Sportovní ředitel Mercedesu čelí po Velké ceně Ruska kritice kvůli tomu, jak připravili rychlejšího Valtteriho Bottase o vítězství. Ten musel v průběhu závodu před sebe pustit svého týmového kolegu Lewise Hamiltona, jenž vede šampionát s náskokem 50 bodů před Sebastianem Vettelem.
"Někdo musí být občas tím zlým, a tím jsem dnes já. Musíte to zvážit. Být za špatného v neděli večer z mnoha správných důvodů nebo být za idiota v Abú Zabí na konci sezóny. Raději dnes budu za zlého muže a ne za idiota na konci roku," vysvětluje Wolff, jenž neváhal sáhnout po týmové režii, aby Hamilton získal v souboji s Vettelem díky vítězství o 7 bodů více.
Bottasovi bylo v polovině závodu řečeno, aby jej pustil před sebe, protože se u Lewise objevil po předjetí Sebastiana Vettela drobný puchýř na zadní pneumatice, což u nich údajně vzbuzovalo obavy v jeho závěrečné fázi závodu. Rychlejší Fin se pak ke konci dožadoval pozice zpět, toho se ale nedočkal.
Wolff mu pouze do rádia sdělil, že si o tom popovídají později. Nechtěl to řešit ve vysílání před celým světem a Valtterimu naznačil, aby to v rozhovorech nezmiňoval a zachoval loajalitu vůči týmu. Není divu, že pilot cítil zpočátku být trochu podvedený a zklamaný.
Podle sportovního ředitele Mercedesu ale Bottas nebojuje o titul a v případě Hamiltona by byl nerad, kdyby o něj v závěru sezóny přišel kvůli rozdílu pouhých pár bodů. Správní radě Daimleru musí doručit titul. Podle některých fanoušků šlo ale o nesportovní gesto, jež finského pilota připravilo o radost a první vítězství v této sezóně.
"Racionálně šlo o tu správnou věc. Ale naše sportovní srdce říká ne. Pokud by nám nakonec scházely tři nebo pět bodů, pak byste byli tím největším idiotem na planetě kvůli tomu, že byste dali přednost jedinému vítězství v závodě u Valtteriho před výsledkem v šampionátu," vysvětluje Wolff smíšené pocity, které u Mercedesu po výhře v Soči panovaly.
"Polovinu noci jsem včera trávil přemýšlením o situaci. Myslel jsem na Rakousko 2002 a na dopadu na značku," pokračuje. Bottas podle něj situaci rozuměl.
"Ráno jsme hovořili o tom, co kdyby byl v Lewisově situaci - očekával by, že pro něj bude tým pracovat? Odpovědí bylo jasné ano. Takže tomu rozumí. Ale ve svém srdci to je stejné jako v mém srdci, v srdci Lewise a nás všech. Zkrátka nám to nepřipadá správné. Nevyhrál závod, i když on byl tím klukem na trati a vedl," dodává Wolff.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.