyl spokojený, končí čtvrtý za Bottasem. Ferrari zkoušející nové díly zaostává o další sekundu - Kimi končí sedmý a Vettel osmý, zítra budou určitě výše. Je však otázkou, zda to bude stačit na Mercedes a Red Bull, který zatím vypadá opět nejlépe. Na rozdíl od předchozích dvou top týmů ale použil dvě sady hyper-měkkých směsí, zatímco ty si vystačily pouze s jednou.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.