Ze severu Itálie se již opět ozývají varovné signály. Tradiční okruh nacházející se v královském parku města Monza nedaleko Milána, kde se již po desetiletí konají závody Formule 1, i přes velký zájem fanoušků nemá po finanční stránce na růžích ustláno.
Na nejrychlejším okruhu v kalendáři s oficiálním názvem Autodromo Nazionale Monza se motorsport usadil již v roce 1922 a téměř po celou existenci šampionátu F1 je jeho nedílnou součástí. I přes letošní formu Ferrari, které se snaží dosáhnout nejvyšších cílů a pro které představuje tato ikonická trať domácí půdu s podporou věrných tifosi, ale dochází u prodejů vstupenek k poklesu.
V posledních letech se opakuje téměř shodný scénář, kdykoli se blíží aktuální kontrakt s majitelem obchodních práv Formule 1 ke svému konci. Promotéři okruhu si stěžují, že nejsou schopni za současných podmínek zaručit budoucnost konání Grand Prix. V nedávné minulosti se takto dohadovali s Bernie Ecclestonem, „královské žezlo“ v F1 již ale loni převzala společnost Liberty Media v čele s Chasem Careym.
A ta chvíle příchází opět, protože současná smlouva na pořádání italského podniku vyprší na konci příštího roku. Nutno dodat, že tento krátkodobý kontrakt byl podepsán po těžkých jednáních v roce 2016.
„Loňský závod jsme uzavřeli s velkou ztrátou a ani rozpočet pro rok 2018 nebude odlišný,“ říká prezident italského autoklubu Angelo Sticchi Damiani pro Gazzetto dello Sport. „Je jasné, že taková situace je z dlouhodobého hlediska neudržitelná. ACI (Automobile Club d’Italia, pozn. red.) je připraven přispět svým dílem, ale ne za jakýchkoli podmínek. [Chase] Carey mi vždycky říkal, že F1 bez Monzy je nemyslitelná a za čtyři roky bude slavit sto let. My s tím souhlasíme, nicméně musíme vzít do úvahy fakta.“
S nadějemi hledí též na průběh letošního šampionátu, jehož výsledky by mohly italskému okruhu pomoci. Sebastian Vettel po posledním závodě v Maďarsku ztrácí na vedoucího Lewise Hamiltona 24 bodů, zatímco Ferrari na Mercedes ztrácí pouze 10 bodů. „Před rokem odjížděl Vettel na dovolenou jako lídr, letos se nachází v roli pronásledovatele. Mým přáním je přesný opak toho, co se odehrálo loni, kdy od Monzy dále se nastartoval Mercedes,“ dodává Damiani.
Christian Horner byl v úterý oficiálně odvolán z vedení týmu Red Bull a ve středu se emotivně rozloučil se zaměstnanci v továrně v Milton Keynes. Red Bull zároveň zpřísnil komunikaci s médii a veškerá veřejná prohlášení nyní řídí centrála v Salcburku.
Red Bull provedl zásadní změnu ve svém vedení, když se rozhodl ukončit spolupráci s Christianem Hornerem. Max Verstappen na tuto nečekanou zprávu reagoval s klidem a zaměřil se na pokračování sportovních cílů týmu.
Nečekané odvolání Christiana Hornera z čela Red Bull Racing může zásadně ovlivnit budoucnost Maxe Verstappena. Verstappen nyní stojí před rozhodnutím, zda zůstane u týmu, nebo využije výstupní klauzuli ve své smlouvě.
Martin Brundle potvrdil, že napjatá atmosféra uvnitř Red Bullu je v paddocku snadno rozpoznatelná. Podle něj není těžké vycítit, že v týmu není vše v pořádku.
Alan Permane se po překvapivých změnách v Red Bull Racing Group stává novým šéfem týmu Racing Bulls, čímž se vrací do klíčové manažerské role. Jeho jmenování je důkazem důvěry v jeho bohaté zkušenosti a schopnost vést tým k stabilitě a růstu po náročném období.
Christian Horner byl po dvaceti letech náhle odvolán z pozice šéfa týmu Red Bull. Tým mu poděkoval za dlouholeté vedení, které přineslo osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů.
Gabriel Bortoleto přiznal chybu, když při britské Grand Prix zvolil na začátku závodu suché pneumatiky. Risk v proměnlivých podmínkách mu nevyšel a vedl k jeho brzkému odstoupení.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.