MONZA - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku na Velkou cenu Itálie zajel v samotném závěru Sergio Pérez před Kimim Räikkönenem. Ferrari jeho týmovému kolegovi Sebastianovi Vettelovi musel měnit převodovku, naštěstí šlo jen o náhradní páteční kus. Red Bull si ve voze Daniela Ricciarda novou specifikaci motoru Renault a z počátku s ní měl drobné potíže. Nejpomalejší byl s Lando Norris zaskakující u McLarenu za Stoffela Vandoornea.
Úvodní trénink v Itálii začal v 11:00 hod za deště. Z nováčků se do něj zapojil pouze Norris s McLarenem místo Vandoornea. Teplota vzduchu dosahovala 18 °C, trať 21 °C, vlhkost 92,5 %.
Friday's first practice session in summary: pretty wet ☔️#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/HEpNnujdHQ
— Formula 1 (@F1) August 31, 2018Videosestřih 1. tréninku
Už po minutě jsme se dočkali problému u Ricciarda, jenž dostal novou specifikaci pohonné jednotky Renault: "Nemám žádný výkon, když sešlápnu plyn... dost nízký," hlásil při návratu do boxů.
Jeho týmový kolega Verstappen měl za zády zatím starší B-specifikaci. "Musíme večer rozhodnout, jestli to má smysl nasadit oběma jezdcům specifikaci C pro zbytek víkendu," potvrzuje šéf Red Bullu Christian Horner.
📻 "I've got no power"Problems already for @danielricciardo!#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/ssKY9SQcpH
— Formula 1 (@F1) August 31, 2018Podle Hülkenberga jezdícího na přechodných pneumatikách byly některé části okruhu celkem suché, moc se ale nejezdilo a přeháňky se očekávají po celý den, týmy mají navíc omezený počet sad intermediálek a pneumatik do deště. V sobotu a v neděli se má ale počasí nad Monzou umoudřit.
Tento týden vyšlo mj. najevo, že si Ferrari okruh minulý měsíc vyzkoušelo v rámci natáčecího dne, kdy do vozu posadilo Leclerca, jenž závodí za Sauber. Šlo o legální test pod dozorem FIA, navíc na nezávodních pneumatikách Pirelli s max. limitem 100 ujetých km. Za současných podmínek se data navíc nicméně mohou hodit.
Po 20 min přezul Hülkenberg, jenž si z Belgie kvůli způsobení hromadné nehody po startu přiváží trest v podobě odsunu o 10 míst zpět na roštu, na přechodné pneumatiky a kolo zvládl za 1:38,567 min. Renault využívá jeho penalizace a nasazuje mu opět nový motor, jde však o prověřenou, čerstvou B-specifikaci.
Time for the tifosi to get excited 🙌Vettel and Raikkonen both on track 🔴#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/I4Z3loadS2
— Formula 1 (@F1) August 31, 2018Z trůnu ho o pár min později sesadil Vettel, jemuž se na pneumatikách do deště povedlo zajet o 7 desetin sekundy rychleji (1:37,867 min), jeho týmový kolega Räikkönen (1:38,878) byl po půl hodině třetí před Sainzem (1:39,014), jenž se svým další pokusem na intermediálkách (1:37,424) dostal do čela.
Déšť začínal znovu houstnout, což doložil Verstappen smykem na výjezdu z Parabolicy, Ricciardo průjezdem štěrkem ve druhé zatáčce Lesmo či Vettel probržděním v druhé šikaně.
K ostrým kolům konečně vyrazily i Mercedesy a obsadily první dvě příčky: Hamilton s časem 1:36,545 min (317,6 km/h na speed trapu) a Bottas s 1:36,238 min (309,6 km/h), oba na intermediálkách. Za ně se prosadil Leclerc se Sauberem (1:36,648 min a 310,2 km/h), jenž na Hamiltona ztrácel jen desetinu vteřiny.
A spin for @Max33Verstappen 🔄📻 "All good, just a little drift!"#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/KxOKWrotK8
— Formula 1 (@F1) August 31, 2018Vettel opustil garáž a odebral se v polovině tréninku do motorhomu, Ferrari řeší problém na zádi jeho vozu a mění mu převodovku. Jde o náhradní díl a vzhledem k pátku nepůjde o penalizaci. Red Bullu se podařilo vyřešit potíže Ricciarda a mladý Australan už je zpět na trati. Horner v komentáři zatím těžko hodnotí výkonnostní rozdíl mezi oběma specifikacemi (B a C) motoru Renault.
Půl hodiny před koncem předvádí nejrychlejší kolo na přechodných gumách Verstappen - 1:35,665 min, podmínky se trochu zlepšily. Poslední je stále Norris s McLarenem, který na něj ztrácí 2,617 sekundy, navíc zatím ujel jen 9 kol. Potřeboval by získávat více zkušeností a jezdit. Alonso je s druhým oranžovým ovzem o 0,85 před ním na 14. místě.
A close up of @LandoNorris' 👃 😬#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/pBaeigpYlr
— Formula 1 (@F1) August 31, 2018Renault končí čtvrthodiny před koncem s tím, že se podmínky už nezlepší. Časy tomu ale nenasvědčují: na třetí příčku za svého týmového kolegu a Gaslyho (1:35,665) se daří postoupit Ricciardovi (1:35,899).
Dále se zlepšuje, ale v zaoceánském australsko-novozélandském souboji získává překvapivě navrch Hartley poháněný Hondou - 1:35,024, oba na přechodných pneumatikách. Na první příčku se v samotném závěru probojoval Sergio Pérez (1:34,000), Kimi Räikkönen (1:34,550) na nej ve svém nejlepším pokusu ztratil půl sekundy, Esteban Ocon s druhou Force Indií končí třetí.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.