Honda si tento týden opět vyzkouší svou vylepšenou pohonnou jednotku, kterou do vozů Toro Rosso nasadila již minulý týden v pátek během tréninků v Soči. Kvůli potížím ale jejich závodní debut odložila.
Na datech byla změna jasně vidět, přínos nového motoru představoval až půl sekundy na kolo. Japonský výrobce se ale ještě bude muset věnovat jeho kalibraci, protože se při jízdě objevilo "nevhodné chování." Nicméně věří, že ho tento týden ve svém domácím podniku znovu použije, tentokrát již bez penalizací, které si vybral v Rusku.
"Potřebujeme vyhodnotit data z testování. Plánujeme test na dynamometru s novou specifikací, pak se pokusíme naši kalibraci optimalizovat. Pokud bude úroveň kalibrace vhodná pro nasazení do závodu, tak se rozhodneme, jestli ji použijeme či nikoliv," říká technický ředitel Hondy Tojoharu Tanabe.
Nový motor se při provozu na trati potýkal s vysokými oscilacemi, což narušovalo jeho ovladatelnost. Oscilace se na dráze objevují u všech motorů, ty ale mohou jízdu zhoršovat, pokud jsou špatně zkalibrovány proti frekvencím samotného šasi. Honda tímto trpěla zejména na počátku loňského roku, když změnila konstrukci svého motoru.
Nyní však věří, že během několika dní učiní s kalibrací nezbytné pokroky: "Není to moc jednoduché, ale ani nemožné optimalizovat kalibraci," komentuje Tanabe.
Toro Rosso bylo novou specifikací nadšeno, protože přinesla významný nárůst výkonnosti (kolem 25 koní). Podle Franze Tosta se tak japonský výrobce ve výkonu motoru dostal před Renault.
Technický ředitel Hondy se ke srovnání nechtěl vyjadřovat, z pokrokem byl ale spokojený: "Jednoduše narostl výkon. Pozorujeme zlepšení, jak jsme očekávali. To je ta hlavní věc, na kterou jsme o víkendu s novou pohonnou jednotkou přišli."
"Jsme spokojeni s nasazení nové, vylepšené specifikace v pátek. Bylo to sice negativní, ale pro nás pozitivní v tom, že jsme přišli na oblasti, ve kterých se musíme před nasazením do závodu zlepšit. Proto je to tak 50 na 50," vysvětluje Tanabe.
To, že se před kvalifikací a závodem vrátili ke starší specifikaci, poskytlo Hondě příležitost k přímému srovnání motorů. "Ano. Bylo to přínosné nejen kvůli maximálnímu výkonu, ale také kvůli oblastem s nízkými rychlostmi. Je mnoho oblastí, v nichž jsme tento víkend získali informace na stejné trati," dodává.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.