INTERLAGOS - 1. TRÉNINK; Dopoledne byl v Brazílii překvapivě nejrychlejší Red Bull pilotovaný Maxem Verstappenem. Ten zajel o 0,049 sekundy rychlejší kolo než Sebastian Vettel s Ferrari, Lewis Hamilton ztrácel 0,096 s. Fernando Alonso nejezdil, v kokpitu jej nahradil Lando Norris, jenž bude za McLaren závodit příští rok.
Bitva o jezdecký titul už je rozhodnuta, teoreticky je ve hře ještě konstruktérský titul, je však málo pravděpodobné, že by Mercedes dojížděl až na konci první desítky.
Vettel se i přesto bude určitě snažit poslední dva závody sezóny vyhrát. Ferrari přivezlo svou novou podlahu, kterou do závodu ještě nenasadilo, nyní s ještě více vertiálními křidélky na bočních okrajích. Monitoruje ji kamerami - na trati mu totiž díly nefungují tak, jako v aerodynamickém tunelu, a snaží se odhalit příčinu.
Na vozech je spousta nových dílů také u konkurence, první trénink spíše připomíná testování. Zcela odlišná zadní křídla zkouší Mercedes - Bottas pro vyšší, Hamilton pro nižší přítlak.
Ricciardo dorazil k semaforu na konci boxové uličky neobvykle brzy - už deset minut před začátkem tréninku. Renault mu bude měnit turbo, takže jej v neděli nemine penalizace.
Dopoledne dostali šanci tři nováčci: Norris u McLarenu místo Alonsa, Latifi u Force Indie místo Péreze a Giovinazzi u Sauberu místo Ericssona, který v F1 končí a přesune se do IndyCar.
Po rozsvícení zeleného světla za Ricciardem hned vyrazili oba McLareny s novými nosy následované Saubery, Vettelem, Gaslym, Magnussenem a Sirotkinem. Teplota vzduchu na začátku dosahovala 20 °C, trať 37 °C, na Interlagosu bylo zataženo.
Prvním časem se po pěti minutách zapsal Räikkönen s Ferrari - 1:20,666 min na super-měkkých pneumatikách. Kromě nich do Brazílie přivezlo ještě měkkou a středně-tvrdou směs.
First on track, now first on the timing screens 🤘Danny Ric drops the benchmark to 1:10.139 on supersoft @pirellisport tyres#BrazilGP 🇧🇷 #F1 pic.twitter.com/VMNllugQh6
— Formula 1 (@F1) November 9, 2018Norris byl po čtvrt hodině na měkké směsi o sedm sekund rychlejší - 1:13,312 min. Měl pro sebe volnou trať a v dalším pokusu zrychlil o vteřinu: "OK, Lando. To bylo hezké kolo s dobrým zlepšením," hlásil mu inženýr z boxové zídky.
Ricciardo mu hned odpověděl - 1:10,139 min na super-měkkých pneumatikách. Bude mít Red Bull tento víkend opět na vítězství? Podle Verstappena je na brazilském okruhu moc málo zatáček, aby dohnali svou ztrátu z rovinek, jako tomu bylo v Mexiku před 2 týdny.
Obě Ferrari se po svých ostrých jízdách na nejměkčí směsi ale zařadila až za něj - Räikkönen zajel kolo za 1:10,139 min, Vettel za 1:10,420. Mercedesy se teprve rozjížděly, Hamilton byl tou dobou čtvrtý, Bottas sedmý.
Räikkönenovi se však po 25 min podařilo Australana s Red Bullem o pět setin překonat - 1:10,086 min, před svého týmového kolegu se dostal i Verstappen (1:10,111). Tempo se dál zostřovalo.
Na první příčce se vystřídali Bottas (1:09,939), Verstappen (1:09,506) a Hamilton (1:09,423 min) stěžující si na nedotáčivost - všichni na super-měkkých pneumatikách. Nejlépe ze zbytku světa vypadal Haas: Magnussen držel sedmou příčku (1:10,705) a Grosjean osmou (1:10,749) - napravují si tak mizernou reputaci z Mexika, kde byli naopak nejpomalejší.
Po hodinách došlo na čele k dalším změnám - Hamilton sice zrychlil na 1:09,107 min (na speed trapu 333 km/h), povedenější kolo si však připsali Vettel (1:09,060 min a 317 km/h) a Verstappen (1:09,011 min, 318 km/h), zatímco Grosjean si stěžoval na Latifiho, jenž ho údajně dvakrát zablokoval: "Musí si dávat větší pozor," sdělil do rádia.
Action from FP1 at Interlagos 📸#F1 #BrazilianGP 🇧🇷 pic.twitter.com/QCSMJJoMv1
— SUTTON IMAGES (@suttonimages) November 9, 2018Mechanici Mercedesu v garáži pracovali na voze Bottase, jemuž unikal olej. Německý tým se snaží jít stále do všeho naplno a ústy svého sportovního ředitele Wolffa tvrdí, že stále nemají mezi konstruktéry nic vyhráno. Valtteri se 20 min před koncem znovu ukazuje na dráze. Ferrari mezitím sundalo novou podlahu a krouží opět se starou.
Nejlépe tedy v první tréninku dopadl Red Bull, Ferrari a Mercedes mu jsou ale těsně v patách - rozdíl není ani jedna desetina vteřiny. Zítra očekáváme, že první dva týmy, které spolu ještě bojují o titul, zvýší výkony svých pohonných jednotek a budou před rakouským týmem. Nebo nás opět v kvalifikaci překvapí?
#F1 #BrazilGP FP1 Best sectors vs. Fastest laps 📊:- #Verstappen had potential to set 0.285s faster laptime if he'd put all sectors together like #Vettel did- #Bottas set fastest time in S3, could've been two places higher - P4- #Hamilton fastest only in S1 due to understeer pic.twitter.com/bHfigeVNnO
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) November 9, 2018Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.