PAUL RICARD - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jakých časů a rychlostí piloti dosahovali v jednotilvých sektorech francouzského okruhu? Jak se držely pneumatiky a s jakými strategiemi zítra zřejmě nastoupí do závodu?
Nejprve se podívejme na mapu okruhu a rozvržení sektorů. Ten první obsahuje DRS zónu na startovní/cílové rovince, přerušen je středně rychlou zatáčkou a technickou pasáží zatáček 3 - 5.
Druhý sektor se skládá z dlouhé rovinky, kde se nachází další DRS zóna a místo měření maximální rychlostí (speed trap). Dlouhá rovinka je pro závody F1 rozdělena šikanou 8/9, o jejíž zrušení piloti usilují.
Za ní začíná poslední sektor se zatáčkou Signes (č. 10), která se projíždí naplno, ale tomu by tak nebylo, pokud by se zrušila předchozí šikana Mistral. Pak přichází na řadu kombinace rychlých zatáček (13. opět naplno) a brzdění do poslední 15., z níž piloti sprintují do cíle.
Hamilton si připsal nejlepší časy v prvním a třetím sektoru a stanovil nový rekord okruhu Paul Ricard na této konfiguraci trati. Dosáhl tím na 75. pole-position své kariéry.
Jeho týmový kolega Bottas jej předčil jen v prostředním sektoru, celkově za nim ale o desetinku zaostal, a to Hamilton na trati nechal více času.
Mercedesy jezdí ve Francii už s inovovaným motorem (verze 2.1), původně plánovanou novou specifikaci (2.0) pro Kanadu za ty dva týdny ještě vylepšili - nejen spolehlivost v oblasti klikové hřídele, ale také výkon, jenž měl být už v Montrealu vyšší. Podle Laudy jsou s ní o "jednu až dvě desetiny sekundy" rychlejší.
Nejblíže jim bylo Ferrari, Vettel ale ztrácel už téměř čtyři desetiny - a pokud by všichni zajeli ideální kola, ta by jeho deficit byl podstatně vyšší (0,629 s).
Red Bully jsou o desetinku pomalejší než Ferrari, před nedělí si ale na rudé vozy věří, protože v závodech jsou pravidelně konkurenceschopnější než v kvalifikacích, v nichž nemůžou těžit z tak výkonných módů motorů, jako jejich soupeři. Verstappen jezdil s nižším přítlakem a Ricciarda o 2 desetinky předčil.
"Myslím, že Mercedes při takovém tempu utečou. Pokud to zítra nepodělají, tak jsou v hodně dobré formě. My budeme závodit s Ferrari," předpokládá šéf týmu Christian Horner.
Hvězdou kvalifikace se mohl stát Grosjean, jenž měl potenciál na sedmou příčku, tedy stát se nejlepším pilotem ze "zbytku světa" za silnou trojkou. Jenže opět havaroval, proto bude startovat z 10. místa.
Parádním výkonem se blýskl Leclerc. Ten dnes získal skalp obou Haasů, Force Indií, McLarenů či Hülkenberga s Renaultem. Dokládá, že má velký talent a Ferrari by s ním pro příští sezónu v případě nahrazení Räikkönena zřejmě neudělalo chybu.
"Je to zkrátka neuvěřitelné. Jde zřejmě o nejlepší obrat mé kariéry z jednoho do druhého dne. Včera to byla katastrofa, auto nebylo dobré a já jsem taky moc dobře nejezdil. Dneska jsme ho kompletně předělali a nemám slov pro to, jak se teď cítím. Měli bychom být hrdi na to, co jsme dnes dosáhli," říká mladý pilot Sauberu.
Nejvyšší rychlost na rovince dosáhl Pérez s novým motorem Mercedes - 337,5 km/h. Räikkönen s Ferrari na něj ztratil jen 3,5 km/h. Nejlepším zástupcem Renaultu byl Sainz, jehož deficit dosáhl 8,2 km/h, Hartley s Hondou zaostával o 9,6 km/h.
Nejpomalejší na rovinkách byly McLareny, které stále řeší fundamentální problém s aerodynamickým balíkem svého vozu. Ten se žel neprojevuje v jejich aerodynamickém tunelu ve Wokingu ani v Kolíně u Toyoty, kde také testují - v tunelu se zkrátka vše nasimulovat nedá, proto se týmsnaží vše řešit během tréninku na závodních tratích.
Oba vozy vypadly naposledy v Q1 loni v Ázerbájdžánu, atmosféra v týmu houstne a tlak na současné vedení sílí. Až do Monaka se mu letos dařilo stahovat ztrátu na nejlepší, poté se ale začal propadat.
"To pro nás bylo zklamání. S naší výkonnosti to v sobotu bývá tak tak, naše průměrná kvalifikační pozice letos zatím odpovídá 13. místu. Přesto jsem dosáhl na body v každém závodě, který jsem dokončil. Snad tomu tak bude i zítra. S vyvážením vozu bylo vše v pořádku, naše časy ale zkrátka nebyly dostatečně rychlé na postup do Q2. Na schůzce před kvalifikací jsme předpokládali výsledek kolem 14. a 15. místa, je to tedy víceméně očekávané. Víme, jak na tom jsme, a žel se musíme dále zlepšovat," komentoval dnešní výsledek Fernando Alonso.
Stále smutný pohled je také na Williams, který je nejpomalejší ze všech. Sirotkin se Strollem vymetli poslední dvě příčky.
Pneumatiky a strategieRed Bully a Mercedesy svá nejrychlejší kola v Q2 dosáhly na super-měkké směsi, na níž tedy budou zítra startovat, což je výhodné. Zbytek vozů v první desítce včetně Ferrari bude mít ultra-měkkou směs, která vydrží přibližně pouze 20 kol, pak budou muset nasadit pomalou měkkou, aby s ní dojeli až do cíle.
Degradace pneumatik je ve Francii překvapivě dobrá, proto se zítra očekává jednozastávková strategie. To podpoří i dnešní snížení max. rychlosti v boxech na 60 km/h (prodlouží to čas potřebný pro zastávku).
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.