SINGAPUR - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší časy zajížděly v prvním tréninku na Velkou cenu Singapuru Red Bully. Daniel Ricciardo předčil nejen svého týmového kolegu Maxe Verstappena, ale také obě Ferrari a Mercedesy. Jak probíhalo odpoledne na okruhu Marina Bay?
Úvodní část v Singapuru začala 16:30 tamního času za vysokých teplot - vzduch 32 °C, trať 45 °C. Podmínky v kvalifikaci a v závodu ale budou odlišné, protože se pojedou o několik hodin později za umělého osvětlení (kvalifikace ve 21 hod).
Singapur je prvním okruhem vyžadujícím vysoký přítlak od GP Maďarska. Týmy přivezly spoustu novinek - Ferrari i Mercedes okopíroval od McLarenu bočnice zadního křídla s prodlouženými výřezy, hodně úprav pozorujeme také v oblasti deflektorů a přední části podlahy. Novinky zde mají Haas i Force India.
Na dráhu jako první vyrazil Ericsson na měkkých pneumatikách, kromě nich Pirelli přivezlo ultra-měkké a hyper-měkké - pro zpestření strategií tedy vynechává super-měkkou směs.
První měřený čas předvedl po 8 min Sirotkin (1:51,160), zatímco jeho týmový kolega Stroll dostal v zatáčce č. 2 smyk. Po 10 min se dopředu dostává Räikkönen s Ferrari na hyper-měkkých pneumatikách - 1:44,622 min.
Po zlepšení na 1:44,067 se před něj dostává Verstappen (1:43,864), Vettel (1:43,129) a oba Mercedesy - Hamilton (1:42,886) i Bottas (1:42,170 min) po svém smyku. Stříbrné šípy jsou v úvodní části na rovinkách o 3 km/h rychlejší.
Po půl hodině překonává Hamilton svého týmového kolegu časem 1:42,072 min, dráha se čistí a zrychluje. McLaren na městském okruhu Marina Bay cítí šanci na body, Alonso (1:43,513) se i na měkkých pneumatikách drží v první desítce. Vandoornea tým využívá jako testovacího koně, což vysvětluje jeho pomalé časy.
Španěl jezdí s obvázanou pravou rukou v důsledku své postartovní nehody v Belgii před měsíce. "Myslel jsem si, že to už bude OK, ale cítím stále víceméně stejnou bolest. Je to divné," popisuje pilot McLarenu s tím, že přesnou příčinu svých útrap zatím nezná. "Příští týden půjdu na nějaké další kontroly. Když jezdíte s adrenalinem a vším tím kolem, tak to vůbec necítíte, ale během normálního dne bolest cítíte."
Pod 102 vteřin se jako první dostává Ricciardo (1:41,814) na měkké směsi, moc nadšeně ale nevypadá: "Ovladatelnost v tom kole byla hrozná."
V polovině tréninku se na první příčky prosadily opět Mercedesy, tentokrát na měkkých pneumatikách - Bottas zvládl kolo za 1:41,669 a 1:41,429 min, Hamilton za 1:41,232 min. "Blokuje se mi levé kolo," hlásil do rádia poté, co jej málem rozhodil obrubník v 2. zatáčce. Se svým vozem spokojený nebyl.
Ferrari jim ale vzápětí na hyper-měkké směsi vrátilo úder, když se Vettel dostal pod 100 vteřin (1:39,997 min) a Räikkönen jej následoval s půlvteřinovou ztrátou (1:40,486). Sebastian žádal tým o prověření rekuperačního systému svého vozu: "Zkontrolujte chování [MGU-]K, protože na výjezdu z některých zatáček jsem měl určité prodlevy - 5, 17."
Na výsluní se v poslední třetině vrátily Red Bully na hyper-měkkých pneumatikách. Ricciardo (1:39,711 min) o 0,286 s předčil Vettela, Verstappen po vybídce, aby našel trochu rychlosti v zatáčkách č. 5 a 9, zajel kolo za 1:39,912.
Potíže hlásí McLaren - po nízkém výkonu u Alonsa přišel o tlak hydrauliky Vandoorne a musel do boxů. Ještě hůře dopadl Leclerc, jenž kvůli zlomenému pravému přednímu zavěšení musel svůj Sauber odstavit. Talent Ferrari se totiž dotkl zdi v zatáčce č. 13, proto předčasně skončil se slovy: "Sorry, kluci."
V závěru už rakouský tým nikdo nepřekonal, budou mít rychlost na vítězství i v zítřejší kvalifikaci? Ferrari je v pátky pomalejší, proto podle nás zůstávají favority. Vše neukázal ani Mercedes, který v prvním tréninku ani u jednoho vozu nepoužil nejrychlejší hyper-měkké pneumatiky (o více než sekundu rychlejší než ultra-měkké). Nejlepším týmem ze zbytku pole je Renault - pátý Hülkenberg byl jen o 1,4 vteřiny pomalejší než Ricciardo.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.