SINGAPUR - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší časy zajížděly v prvním tréninku na Velkou cenu Singapuru Red Bully. Daniel Ricciardo předčil nejen svého týmového kolegu Maxe Verstappena, ale také obě Ferrari a Mercedesy. Jak probíhalo odpoledne na okruhu Marina Bay?
Úvodní část v Singapuru začala 16:30 tamního času za vysokých teplot - vzduch 32 °C, trať 45 °C. Podmínky v kvalifikaci a v závodu ale budou odlišné, protože se pojedou o několik hodin později za umělého osvětlení (kvalifikace ve 21 hod).
Singapur je prvním okruhem vyžadujícím vysoký přítlak od GP Maďarska. Týmy přivezly spoustu novinek - Ferrari i Mercedes okopíroval od McLarenu bočnice zadního křídla s prodlouženými výřezy, hodně úprav pozorujeme také v oblasti deflektorů a přední části podlahy. Novinky zde mají Haas i Force India.
Na dráhu jako první vyrazil Ericsson na měkkých pneumatikách, kromě nich Pirelli přivezlo ultra-měkké a hyper-měkké - pro zpestření strategií tedy vynechává super-měkkou směs.
První měřený čas předvedl po 8 min Sirotkin (1:51,160), zatímco jeho týmový kolega Stroll dostal v zatáčce č. 2 smyk. Po 10 min se dopředu dostává Räikkönen s Ferrari na hyper-měkkých pneumatikách - 1:44,622 min.
Po zlepšení na 1:44,067 se před něj dostává Verstappen (1:43,864), Vettel (1:43,129) a oba Mercedesy - Hamilton (1:42,886) i Bottas (1:42,170 min) po svém smyku. Stříbrné šípy jsou v úvodní části na rovinkách o 3 km/h rychlejší.
Po půl hodině překonává Hamilton svého týmového kolegu časem 1:42,072 min, dráha se čistí a zrychluje. McLaren na městském okruhu Marina Bay cítí šanci na body, Alonso (1:43,513) se i na měkkých pneumatikách drží v první desítce. Vandoornea tým využívá jako testovacího koně, což vysvětluje jeho pomalé časy.
Španěl jezdí s obvázanou pravou rukou v důsledku své postartovní nehody v Belgii před měsíce. "Myslel jsem si, že to už bude OK, ale cítím stále víceméně stejnou bolest. Je to divné," popisuje pilot McLarenu s tím, že přesnou příčinu svých útrap zatím nezná. "Příští týden půjdu na nějaké další kontroly. Když jezdíte s adrenalinem a vším tím kolem, tak to vůbec necítíte, ale během normálního dne bolest cítíte."
Pod 102 vteřin se jako první dostává Ricciardo (1:41,814) na měkké směsi, moc nadšeně ale nevypadá: "Ovladatelnost v tom kole byla hrozná."
V polovině tréninku se na první příčky prosadily opět Mercedesy, tentokrát na měkkých pneumatikách - Bottas zvládl kolo za 1:41,669 a 1:41,429 min, Hamilton za 1:41,232 min. "Blokuje se mi levé kolo," hlásil do rádia poté, co jej málem rozhodil obrubník v 2. zatáčce. Se svým vozem spokojený nebyl.
Ferrari jim ale vzápětí na hyper-měkké směsi vrátilo úder, když se Vettel dostal pod 100 vteřin (1:39,997 min) a Räikkönen jej následoval s půlvteřinovou ztrátou (1:40,486). Sebastian žádal tým o prověření rekuperačního systému svého vozu: "Zkontrolujte chování [MGU-]K, protože na výjezdu z některých zatáček jsem měl určité prodlevy - 5, 17."
Na výsluní se v poslední třetině vrátily Red Bully na hyper-měkkých pneumatikách. Ricciardo (1:39,711 min) o 0,286 s předčil Vettela, Verstappen po vybídce, aby našel trochu rychlosti v zatáčkách č. 5 a 9, zajel kolo za 1:39,912.
Potíže hlásí McLaren - po nízkém výkonu u Alonsa přišel o tlak hydrauliky Vandoorne a musel do boxů. Ještě hůře dopadl Leclerc, jenž kvůli zlomenému pravému přednímu zavěšení musel svůj Sauber odstavit. Talent Ferrari se totiž dotkl zdi v zatáčce č. 13, proto předčasně skončil se slovy: "Sorry, kluci."
V závěru už rakouský tým nikdo nepřekonal, budou mít rychlost na vítězství i v zítřejší kvalifikaci? Ferrari je v pátky pomalejší, proto podle nás zůstávají favority. Vše neukázal ani Mercedes, který v prvním tréninku ani u jednoho vozu nepoužil nejrychlejší hyper-měkké pneumatiky (o více než sekundu rychlejší než ultra-měkké). Nejlepším týmem ze zbytku pole je Renault - pátý Hülkenberg byl jen o 1,4 vteřiny pomalejší než Ricciardo.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.