PAUL RICARD - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku na Velkou cenu Francie zajely Stříbrné šípy vedené Lewisem Hamiltonem. Red Bull byl o tři desetiny zpět, Ferrari chyběla další půl sekunda.
Zatímco se ve střední Evropě ochladilo, tak piloty v Paul Ricard přivítalo slunečné počasí s teplotami kolem 27 °C (trať 44 °C). Ve 12 hod se na dráhu jako první vydali Ericsson stíhaný Magnussenem a domácím Gaslym.
Mercedes nasadil nové motory, ale až do poslední chvíle tajil, zda jde o novou specifikaci, s níž měl při testech na dynamometru těsně před Kanadou problémy, nebo jde o tu starší, se kterou doposud závodil. Podle našich informací by mělo jít o tu novou, výkonnější verzi. To potvrzovali také svým náskokem na speed-trapu.
NEWS: All six @MercedesBenz powered cars have been fitted with a fresh Turbocharger, MGU-H and Internal Combustion Engine (ICE) for the #FrenchGP 🇫🇷More info to follow about specification after #FP2... pic.twitter.com/tLl2rin44l
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) June 22, 2018Jeho jezdec Bottas se jako první zapsal do výsledkové listiny časem 1:36,849 min. Hamilton dostává z boxové zídky pokyn: "Můžeš používat DRS. Potřebujeme jen tři konzistentní kola."
Verstappen se po 13 min dostal na 1:35,261, krátce na to dostal Hartley smyk v zatáčce č. 6, ale bez poškození díky zdejším štědrým únikovým zónám pokračoval. O něco později piruetu ve stejném místě zopakoval Vandoorne.
"Bylo to velmi překvapivé, jak jsem nad vozem ztratil kontrolu," komentoval Novozélanďan. Poté si postěžoval na nedostatečné navyšování výkonu svého motoru Honda s tím, že mají určitě nějaký problém. Na nejrychlejší ztrácel 2,6 sekundy. "Mód 2 by měl být lepší," radí mu tým.
Po 20 min se do čela vyhoupnul Ricciardo (1:34,956 a 1:33,495), jenž o 3 desetiny předčil svého týmového kolegu. O první pozici se přetahoval s Räikkönenem, který se pak jako třetí pilot roztočil v zatáčce č. 6.
Ve smyku se krátce po sobě ocitly také oba Saubery, byť v jiných místech. "Hodně auto se dostalo do smyku v zatáčce č. 6 kvůli tomu, že se tam mění vítr," varoval McLaren Alonsa.
Bottas zvládl kolo za 1:33,139, ale Ricciardo měl odpověď i pro něj - 1:32,576. Hamilton na něj ztrácel skoro 1,5 sekundy. "Ztratili jsme spojení s vozem, takže jsme ti nebyli schopni říct, abys zajel do boxů. Potřebujeme, abys tam teď zamířil," říká Toro Rosso Gaslymu. Všichni totiž musí po 40 min vrátit 1. sadu pneumatik Pirelli.
Většina pilotů před Velkou cenou Francie zamířila do svých továren na simulátory. Našlo se ale pár výjimek. Lewis Hamilton podobně jako Fernando Alonso není fanouškem simulátorů: "Opravdu jezdím rád na nové okruhy. Znáte to, když dostanete novou práci a vše objevujete? Já to rád zažívám na závodní dráze," vysvětluje pilot Mercedesu.
Ve druhé polovině se Bottas (1:32,606) přiblížil k vedoucímu Red Bullu na rozdíl 3 setin a dalším pokusem (1:32,566) jej už o setinu překonal. Hamilton si stěžoval na nastavení svého Mercedesu: "Auto nezatáčí, Bono!" Piloti se pak začali věnovat delším jízdám. Ocon se nato zařadil mezi smykující jezdce v zatáčce č. 6. "Sirotkin pořád zavází," ulevil si a oznámil, že si prodřel pneumatiky.
#Seb5 is back too #FrenchGP #FP1 pic.twitter.com/gVbgNcEZev
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) June 22, 2018Hamilton si po hodině spravil na ultra-měkké směsi pneumatik chuť výborným časem 1:32,273 min a odsunul svého týmového kolegu na druhou příčku. Vettel kvůli technickým problémům trávil většinu času v garáži, 20 min před koncem se zapojil a hned povyskočil z posledního na šesté místo (1:33,404).
Piloti se na kvalifikačních (ultra-měkkých) pneumatikách kolo za kolem drobně zlepšovali, Vettel se dostal před Grosjeana. Red Bull stále řešil nějaký problém na voze Verstappena, jenž naposledy vyjel zeširoka ze zatáčky č. 12. Se ztrátou 1,5 sekundy mu patří až osmé místo.
Quick work from the @PaulRicardTrack marshals ensures the fire is quickly out 👏#FrenchGP 🇫🇷 #F1 pic.twitter.com/8CELQ9pNbh
— Formula 1 (@F1) June 22, 2018Pět minut před koncem svou havárii předčasně trénink ukončil Ericsson. Vylétl v rychlé zatáčce Signes a narazil do zdi, jeho Sauber poté začal hořet. Švédský pilot naštěstí zraněný není.
Mercedesy jsou s čerstvými motory zatím nejsilnější, Nejblíže jim je se ztrátou 3 desetin Ricciardo s Red Bullem, Ferrari ztrácí kolem 8 desetin. Ve velmi dobré světle se v úvodním tréninku předvedl domácí Grosjean, jenž zaznamenal šesté nejrychlejší kolo a potvrzuje důvěru Haasu v to, že mají stále 4. nejrychlejší auto.
#F1 #FrenchGP FP1 Max. Speeds 📊:- Top3: Perez 336.6kph, Bottas 334.6kph, Hamilton 334.1kph- Gasly 4th with 332kph- Renault down in pecking order: 14-19kph off pic.twitter.com/F5P5qPmaSS
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) June 22, 2018
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.