Ze severu Itálie se již opět ozývají varovné signály. Tradiční okruh nacházející se v královském parku města Monza nedaleko Milána, kde se již po desetiletí konají závody Formule 1, i přes velký zájem fanoušků nemá po finanční stránce na růžích ustláno.
Na nejrychlejším okruhu v kalendáři s oficiálním názvem Autodromo Nazionale Monza se motorsport usadil již v roce 1922 a téměř po celou existenci šampionátu F1 je jeho nedílnou součástí. I přes letošní formu Ferrari, které se snaží dosáhnout nejvyšších cílů a pro které představuje tato ikonická trať domácí půdu s podporou věrných tifosi, ale dochází u prodejů vstupenek k poklesu.
V posledních letech se opakuje téměř shodný scénář, kdykoli se blíží aktuální kontrakt s majitelem obchodních práv Formule 1 ke svému konci. Promotéři okruhu si stěžují, že nejsou schopni za současných podmínek zaručit budoucnost konání Grand Prix. V nedávné minulosti se takto dohadovali s Bernie Ecclestonem, „královské žezlo“ v F1 již ale loni převzala společnost Liberty Media v čele s Chasem Careym.
A ta chvíle příchází opět, protože současná smlouva na pořádání italského podniku vyprší na konci příštího roku. Nutno dodat, že tento krátkodobý kontrakt byl podepsán po těžkých jednáních v roce 2016.
„Loňský závod jsme uzavřeli s velkou ztrátou a ani rozpočet pro rok 2018 nebude odlišný,“ říká prezident italského autoklubu Angelo Sticchi Damiani pro Gazzetto dello Sport. „Je jasné, že taková situace je z dlouhodobého hlediska neudržitelná. ACI (Automobile Club d’Italia, pozn. red.) je připraven přispět svým dílem, ale ne za jakýchkoli podmínek. [Chase] Carey mi vždycky říkal, že F1 bez Monzy je nemyslitelná a za čtyři roky bude slavit sto let. My s tím souhlasíme, nicméně musíme vzít do úvahy fakta.“
S nadějemi hledí též na průběh letošního šampionátu, jehož výsledky by mohly italskému okruhu pomoci. Sebastian Vettel po posledním závodě v Maďarsku ztrácí na vedoucího Lewise Hamiltona 24 bodů, zatímco Ferrari na Mercedes ztrácí pouze 10 bodů. „Před rokem odjížděl Vettel na dovolenou jako lídr, letos se nachází v roli pronásledovatele. Mým přáním je přesný opak toho, co se odehrálo loni, kdy od Monzy dále se nastartoval Mercedes,“ dodává Damiani.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.