Čtvrtek trávíme na Spielbergu rozhovory s piloty, vymetáním motorhomů a návštěvou tiskových konferencí. Protože není prostor vše sepsat v oddělených článcích, rozhodl jsem se pro uvedení několika střípků v netradičním článku.
Zajímalo mě hlavně, jak piloti vnímají vliv 3. DRS zóny na předjíždění a zda je například možné projet v kvalifikaci s lehkým vozem zatáčku č. 7 na plný plyn.
Ráno jsem u FIA vyřídil potřebné formality, vyzvedl paddok pass a povolení k vjezdu, na okruhu vedle mě zaparkoval Lando Norris s McLarenem, snad aby trochu ponížil můj koncernový vůz, na rozhovor ale ještě nebyl čas.
Esteban Ocon z Force Indie mi řekl, že to nepůjde, a podle něj to nezvládnou ani vozy Mercedesu či Ferrari. V Rakousku nová, třetí DRS zóna podle něj podstatně zvýší možnosti pro předjíždění, kvůli tomu očekává velmi zajímavý závod.
S novou pohonnou jednotkou Mercedesu nejsou žádné potíže, pro F1news.cz popřel negativní zprávy o její spolehlivosti po odstoupení svého týmového kolegy Sergia Péreze ve Francii. Výkon Sauberu v Paul Ricard podle něj nebyl výjimkou a očekává, že švýcarská stáj s nimi nyní bude pravidelně ve středu pole bojovat. Zhoršení formy McLarenu v posledním závodě jej překvapilo.
Romain Grosjean očekává díky třetí DRS zóně dobré možnosti pro předjíždění ve Velké ceně Rakouska, nastavení vozu to podle něj neovlivňuje - myslel jsem si totiž, že by kvůli tomu mohli jezdit s vyšším přítlakem.
Zhrozil se, když jsem mu ukázal svou tabulku týkající se využitých komponent pohonných jednotek: "Můj inženýr mi neřekl, že už jsem na třetím turbu a MGU-H," usmíval se.
Podle něj je ale šance, že sezónu zvládnou bez penalizací, protože některé z předchozích dílů motoru Ferrari jsou v pořádku a budou je moci znovu využít - na rozdíl od Daniela Ricciarda u Red Bullu.
#F1 List of used power-unit components ahead of #AustrianGP 🇦🇹:- #Mercedes most reliable, #Honda worse pic.twitter.com/4ErQTU37Mk
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) June 28, 2018Vůz si pochvaluje - litoval, že v Monaku nemohli použít některé díly, jinak by zajeli možná svůj nejlepší letošní výsledek. Velký balík vylepšení chystají pro Velkou cenu Německa.
Pokud jde o zatáčku č. 7, tu ani náhodou nebudou projíždět pod plným plynem: "Nechám tě to v sobotu vyzkoušet," navrhl mi k pobavení vedle mne sedící Romain k pobavení přítomných novinářů.
Jak reagovali Kevin Magnussen, Daniel Ricciardo, Kimi Räikkönen a Sergej Sirotkin na můj dotaz ohledně třetí DRS zóny a vlivu na nastavení, to si můžete přečíst v oficiálním zápisu FIA (viz zde), pokud jste ji náhodou živě nesledovali.
Kimi Räikkönen na otázku Craiga Slatera z televize Sky Sports, zda on či jeho management jednal s McLarenem o přestupu, odpovídal velmi vyhýbavě. Odváděl pozornost, že s nimi jednal, ale už to je pár let, co tam působil, a na přímý dotaz ano/ne uvedl, že si stejně napíšeme, co budeme chtít. Přímo to zkrátka neodmítl, měl jsem z toho pocit, že jednání opravdu proběhla.
Sergej Sirotkin očekává, že se Williams začne pomalu zvedat, příští víkend přivezou větší balík vylepšení do Silverstone.
