Honda si tento týden opět vyzkouší svou vylepšenou pohonnou jednotku, kterou do vozů Toro Rosso nasadila již minulý týden v pátek během tréninků v Soči. Kvůli potížím ale jejich závodní debut odložila.
Na datech byla změna jasně vidět, přínos nového motoru představoval až půl sekundy na kolo. Japonský výrobce se ale ještě bude muset věnovat jeho kalibraci, protože se při jízdě objevilo "nevhodné chování." Nicméně věří, že ho tento týden ve svém domácím podniku znovu použije, tentokrát již bez penalizací, které si vybral v Rusku.
"Potřebujeme vyhodnotit data z testování. Plánujeme test na dynamometru s novou specifikací, pak se pokusíme naši kalibraci optimalizovat. Pokud bude úroveň kalibrace vhodná pro nasazení do závodu, tak se rozhodneme, jestli ji použijeme či nikoliv," říká technický ředitel Hondy Tojoharu Tanabe.
Nový motor se při provozu na trati potýkal s vysokými oscilacemi, což narušovalo jeho ovladatelnost. Oscilace se na dráze objevují u všech motorů, ty ale mohou jízdu zhoršovat, pokud jsou špatně zkalibrovány proti frekvencím samotného šasi. Honda tímto trpěla zejména na počátku loňského roku, když změnila konstrukci svého motoru.
Nyní však věří, že během několika dní učiní s kalibrací nezbytné pokroky: "Není to moc jednoduché, ale ani nemožné optimalizovat kalibraci," komentuje Tanabe.
Toro Rosso bylo novou specifikací nadšeno, protože přinesla významný nárůst výkonnosti (kolem 25 koní). Podle Franze Tosta se tak japonský výrobce ve výkonu motoru dostal před Renault.
Technický ředitel Hondy se ke srovnání nechtěl vyjadřovat, z pokrokem byl ale spokojený: "Jednoduše narostl výkon. Pozorujeme zlepšení, jak jsme očekávali. To je ta hlavní věc, na kterou jsme o víkendu s novou pohonnou jednotkou přišli."
"Jsme spokojeni s nasazení nové, vylepšené specifikace v pátek. Bylo to sice negativní, ale pro nás pozitivní v tom, že jsme přišli na oblasti, ve kterých se musíme před nasazením do závodu zlepšit. Proto je to tak 50 na 50," vysvětluje Tanabe.
To, že se před kvalifikací a závodem vrátili ke starší specifikaci, poskytlo Hondě příležitost k přímému srovnání motorů. "Ano. Bylo to přínosné nejen kvůli maximálnímu výkonu, ale také kvůli oblastem s nízkými rychlostmi. Je mnoho oblastí, v nichž jsme tento víkend získali informace na stejné trati," dodává.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.