Max Verstappen byl po Velké ceně Japonska rozlícen kvůli pětisekundové penalizaci, kterou obdržel po svým výjezdu mimo trať a kontaktu s Kimim Räikkönenem. Později se dostal do křížku i s jeho týmovým kolegou Sebastianem Vettelem, jehož viní z neopatrnosti.
Vettel v zatáčce Spoon bojoval s Verstappenem o třetí místo poté, co v úvodu zajel safety-car do boxů, jenže manévr skončil kolizí smykem Ferrari. Komisaři po zhlédnutí záběru netrestali, Max měl o viníkovi ale jasno.
"V této zatáčce nemůžete předjíždět. Nechal jsem mu místa, ale kvůli nedotáčivosti najel do mého vozu," popisoval Verstappen. Zasloužil si podle něj Vettel penalizaci? "Já nejsem ten, kdo píše pravidla, jinak by v F1 ubyla spousta penalizací. Myslím si však, že šlo o podobnou situaci, jakou jsem s ním zažil v Číně. Samozřejmě jsme neskončili mimo trať, ale najel do boku mého auta. Mohl si dát větší pozor."
A crucial moment in the grand prix, and the title race...Lap 8: Seb 💥 Max#JapaneseGP 🇯🇵 #F1 pic.twitter.com/pTrYZ4z2uK
— Formula 1 (@F1) October 7, 2018Video: Kolize s Vettelem
Ještě předtím Holanďan probrzdil do závěrečné šikany, dostal se na trávu a při návratu na dráhu vjel do cesty Kimimu Räikkönenovi. Za to komisaři udělili Verstappenovi pětisekundovou penalizaci, na vině podle něj byl ale "příliš agresivní" Fin.
"Vůbec s ní nesouhlasím. Zablokoval jsem kola a snadno jsem si mohl zkrátit trať. Co nejvíce jsem se snažil dostat na ní zpět. A on si vybral vnější stranu - mohl čekat, že kvůli nedotáčivosti budu široký. Takže nechápu, proč ta penalizace. Trochu stupidní," hodnotí pilot Red Bullu.
Did @Max33Verstappen deserve a 5-second penalty for this incident? 🤔#JapaneseGP 🇯🇵 #F1 pic.twitter.com/ooiEotu5QD
— Formula 1 (@F1) October 7, 2018Video: Manévr, za který komisaři Verstappenovi udělili 5 trestných sekund
"Pokud za tohle dostanu pětisekundovou penalizaci, tak si příště tu trať zkrátím, jak to udělal Valtteri. Maximálně jsem se snažil o to, abych projel tou zatáčkou a aby to nevypadalo, jako že zablokuji kola a jen ji projedu rovně. Ale příště už budu vědět, jak to udělat," dodává Verstappen, jenž to včera v Suzuce stejně dotáhl až na pódium.
Christian Horner svému jezdci po závodě řekl, že zřejmě "u Ferrari a Italů nebude moc populární." Max na to reagoval s úsměvem: "To není můj problém. Byli příliš agresivní."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.