Ze severu Itálie se již opět ozývají varovné signály. Tradiční okruh nacházející se v královském parku města Monza nedaleko Milána, kde se již po desetiletí konají závody Formule 1, i přes velký zájem fanoušků nemá po finanční stránce na růžích ustláno.
Na nejrychlejším okruhu v kalendáři s oficiálním názvem Autodromo Nazionale Monza se motorsport usadil již v roce 1922 a téměř po celou existenci šampionátu F1 je jeho nedílnou součástí. I přes letošní formu Ferrari, které se snaží dosáhnout nejvyšších cílů a pro které představuje tato ikonická trať domácí půdu s podporou věrných tifosi, ale dochází u prodejů vstupenek k poklesu.
V posledních letech se opakuje téměř shodný scénář, kdykoli se blíží aktuální kontrakt s majitelem obchodních práv Formule 1 ke svému konci. Promotéři okruhu si stěžují, že nejsou schopni za současných podmínek zaručit budoucnost konání Grand Prix. V nedávné minulosti se takto dohadovali s Bernie Ecclestonem, „královské žezlo“ v F1 již ale loni převzala společnost Liberty Media v čele s Chasem Careym.
A ta chvíle příchází opět, protože současná smlouva na pořádání italského podniku vyprší na konci příštího roku. Nutno dodat, že tento krátkodobý kontrakt byl podepsán po těžkých jednáních v roce 2016.
„Loňský závod jsme uzavřeli s velkou ztrátou a ani rozpočet pro rok 2018 nebude odlišný,“ říká prezident italského autoklubu Angelo Sticchi Damiani pro Gazzetto dello Sport. „Je jasné, že taková situace je z dlouhodobého hlediska neudržitelná. ACI (Automobile Club d’Italia, pozn. red.) je připraven přispět svým dílem, ale ne za jakýchkoli podmínek. [Chase] Carey mi vždycky říkal, že F1 bez Monzy je nemyslitelná a za čtyři roky bude slavit sto let. My s tím souhlasíme, nicméně musíme vzít do úvahy fakta.“
S nadějemi hledí též na průběh letošního šampionátu, jehož výsledky by mohly italskému okruhu pomoci. Sebastian Vettel po posledním závodě v Maďarsku ztrácí na vedoucího Lewise Hamiltona 24 bodů, zatímco Ferrari na Mercedes ztrácí pouze 10 bodů. „Před rokem odjížděl Vettel na dovolenou jako lídr, letos se nachází v roli pronásledovatele. Mým přáním je přesný opak toho, co se odehrálo loni, kdy od Monzy dále se nastartoval Mercedes,“ dodává Damiani.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.