SILVERSTONE - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jak si vedli piloti během kvalifikace na Velkou cenu Británie 2018 v jednotlivých sektorech okruhu a jakých rychlostí dosahovali? Jak jsou na tom s pneumatikami a jaké strategie můžeme zítra očekávat?
Piloti měli letos poprvé možnost využívat v Silverstone tří DRS zón, naplno s otevřeným křídlem ji dokázaly projíždět bez problémů většinou jen špičkové týmy, podle technického ředitele Force Indie Andyho Greena ale nešlo o ten nejefektivnější průjezd první zatáčkou.
There are sexy laps and then there are laps like this one... 😍😍😍@LewisHamilton at the very top of his game for his fourth consecutive #BritishGP pole! pic.twitter.com/vZr5GbUK07
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) July 7, 2018Ne všechny týmy měly dostatečně stabilní vozy bez přítlaku na zádi. Někteří piloti se o to včera pokoušeli, ale získali tím maximálně spornou desetinu. Podle Hamiltona FIA novou DRS zónou vystavila piloty zbytečnému riziku, byť je vždy na nich, zda ji využijí či nikoliv: "Je tam fakt zbytečná. Není to náročné, ale jde o zbytečnou a tak trochu nebezpečnou věc."
Hamilton sice získal svou 76. pole-position v hezkém souboji o 44 tisícin před Vettelem, nejrychlejší byl však pouze v nejdelším prostředním sektoru, kde získal rozhodující náskok.
Ideální kolo se povedlo Räikkönenovi, jenž oba nechal za sebou v prvním i v třetím sektoru, jenže v tom druhém ztratil před 2 desetiny, což mu stačilo jen na třetí příčku. Těšit ho může skalp druhého Mercedesu řízeného Bottasem.
Fin s Ferrari byl nejrychlejší i na rovinkách - jak na konci prvního sektoru (317,5 km/h), tak i na speed trapu, kde mu bylo naměřeno 325,6 km/h. Vettel s podobně nastaveným vozem zde ztrácel jen 0,7 km/h, Ocon s Force Indií poháněnou Mercedesem 2,3 km/h.
Nejlepším zástupcem s motorem Renault byl o 6,6 km/h pomalejší Verstappen. Ten byl ze svého deficitu velmi zklamaný: "Když vám schází 70 - 80 koní, pak víte, že se budete trápit. S těmito auty teď dá několik zatáček projíždět naplno, takže je to ještě těžší. Je to problém, když projíždíte naplno zatáčku, na výjezdu z ní přidáváte a motor zkrátka netáhne. Zkrátka víte, že vám schází ten výkon. Když ztrácíte přes sekundu na rovinkách, pak víte, že vás čeká těžký víkend."
Gasly s Hondou za Räikkönenem zaostával o 8,8 km/h. Konec tabulky uzavírá McLaren a Williams - oba se potýkají s aerodynamikou, na pohonnou jednotku si stěžovat nemůžou. Paddy Lowe, technický ředitel druhé jmenované stáje, z potíží v Silverstone viní kombinaci podlahy s novým zadním křídlem, kvůli níž docházelo k odrtžení proudění, jež se pak znovu nespojovalo po zavření DRS. A to vedlo ke smykům jeho pilotů.
McLaren v Silverstone znatelně konkurenceschopnější než před týdnem v Rakousku - zlepšila se o 0,24 %, zatímco Williams si o 0,68 % pohoršil. Vandoorne opět prohrál s Alonsem, dnes si stěžoval na "neovladatelný" vůz poté, co po testování odlišných nastavení inženýři zkopírovali to od jeho španělskéo kolegy. Největším skokanem za tento týden je Sauber, který získal 0,47 %.
Pneumatiky a strategieHamilton zajel nejrychlejší kolo na měkké směsi, která v kvalifikaci využívali všichni piloti (tvrdou si v Q1 vyzkoušely pouze Mercedesy a Räikkönen). Tvrdá pneumatika (modré barvy) je o sekundu na kolo pomalejší než středně-tvrdá (bílá) a o 2 sekundy na kolo pomalejší než měkká (žlutá).
Teplota asfaltu dosáhla 40 °C, vzduch 27 °C. Podobné podmínky se očekávají i pro zítřejší závod. Nejrychlejší je dle simulací jednozastávková strategie, pokud ale bude degradace na měkké směsi vyšší, což je za horka docela možné, pak by podle Pirelli byla lepší dvouzastávková strategie.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.