Necelé dva týdny po skončení grand prix v Itálii oznámil tým Ferrari pro sezónu 2019 příchod nové posily v podobě Charlese Leclerca, který tímto nahradí současného pilota maranellské stáje Kimiho Räikkönena. A je zcela normální, že se kolem tohoto kroku vyrojily spekulace, zda s tím mají co do činění události ze závodního víkendu na Monze.
V Itálii se obecně očekával přinejmenším solidní výkon Ferrari, obzvlášť po vydařené kvalifikaci, ve které oba rudé vozy obsadily první řadu. Dalo by se říct, že vítězství v závodě jednoho z nich bylo na dosah. Avšak krátce poté, co se na semaforu nad cílovou rovinkou rozsvítila po skončení závěrečného kvalifikačního klání červená světla, již začínalo být zřejmé, že Ferrari bude mít problém.
Pole position totiž získal Kimi Räikkönen před svým stájovým kolegou Sebastianem Vettelem, který tou dobou ještě vedl celkem reálný souboj o titul s Lewisem Hamiltonem. Ten stál na startovním roštu italské grand prix na třetím místě. Vettel nebyl navíc z druhého místa nadšený i proto, že Räikkönen v závěru kvalifikace těžil z výhody aerodynamického stínu, který mu jako stájový kolega poskytnul. Po samotném startu se dostal německý pilot pod tlak od svého rivala z Mercedesu a vše vyvrcholilo hned ve druhé šikaně jejich vzájemnou kolizí a pilot Ferrari se tak propadl na chvost pole.
Hamilton nakonec závod s přehledem vyhrál, zatímco Vettel skončil čtvrtý. Stáj z Maranella si tím v kritickém momentu šampionátu zadělala na problém a od té doby ztrácí stále více půdu pod nohama. Na rozdíl od Mercedesu, který zejména v rukou již téměř jistého pětinásobného mistra světa podává v posledních závodech dominantní výkony. Sám britský pilot dokonce přiznal, že ho udivuje přístup jejich konkurentů k týmové režii, které se italský tým v současné době vyhýbá.
V předvečer závodního víkendu na Monze byl Kimi Räikkönen od svého týmu informován, že se s ním pro další rok již nepočítá. Navenek to vypadalo tak, že finský pilot preferoval své vlastní zájmy a nehleděl na postavení jezdců v šampionátu. "Kimi i Sebastian jsou oba skvělí profesionálové a mají hromadu let zkušeností," vysvětluje šéf stáje Maurizio Arrivabene pro Autosport ve snaze vyvrátit pochybnosti, které se kolem rozvázání kontraktu Ferrari s mistrem světa z roku 2007 vynořují.
"Nejsou to dva závodníci na motokárách, kteří se právě začali prohánět po trati. Co bylo řečeno na adresu načasování situace jsou dohady, které podle mně znevažují oba dva jezdce, kteří jsou úžasnými profesionály. Pak aby bylo jasno, jestliže by Kimi pokaždé, co obdrží takové zprávy, na ně odpověděl ziskem pole position, stálo by za to to tak dělat každý víkend."
V reakci na to, proč se rozhodli změnu oznámit přímo na Monze, dodává: "Myslím, že je potřeba objasnit dvě věci. Kimimu se ve Spa a na Monze vždycky dařilo a tak dychtil po naší odpovědi ohledně jeho budoucnosti. Myslím, že řešit toto rozhodnutí v předvečer závodního víkendu je vhodnější na 'přívětivém' okruhu než o víkendu, který vypadá náročněji. Bylo by ideální to řešit během letní přestávky, ale nebyli jsme ještě připraveni tak učinit. A po Monze by to znamenalo udělat v předvečer závodního víkendu v Singapuru."
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.