Letošní sezóna Formule 1 se blíží pomalu ke svému konci a šampionát vede celkem s přehledem Lewis Hamilton s padesátibodovým náskokem na svého soupeře od Ferrari Sebastiana Vettela. Pilot Mercedesu je nicméně zaskočen situací u týmu z Maranella, který v kritických fázích mistrovství světa nevyužívá týmovou režii.
Téma týmových příkazů je opět aktuální po nedávné Grand Prix Ruska, kde se šéf Mercedesu Toto Wolff nerozpakoval a v 25. kole odstavil do té doby vedoucího jezdce Valtteriho Bottase a ten musel přenechat své místo stájovému kolegovi. Do konce závodu se už jejich vzájemné pořadí nezměnilo a britský jezdec si tak dojel pro další vítězství v této sezóně.
Dalo se očekávat, že to nezůstane bez veřejné odezvy, kdy samotný Bottas nejprve přiznal, že tento pokyn vůbec nečekal a jeho šéf si sypal popel na hlavu s tím, že důležité budou výsledky na konci sezóny. Stříbrní by samozřejmě nechtěli o vedení jak v poháru konstruktérů, tak zejména mezi jezdci.
Lewis Hamilton se vrací ještě do časů závodu v Monze. Tam totiž nejenom kvalifikaci vyhrál Kimi Räikkönen, ale po startu neměli u italského týmů rozpracovaný scénář, jak dostat Sebastiana Vettela do čela. Místo pomocné ruky se německý pilot dostal pod tlak a již v druhé šikaně kolidoval se svým soupeřem o titul.
"Týmové příkazy jsme měli pouze v jednom závodě, ale v těch ostatních jsme pracovali jako tým," říká pro Autosport již téměř jistý pětinásobný šampion. "Takže byly doby, kdy Valtteri nebyl v první pětce a tam bylo Ferrari, já a Ferrari - a Ferrari pracovala společně. Způsob, jakým to udělat je, že povolají jeden vůz k zastávce, což znamená, že musím zastavit. Takže jako tým fungují určitých částech roku. Ale v zásadních okamžicích jako na Monze nikoli. A je to překvapením? Ano. Dělali to v minulosti, takže proč to změnili nevím. Ale není to můj problém."
Hvězda Mercedesu má ale z posledních událostí smíšené pocity. "Nemyslím si, že to pochopíte," řekl. "Musíte to přijmout a posunout se vpřed a já jsme rozhodně rozpolcený, podobně jako ti všichni lidé, kteří mají na to rozdílné názory. Na jednu stranu mám z toho nějaký pocit a na stranu druhou jiný pocit. Ale stalo se, je hotovo a tečka. Ale společně jako tým jsme po této zkušenosti zůstali docela jednotní."
Valtteri Bottas, který byl po dojetí do cíle jednáním svého týmu zjevně zaskočen nyní přiznává, že pro pracuje i pro dobro týmu. "Potřebuji to prostě přijmout," říká. "Nynější situace vychází ze všeho, co se v dřívější části letošní sezóny odehrálo. O výhru v mistrovství již nemohu bojovat. Jsem týmovým hráčem, takže chci pomoci. Nic nemám rád tolik, jako vyhrávat závody a bojovat o šampionát a to je to, co chci dělat. Jsme silným týmem a opravdu chceme získat oba tituly a potřebujeme pracovat jako tým, jestliže toho chceme dosáhnout."
Když padla otázka, zda-li přistoupil na to, aby nevyhrával do doby, než bude o titulu rozhodnuto, finský jezdec odpověděl: "Ne, není to tak. Myslím, že rozhodně mám stále umožněno vítězit, bude to [nicméně] záviset na situaci." Sám Hamilton dodal, že "nepřijíždí [do Japonska] s myšlenkou, že pro něj Valtteri bude muset pracovat."
Přestup k Ferrari měl být pro Hamiltona vrcholem kariéry, ale zatím přináší spíše nejistotu než úspěchy. Sedminásobný mistr světa se stále adaptuje na nové prostředí, což vyvolává spekulace o jeho budoucnosti ve Formuli 1.
Flavio Briatore dal jasně najevo, že Alpine musí v roce 2026 pravidelně bojovat o stupně vítězů, jinak nemá šanci naplnit jeho ambice. Přechodné období končí a tým musí začít dokazovat svou konkurenceschopnost přímo na trati.
Andrea Stella uznává, že řídit dva ambiciózní jezdce bojující o titul je náročné a vyžaduje citlivý přístup. McLaren teď balancuje mezi týmovou rovnováhou a snahou vytěžit maximum z formy Landa Norrise a Oscara Piastriho.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.