Smutná zpráva zasáhla stáj Ferrari i příznivce Formule 1. Prezident italské stáje a výkonný ředitel automobilky Fiat Chrysleer Sergio Marchionne dnes zemřel ve věku 66 let.
Jeho smrt potvrdila společnost Exor NV rodiny Agnelliových, kteří vlastní Fiat, tedy krátce poté, co byl ve své funkci minulý týden nahrazen. Jeho zdravotní stav se po operaci ramene a komplikacích náhle prudce zhoršil.
Marchionne ve funkci ředitele Fiatu působil od června 2004. Italskou automobilku se mu podařilo vytáhnout z krachu na newyorkskou burzu, kde debutovala 13. října 2014 jako automobilka Fiat Chrysler poté, co Fiat koupil detroitského výrobce. Během své éry zvýšil více než desetinásobně hodnotu společností tím, že společnost zrestrukturalizoval a některá aktiva vyčlenil.
Muž známý svou přímočarou komunikací a vysokými požadavky, obvykle oblečený v černém svetru a v džínách, u Fiatu vyhodil většinu managementu, v roce 2009 provedl totéž u Chrysleru.
V roce 2019 chtěl Fiat opustit, ale kvůli zhoršujícímu zdraví byl 21. července nahrazen ve funkci generálního ředitele Mikem Manleyem, šéfem Jeepu a Ramu. Vedení Ferrari převzal Louis C. Camilleri a Suzanne Heywoodová dostala na starost nákladní vozidla a vybavení pro farmy výrobce CHN Industrial.
Marchionne se narodil v 17. července 1952 v městečku Chieti uprostřed Itálie. Jeho otec byl místní policista, ve 14 letech se s rodinou přestěhoval do Toronta. Sergio svou kariéru zahájil u Deliotte & Touche, poté se přesunul přes skupinu Lawson, Alusuisse Lonza ke společnosti SGS SA, kterou obrátil k úspěchu. A jelikož ji vlastnila rodina Agnelliových, tak ho jmenovala v roce 2004 do čela zadluženého Fiatu.
Marchionne měl se svou manželkou Orlandinou dvě děti: Alessia a Jonathana. Jeho současná partnerka Manuela Battezzato pracuje v tiskovém oddělení automobilky Fiat Chrysler.
"Žel to, čeho jsme se obávali, přišlo. Sergio Marchionne, muž a přítel, odešel," uvádí smutně John Elkann, člen rodiny Agnelli. Ocenil jeho "lidské hodnoty, zodpovědnost a upřímnost. Má rodina a já budeme vždy vděční za to, co udělal."
Náhlý odchod schopného manažera, který do F1 vrátil Alfu Romeo (prostřednictvím sponzoringu Sauberu) a který tvrdě vyjednával se současnými majiteli o podobě pravidel a změnách v toku financí od roku 2021, může mít velký dopad na chod závodního týmu, do něhož chtěl v příští sezóně přivést Charlese Leclerca na místo Kimiho Räikkönena.
All of us at Ferrari feel privileged to have worked alongside a courageous leader like Sergio Marchionne, a man of enormous humanity and intelligence. In this moment of sadness, we join with his family in remembering him with immense affection. pic.twitter.com/chxYZWnjWs
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) July 25, 2018Lewis Hamilton se zastal Kimiho Antonelliho, který prochází složitějším obdobím v první sezóně u Mercedesu. Podle něj je důležité dát mladému jezdci čas a podporu, protože úspěch přichází s trpělivostí a učením.
George Russell přiznal, že jednání o prodloužení smlouvy s Mercedesem byla náročná a zahrnovala nejen finanční otázky, ale i vzájemnou důvěru a vizi. Přesto zdůraznil svou loajalitu týmu a optimismus ohledně budoucnosti, zejména s blížícími se změnami v roce 2026.
Spekulace končí. Max Verstappen oficiálně potvrdil věrnost Red Bullu. Tým se tak může před rozhodujícími závody sezony opřít o svou klíčovou hvězdu.
Red Bull potvrdil, že Gianpiero Lambiase se na Velké ceně Maďarska vrátí jako hlavní závodní inženýr Maxe Verstappena. Jeho návrat týmu zajistí stabilitu a zkušenosti před důležitým závodem.
Šéf Williamsu James Vowles varuje, že tým může být v Maďarsku méně konkurenceschopný, přestože nový upgrade vozu ve Spa fungoval. Hungaroring podle něj odhalí limity vozu, který lépe sedí rychlým tratím.
Max Verstappen přiznal, že při obhajobě svých manévrů u komisařů často cituje Ayrtona Sennu. Používá jeho slavná slova: „Pokud už nezkusíš mezeru, která tam je, nejsi závodník.“
Max Verstappen potvrdil setrvání u Red Bullu i pro sezonu 2026, ačkoliv jeho budoucnost byla dlouho předmětem spekulací. Jeho rozhodnutí přichází v době příprav na novou motorovou éru Formule 1.
Red Bull nasadil Yukimu Tsunodovi novou specifikaci podlahy před kvalifikací na Grand Prix Belgie. Tento krok se vyplatil a zlepšil jeho výkon.
Lewis Hamilton přiznal, že intenzita ve Ferrari je mnohem větší, než si dokázal představit. Přechod z Mercedesu do italského týmu pro něj znamenal zásadní kulturní i pracovní změnu.
Frédéric Vasseur prodloužil smlouvu a nadále povede tým Ferrari ve Formuli 1. Tým tím vyjadřuje důvěru v jeho dosavadní práci a směr, kterým Scuderii vede.
Nico Rosberg varuje George Russella během jednání o smlouvě s Totem Wolffem. Doporučuje mu být opatrný a pečlivě zvážit všechny důsledky dlouhodobého závazku.
Fred Vasseur uvedl, že přestože výsledky v Belgii byly různorodé, v týmu panuje pozitivní atmosféra. Všichni jsou optimističtí a plně soustředění na další kroky vedoucí ke zlepšení.