SOČI - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jakých časů a maximálních rychlostí dosahovali piloti v jednotlivých sektorech okruhu v Soči a co z toho můžeme odvodit o jejich konkurenceschopnosti? Jak se chovaly pneumatiky a jaká strategie vypadá pro GP Ruska nejlépe?
První sektor obsahuje dlouhou rovinku se zatáčkou č. 1, kterou piloti projíždějí naplno. Na jejím konci se nachází místo nejprudšího brzdění a dlouhá třetí levotočivá zatáčka, kde na piloty po 5 sekund působí přetížení kolem 4 G. První DRS zóna zde byla letos kvůli usnadnění předjíždění o 95 metrů prodloužena. Na jejím konci se nachází místo měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap).
Po dalším zpomalení do čtvrté zatáčky začíná těsně před pátou zatáčkou druhý sektor. Ten končí zajímavou pasáží, kde havaroval Sainz: piloti musí do pomalé třinácté zatáčky brzdit v levotočivé dvanácté s natočenými koly.
Nejkratší a nejpomalejší třetí sektor obsahuje pravoúhlé pomalé zatáčky bez možnosti předjíždění. Důležitý je správný nájezd na cílovou rovinku, v zatáčce č. 18 proto piloti často bojují s přetáčivostí, když se snaží začít co nejdříve přidávat.
Bottas dnes předvedl parádní výkon, když zajel nejlepší čas v 2. a v 3. sektoru a v Soči časem 1:31,387 min překonal rekord okruhu. Zaznamenal tak 6 pole-position své kariéry, letos po Rakousku druhé. Jako jediný v Q3 dal dohromady ideální kolo - Hamilton udělal hrubku v 7. zatáčce, dle součtu svých nejlepších sektorů jinak měl na to jej překonat - jen v tom prvním byl o více než 0,2 s rychlejší.
Mercedes letos popáté obsadil první řadu, Ferrari na něj dnes nemělo - scházelo mu přes půl sekundy. Räikkönen obsadil čtvrtou příčku za Vettelem, na dráze ale nechal o 0,23 s více než jeho německý týmový kolega.
Red Bull měl dnes třetí nejrychlejší auto, kvůli penalizacím ale raději šetřil penalizaci a techniku a vynechal už jízdy prostřední části kvalifikace. Zajímavé je, že Verstappen byl v Q1 ve třetím sektoru rychlejší než Ferrari, které jej ani v Q3 nedokázaly překonat. Rudé vozy jinak byly o sekundu napřed.
Nejlepším týmem ze zbytku pole za nejsilnější trojkou byl Haas. Magnussen se kvalifikoval na pátém místě před oběma vozy Force Indie. O čtvrtou příčku v šampionátu bojuje s Renaultem, který byl dnes až osmý nejrychlejší.
Skvěle zajel Leclerc s Haasem, jenž to dotáhl na sedmou příčku mezi obě Force Indie. Haas v kvalifikací svou rychlostí předčil Toro Rosso, Renault, Williams i poslední McLaren - Alonso v součtu sektorů skončil až za domácím Sirotkinem, jemuž se na rozdíl od Španěla nepodařilo své nejlepší sektory poskládat do jednoho kola.
Maximální rychlostiNa rovinkách zářily vozy poháněné Mercedesy - všech šest skončilo na prvních šesti místech. Pérez se na konci cílové rovinky řítil 330 km/h, Leclerc s motorem Ferrari ztrácel přes 4 km/h. Nejlepším zástupcem Renaultu byl Vandoorne s McLarenem, jenž byl na speed trapu o 6,3 km/h pomalejší. Hartley s novou specifikací Hondy zaostával o dalších 1,6 km/h.
Pneumatiky a strategieVzhledem k velikosti degradace je pro Velkou cenu Ruska vypsanou na 53 kol nejrychlejší tato jednozastávková strategie: 15 úvodních kole na ultra-měkké směsi (z první desítky pouze Ferrari a Mercedesy), poté přezutí na měkkou.
O něco pomalejší je start na hyper-měkkých pneumatikách s přechodem na měkké již po 9. kolech - to už ale bude vyžadovat větší péči o obutí vozu. Situace se strategií u 6 pilotů startujících na hyper-měkkých pneumatikách není tak jasná, i když budou při rozjezdu rychlejší.
Dvouzastávkové strategie jsou již pomalejší. Lépe dle simulací vypadá první stint na hyper-měkké směsi, poté 2 stinty po 23 kolech na měkké. V úvahu připadá také start na ultra-měkkých pneumatikách, s přezutím po 10 kolech na měkké a po 22 kolech znovu na měkké.
Pirelli dnes zaznamenávalo poměrně nízké opotřebení, degradece u hyper-měkké směsi dosahuje rychlosti 0,49 s/kolo, u ultra-měkké 0,25 s/kolo a u měkké směsi 0,06 s/kolo. U hyper-měkkých pneumatik se objevily puchýře kvůli tomu, jak se auta smýkala na kluzkém povrchu.
WATCH: QUALIFYING HIGHLIGHTS 🇷🇺Bottas and Hamilton battle to the wire ⏱️Two Saubers in the top 10 👏Magnussen powers to P5 👊VIDEO >> https://t.co/T2rS3dORmu #RussianGP #F1 pic.twitter.com/2rThMX5hHI
— Formula 1 (@F1) September 29, 2018Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.