SOČI - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jakých časů a maximálních rychlostí dosahovali piloti v jednotlivých sektorech okruhu v Soči a co z toho můžeme odvodit o jejich konkurenceschopnosti? Jak se chovaly pneumatiky a jaká strategie vypadá pro GP Ruska nejlépe?
První sektor obsahuje dlouhou rovinku se zatáčkou č. 1, kterou piloti projíždějí naplno. Na jejím konci se nachází místo nejprudšího brzdění a dlouhá třetí levotočivá zatáčka, kde na piloty po 5 sekund působí přetížení kolem 4 G. První DRS zóna zde byla letos kvůli usnadnění předjíždění o 95 metrů prodloužena. Na jejím konci se nachází místo měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap).
Po dalším zpomalení do čtvrté zatáčky začíná těsně před pátou zatáčkou druhý sektor. Ten končí zajímavou pasáží, kde havaroval Sainz: piloti musí do pomalé třinácté zatáčky brzdit v levotočivé dvanácté s natočenými koly.
Nejkratší a nejpomalejší třetí sektor obsahuje pravoúhlé pomalé zatáčky bez možnosti předjíždění. Důležitý je správný nájezd na cílovou rovinku, v zatáčce č. 18 proto piloti často bojují s přetáčivostí, když se snaží začít co nejdříve přidávat.
Bottas dnes předvedl parádní výkon, když zajel nejlepší čas v 2. a v 3. sektoru a v Soči časem 1:31,387 min překonal rekord okruhu. Zaznamenal tak 6 pole-position své kariéry, letos po Rakousku druhé. Jako jediný v Q3 dal dohromady ideální kolo - Hamilton udělal hrubku v 7. zatáčce, dle součtu svých nejlepších sektorů jinak měl na to jej překonat - jen v tom prvním byl o více než 0,2 s rychlejší.
Mercedes letos popáté obsadil první řadu, Ferrari na něj dnes nemělo - scházelo mu přes půl sekundy. Räikkönen obsadil čtvrtou příčku za Vettelem, na dráze ale nechal o 0,23 s více než jeho německý týmový kolega.
Red Bull měl dnes třetí nejrychlejší auto, kvůli penalizacím ale raději šetřil penalizaci a techniku a vynechal už jízdy prostřední části kvalifikace. Zajímavé je, že Verstappen byl v Q1 ve třetím sektoru rychlejší než Ferrari, které jej ani v Q3 nedokázaly překonat. Rudé vozy jinak byly o sekundu napřed.
Nejlepším týmem ze zbytku pole za nejsilnější trojkou byl Haas. Magnussen se kvalifikoval na pátém místě před oběma vozy Force Indie. O čtvrtou příčku v šampionátu bojuje s Renaultem, který byl dnes až osmý nejrychlejší.
Skvěle zajel Leclerc s Haasem, jenž to dotáhl na sedmou příčku mezi obě Force Indie. Haas v kvalifikací svou rychlostí předčil Toro Rosso, Renault, Williams i poslední McLaren - Alonso v součtu sektorů skončil až za domácím Sirotkinem, jemuž se na rozdíl od Španěla nepodařilo své nejlepší sektory poskládat do jednoho kola.
Maximální rychlostiNa rovinkách zářily vozy poháněné Mercedesy - všech šest skončilo na prvních šesti místech. Pérez se na konci cílové rovinky řítil 330 km/h, Leclerc s motorem Ferrari ztrácel přes 4 km/h. Nejlepším zástupcem Renaultu byl Vandoorne s McLarenem, jenž byl na speed trapu o 6,3 km/h pomalejší. Hartley s novou specifikací Hondy zaostával o dalších 1,6 km/h.
Pneumatiky a strategieVzhledem k velikosti degradace je pro Velkou cenu Ruska vypsanou na 53 kol nejrychlejší tato jednozastávková strategie: 15 úvodních kole na ultra-měkké směsi (z první desítky pouze Ferrari a Mercedesy), poté přezutí na měkkou.
O něco pomalejší je start na hyper-měkkých pneumatikách s přechodem na měkké již po 9. kolech - to už ale bude vyžadovat větší péči o obutí vozu. Situace se strategií u 6 pilotů startujících na hyper-měkkých pneumatikách není tak jasná, i když budou při rozjezdu rychlejší.
Dvouzastávkové strategie jsou již pomalejší. Lépe dle simulací vypadá první stint na hyper-měkké směsi, poté 2 stinty po 23 kolech na měkké. V úvahu připadá také start na ultra-měkkých pneumatikách, s přezutím po 10 kolech na měkké a po 22 kolech znovu na měkké.
Pirelli dnes zaznamenávalo poměrně nízké opotřebení, degradece u hyper-měkké směsi dosahuje rychlosti 0,49 s/kolo, u ultra-měkké 0,25 s/kolo a u měkké směsi 0,06 s/kolo. U hyper-měkkých pneumatik se objevily puchýře kvůli tomu, jak se auta smýkala na kluzkém povrchu.
WATCH: QUALIFYING HIGHLIGHTS 🇷🇺Bottas and Hamilton battle to the wire ⏱️Two Saubers in the top 10 👏Magnussen powers to P5 👊VIDEO >> https://t.co/T2rS3dORmu #RussianGP #F1 pic.twitter.com/2rThMX5hHI
— Formula 1 (@F1) September 29, 2018
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.