Letošní sezóna Formule 1 se blíží pomalu ke svému konci a šampionát vede celkem s přehledem Lewis Hamilton s padesátibodovým náskokem na svého soupeře od Ferrari Sebastiana Vettela. Pilot Mercedesu je nicméně zaskočen situací u týmu z Maranella, který v kritických fázích mistrovství světa nevyužívá týmovou režii.
Téma týmových příkazů je opět aktuální po nedávné Grand Prix Ruska, kde se šéf Mercedesu Toto Wolff nerozpakoval a v 25. kole odstavil do té doby vedoucího jezdce Valtteriho Bottase a ten musel přenechat své místo stájovému kolegovi. Do konce závodu se už jejich vzájemné pořadí nezměnilo a britský jezdec si tak dojel pro další vítězství v této sezóně.
Dalo se očekávat, že to nezůstane bez veřejné odezvy, kdy samotný Bottas nejprve přiznal, že tento pokyn vůbec nečekal a jeho šéf si sypal popel na hlavu s tím, že důležité budou výsledky na konci sezóny. Stříbrní by samozřejmě nechtěli o vedení jak v poháru konstruktérů, tak zejména mezi jezdci.
Lewis Hamilton se vrací ještě do časů závodu v Monze. Tam totiž nejenom kvalifikaci vyhrál Kimi Räikkönen, ale po startu neměli u italského týmů rozpracovaný scénář, jak dostat Sebastiana Vettela do čela. Místo pomocné ruky se německý pilot dostal pod tlak a již v druhé šikaně kolidoval se svým soupeřem o titul.
"Týmové příkazy jsme měli pouze v jednom závodě, ale v těch ostatních jsme pracovali jako tým," říká pro Autosport již téměř jistý pětinásobný šampion. "Takže byly doby, kdy Valtteri nebyl v první pětce a tam bylo Ferrari, já a Ferrari - a Ferrari pracovala společně. Způsob, jakým to udělat je, že povolají jeden vůz k zastávce, což znamená, že musím zastavit. Takže jako tým fungují určitých částech roku. Ale v zásadních okamžicích jako na Monze nikoli. A je to překvapením? Ano. Dělali to v minulosti, takže proč to změnili nevím. Ale není to můj problém."
Hvězda Mercedesu má ale z posledních událostí smíšené pocity. "Nemyslím si, že to pochopíte," řekl. "Musíte to přijmout a posunout se vpřed a já jsme rozhodně rozpolcený, podobně jako ti všichni lidé, kteří mají na to rozdílné názory. Na jednu stranu mám z toho nějaký pocit a na stranu druhou jiný pocit. Ale stalo se, je hotovo a tečka. Ale společně jako tým jsme po této zkušenosti zůstali docela jednotní."
Valtteri Bottas, který byl po dojetí do cíle jednáním svého týmu zjevně zaskočen nyní přiznává, že pro pracuje i pro dobro týmu. "Potřebuji to prostě přijmout," říká. "Nynější situace vychází ze všeho, co se v dřívější části letošní sezóny odehrálo. O výhru v mistrovství již nemohu bojovat. Jsem týmovým hráčem, takže chci pomoci. Nic nemám rád tolik, jako vyhrávat závody a bojovat o šampionát a to je to, co chci dělat. Jsme silným týmem a opravdu chceme získat oba tituly a potřebujeme pracovat jako tým, jestliže toho chceme dosáhnout."
Když padla otázka, zda-li přistoupil na to, aby nevyhrával do doby, než bude o titulu rozhodnuto, finský jezdec odpověděl: "Ne, není to tak. Myslím, že rozhodně mám stále umožněno vítězit, bude to [nicméně] záviset na situaci." Sám Hamilton dodal, že "nepřijíždí [do Japonska] s myšlenkou, že pro něj Valtteri bude muset pracovat."
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.