Necelé dva týdny po skončení grand prix v Itálii oznámil tým Ferrari pro sezónu 2019 příchod nové posily v podobě Charlese Leclerca, který tímto nahradí současného pilota maranellské stáje Kimiho Räikkönena. A je zcela normální, že se kolem tohoto kroku vyrojily spekulace, zda s tím mají co do činění události ze závodního víkendu na Monze.
V Itálii se obecně očekával přinejmenším solidní výkon Ferrari, obzvlášť po vydařené kvalifikaci, ve které oba rudé vozy obsadily první řadu. Dalo by se říct, že vítězství v závodě jednoho z nich bylo na dosah. Avšak krátce poté, co se na semaforu nad cílovou rovinkou rozsvítila po skončení závěrečného kvalifikačního klání červená světla, již začínalo být zřejmé, že Ferrari bude mít problém.
Pole position totiž získal Kimi Räikkönen před svým stájovým kolegou Sebastianem Vettelem, který tou dobou ještě vedl celkem reálný souboj o titul s Lewisem Hamiltonem. Ten stál na startovním roštu italské grand prix na třetím místě. Vettel nebyl navíc z druhého místa nadšený i proto, že Räikkönen v závěru kvalifikace těžil z výhody aerodynamického stínu, který mu jako stájový kolega poskytnul. Po samotném startu se dostal německý pilot pod tlak od svého rivala z Mercedesu a vše vyvrcholilo hned ve druhé šikaně jejich vzájemnou kolizí a pilot Ferrari se tak propadl na chvost pole.
Hamilton nakonec závod s přehledem vyhrál, zatímco Vettel skončil čtvrtý. Stáj z Maranella si tím v kritickém momentu šampionátu zadělala na problém a od té doby ztrácí stále více půdu pod nohama. Na rozdíl od Mercedesu, který zejména v rukou již téměř jistého pětinásobného mistra světa podává v posledních závodech dominantní výkony. Sám britský pilot dokonce přiznal, že ho udivuje přístup jejich konkurentů k týmové režii, které se italský tým v současné době vyhýbá.
V předvečer závodního víkendu na Monze byl Kimi Räikkönen od svého týmu informován, že se s ním pro další rok již nepočítá. Navenek to vypadalo tak, že finský pilot preferoval své vlastní zájmy a nehleděl na postavení jezdců v šampionátu. "Kimi i Sebastian jsou oba skvělí profesionálové a mají hromadu let zkušeností," vysvětluje šéf stáje Maurizio Arrivabene pro Autosport ve snaze vyvrátit pochybnosti, které se kolem rozvázání kontraktu Ferrari s mistrem světa z roku 2007 vynořují.
"Nejsou to dva závodníci na motokárách, kteří se právě začali prohánět po trati. Co bylo řečeno na adresu načasování situace jsou dohady, které podle mně znevažují oba dva jezdce, kteří jsou úžasnými profesionály. Pak aby bylo jasno, jestliže by Kimi pokaždé, co obdrží takové zprávy, na ně odpověděl ziskem pole position, stálo by za to to tak dělat každý víkend."
V reakci na to, proč se rozhodli změnu oznámit přímo na Monze, dodává: "Myslím, že je potřeba objasnit dvě věci. Kimimu se ve Spa a na Monze vždycky dařilo a tak dychtil po naší odpovědi ohledně jeho budoucnosti. Myslím, že řešit toto rozhodnutí v předvečer závodního víkendu je vhodnější na 'přívětivém' okruhu než o víkendu, který vypadá náročněji. Bylo by ideální to řešit během letní přestávky, ale nebyli jsme ještě připraveni tak učinit. A po Monze by to znamenalo udělat v předvečer závodního víkendu v Singapuru."
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.