Kevin Magnussen je u Haasu spokojený a je pro něj satisfakcí, že porážejí McLaren - i když mu je svého bývalého zaměstnavatele líto a myslí si, že rozhodně patří výše. Jejich vůz VF-18 je velmi konkurenceschopný: "Za dobrých dnů s ním můžeme pravidelně bojovat o umístění mezi pětici nejlepších."
Ricciardo i přes svou bodovou ztrátu a nevyhnutelnost penalizace kvůli použití nadlimitního množství komponent pohonné jednotky později v sezóně stále cítí, že letos může bojovat o titul, totéž tvrdí o Kimim.
Jak ovlivní konkurenceschopnost Red Bullu v Rakousku 3. DRS zóna? "Myslím si, že zmenší naši nevýhodu na rovinkách." Promluvil také o jednáních s týmem - vypadá to, že brzy s ním prodlouží smlouvu.
U Lewise Hamiltona jsme sondovali, jaký je nový motor Mercedes, který dostal ve Francii. "Je minimálně stejně dobrý jako ten předchozí." Když jsem se zajímal o srovnání výkonu, tak mi odpověděl, že vyšší výkonnost ve voze necítí, má však lepší křivku výkonnosti v určitém rozmezí otáček. Jinak podle přivezli obrovské vylepšení (první letošní větší), které soupeřům nažene hrůzu, až se objeví zítra na voze. Pátral jsem po garáži a fotil, zatím jsem si žel nic velkého nevšiml.
Pak svá slova adresoval za mnou sedícímu Tedovi Kravitzovi ze Sky Sports, kterému vyčítal, že si přibarvil jeho jednání o nové smlouvě. Podle něj si žádné podmínky ohledně práva na výběr týmových kolegů neklade. Ale prý jej těší, že o něm píšeme články.
Z Fernanda Alonsa jsem při rozhovoru cítil nervozitu, média mu ale jedou dost tvrdě po krku a dostává mnohem více nepříjemných dotazů než ostatní. Uvědomuje si, že McLaren v posledních závodech poklesl, ale brání jej s tím, že všichni tvrdě pracují, nejsou na tratích nejhorší, proti loňsku si bodově polepšili a vše navíc stěžuje extrémně vyrovnaný střed pole, kdy rozhodují maličkosti.
Prozradil mi, že McLaren do Spielbergu přivezl další vylepšení v oblasti podlahy, kterou jsem si při nasazování nafotil (snímky zveřejním později) - vůz ale budou vylepšovat postupně, nemám očekávat žádné náhlé zázraky.
Stoffela Vandoornea jsem se ptal, zda je šance, že se brzy výkonnost razantně zlepší, pokud vyřeší svůj problém v aerodynamickém tunelu. Odkázal mě spíše na aerodynamiky, ale obecně se to podle něj nedá očekávat - soupeře budou spíše dotahovat pomalu.
Uznal, že McLaren byl v Paul Ricard 2. nejpomalejší. Doufá, že v Rakousku na tom budou lépe, ale nechtěl raději uvádět žádná očekávání, když jsem slídil, zda se podle něj dostanou do poslední části kvalifikace.
Dnes mě čeká ještě pár schůzek s lidmi z vedení týmů, těším se na další zajímavé informace. Týmy ještě nasazují upgrady a s vozy jezdí ke komisařům FIA na kontrolu, Ferrari a Renault nacvičují zastávky. Počasí je chladné, při lození po ferratách a okolních vrcholcích ve výškách kolem 2400 m. n. m. v předchozích 3 dnech v Rakousku docela vymrzl a občas i zmokl. Dnes pršelo jen dopoledne, zítra i v pozítří se mohou objevit přeháňky, ale teplota má stoupat a slunce má být stále více.
#F1 #AustriaGP front wings: @McLarenF1, @ScuderiaFerrari, @MercedesAMGF1 , @SauberF1Team 📸 pic.twitter.com/KwrLgx5Tj4
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) June 28, 2018James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.