SINGAPUR - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší časy zajížděly v prvním tréninku na Velkou cenu Singapuru Red Bully. Daniel Ricciardo předčil nejen svého týmového kolegu Maxe Verstappena, ale také obě Ferrari a Mercedesy. Jak probíhalo odpoledne na okruhu Marina Bay?
Úvodní část v Singapuru začala 16:30 tamního času za vysokých teplot - vzduch 32 °C, trať 45 °C. Podmínky v kvalifikaci a v závodu ale budou odlišné, protože se pojedou o několik hodin později za umělého osvětlení (kvalifikace ve 21 hod).
Singapur je prvním okruhem vyžadujícím vysoký přítlak od GP Maďarska. Týmy přivezly spoustu novinek - Ferrari i Mercedes okopíroval od McLarenu bočnice zadního křídla s prodlouženými výřezy, hodně úprav pozorujeme také v oblasti deflektorů a přední části podlahy. Novinky zde mají Haas i Force India.
Na dráhu jako první vyrazil Ericsson na měkkých pneumatikách, kromě nich Pirelli přivezlo ultra-měkké a hyper-měkké - pro zpestření strategií tedy vynechává super-měkkou směs.
První měřený čas předvedl po 8 min Sirotkin (1:51,160), zatímco jeho týmový kolega Stroll dostal v zatáčce č. 2 smyk. Po 10 min se dopředu dostává Räikkönen s Ferrari na hyper-měkkých pneumatikách - 1:44,622 min.
Po zlepšení na 1:44,067 se před něj dostává Verstappen (1:43,864), Vettel (1:43,129) a oba Mercedesy - Hamilton (1:42,886) i Bottas (1:42,170 min) po svém smyku. Stříbrné šípy jsou v úvodní části na rovinkách o 3 km/h rychlejší.
Po půl hodině překonává Hamilton svého týmového kolegu časem 1:42,072 min, dráha se čistí a zrychluje. McLaren na městském okruhu Marina Bay cítí šanci na body, Alonso (1:43,513) se i na měkkých pneumatikách drží v první desítce. Vandoornea tým využívá jako testovacího koně, což vysvětluje jeho pomalé časy.
Španěl jezdí s obvázanou pravou rukou v důsledku své postartovní nehody v Belgii před měsíce. "Myslel jsem si, že to už bude OK, ale cítím stále víceméně stejnou bolest. Je to divné," popisuje pilot McLarenu s tím, že přesnou příčinu svých útrap zatím nezná. "Příští týden půjdu na nějaké další kontroly. Když jezdíte s adrenalinem a vším tím kolem, tak to vůbec necítíte, ale během normálního dne bolest cítíte."
Pod 102 vteřin se jako první dostává Ricciardo (1:41,814) na měkké směsi, moc nadšeně ale nevypadá: "Ovladatelnost v tom kole byla hrozná."
V polovině tréninku se na první příčky prosadily opět Mercedesy, tentokrát na měkkých pneumatikách - Bottas zvládl kolo za 1:41,669 a 1:41,429 min, Hamilton za 1:41,232 min. "Blokuje se mi levé kolo," hlásil do rádia poté, co jej málem rozhodil obrubník v 2. zatáčce. Se svým vozem spokojený nebyl.
Ferrari jim ale vzápětí na hyper-měkké směsi vrátilo úder, když se Vettel dostal pod 100 vteřin (1:39,997 min) a Räikkönen jej následoval s půlvteřinovou ztrátou (1:40,486). Sebastian žádal tým o prověření rekuperačního systému svého vozu: "Zkontrolujte chování [MGU-]K, protože na výjezdu z některých zatáček jsem měl určité prodlevy - 5, 17."
Na výsluní se v poslední třetině vrátily Red Bully na hyper-měkkých pneumatikách. Ricciardo (1:39,711 min) o 0,286 s předčil Vettela, Verstappen po vybídce, aby našel trochu rychlosti v zatáčkách č. 5 a 9, zajel kolo za 1:39,912.
Potíže hlásí McLaren - po nízkém výkonu u Alonsa přišel o tlak hydrauliky Vandoorne a musel do boxů. Ještě hůře dopadl Leclerc, jenž kvůli zlomenému pravému přednímu zavěšení musel svůj Sauber odstavit. Talent Ferrari se totiž dotkl zdi v zatáčce č. 13, proto předčasně skončil se slovy: "Sorry, kluci."
V závěru už rakouský tým nikdo nepřekonal, budou mít rychlost na vítězství i v zítřejší kvalifikaci? Ferrari je v pátky pomalejší, proto podle nás zůstávají favority. Vše neukázal ani Mercedes, který v prvním tréninku ani u jednoho vozu nepoužil nejrychlejší hyper-měkké pneumatiky (o více než sekundu rychlejší než ultra-měkké). Nejlepším týmem ze zbytku pole je Renault - pátý Hülkenberg byl jen o 1,4 vteřiny pomalejší než Ricciardo.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.