Francouzský výrobce jezdí stále se starým motorgenerátorem pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K) z roku 2016. Proč odkládá nasazení podstatně lehčí, nové verze, a jaké má cíle pro letošní ročník F1?
Problémem v případě Renaultu je spolehlivost. Na dynamometru se mu totiž ještě nepodařilo s novým MGU-K ujet požadovaných 8 000 - 10 000 km, aby jej mohl nasadit pro zbytek sezóny.
Váha šla dolů, ale spolehlivost stále pokulhává"Nemáme přesný cíl, kdy jej nasadit. Spíše bych řekl, že to uděláme, až bude připraven. Jde o spolehlivost, aby MGU-K zvládlo to, co potřebujeme," říká Rémi Taffin, jenž má jako technický ředitel ve Viry na starost továrnu na motory.
Loni v předsezónních testech novou verzi MGU-K vyzkoušeli, ale chyběl mu "ten poslední kousek prověření." A až do konce ročníku k nasazení nové specifikace přes několik odkladů nedošlo. MGU-K rekuperuje energii při brzdění a dodává na kola elektrickou energii z baterií. Jde tedy o základní výkonnostní součást ERS systému, která je během závodu hodně zatěžována.
Podle pravidel nesmí vážit méně než 7 kg, ovšem stará verze, kterou Renault stále používá, je o několik kilogramů těžší než ta nová, kterou mají ve vývoji. Větší vylepšení motoru chce nasadit v Kanadě, v sedmém z 21 závodů letošního kalendáře. Zatím to však vypadá, že nové MGU-K tam nedorazí.
"Spolehlivost má vliv na to, kdy jej nasadíme. Pokud k tomu dojde v sedmém závodě, pak 13 dalších nezvládne, takže bychom museli nasadit třetí kus a obdržet penalizaci," vysvětluje Taffin.
Cíle Renaultu - do konce roku se dotáhnout na Mercedes a FerrariŠéf týmu Cyril Abiteboul před nedávnem prohlásil, že to, co mají ve vývoji, převyšuje současnou ztrátu na špici. Letošní pohonnou jednotku stále neprovozují na maximu její výkonnosti a Taffin věří, že ještě letos díky motoru zrychlí "o půl sekundy."
"Je to vždy problém, když musíte odkládat nasazování výkonnosti na dráze, my si ale přejeme na ní mít spolehlivou výkonnost. Cílem je dostat se přinejmenším na úroveň nejlepších do té doby, než vstoupíme do příštího roku," odhaluje ambiciózní Taffin.
"Je to otázkou nasazování výkonnosti během roku a také toho, abychom ještě letos vyzkoušeli nějaké věci pro rok 2019, bude-li to možné," přál by si zkušený Francouz, jenž jako inženýr spolupracoval s Fernandem Alonsem v jeho dvou mistrovských sezónách.
Max Verstappen skončil druhý v deštivé Velké ceně Austrálie za Landem Norrisem z McLarenu. Přestože Red Bull v současnosti za McLarenem zaostává, tým se zaměřuje na minimalizaci ztráty a přípravu na další fázi sezóny.
Andrea Kimi Antonelli, nováček Mercedesu, se vrátil na čtvrté místo po úspěšném odvolání proti pětisekundovému trestu za nebezpečné vypuštění během své premiéry na Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný šampion měl během Velké ceny Austrálie problémy s novým vozem, když čelil náročným podmínkám na trati. Během závodu došlo i k několika napjatým výměnám slov mezi Hamiltonem a jeho novým závodním inženýrem.
Sezóna Formule 1 2025 odstartovala dramatickou Velkou cenou Austrálie v Melbourne, kde deštivé počasí způsobilo řadu nehod a přerušení závodu. Lando Norris nakonec uhájil vítězství těsně před Maxem Verstappenem, zatímco závod byl plný nečekaných zvratů, chyb a strategických rozhodnutí, které ovlivnily konečné pořadí.
Velká cena Austrálie 2025 v předpovědi déšť, což by mohlo výrazně ovlivnit začátek sezóny Formule 1. Po víkendových suchých podmínkách mohou mít jezdci jako Lewis Hamilton a Max Verstappen z náhlé změny počasí výhodu, kterou by mohli využít ve svůj prospěch.
Williams ukázal svou sílu... Albon a Sainz zazářili v kvalifikaci a potvrdili, že tým vsadil na správnou jezdeckou dvojici.
McLaren ovládl úvodní kvalifikaci sezóny 2025, když Lando Norris získal pole position těsně před svým týmovým kolegou Oscarem Piastrim. Britský jezdec zajel čas 1'15"096 a v dramatickém finále porazil domácího favorita o pouhých 84 tisícin sekundy.
Júki Cunoda si po skvělém kvalifikačním výkonu našel chvíli, aby poděkoval muži, který mu pomohl k jednomu z nejlepších výsledků v kariéře – Landu Norrisovi, jenž si zajistil pole position.
Lewis Hamilton zatím nejel s Ferrari na mokré trati, což by mu v případě deště mohlo zkomplikovat závod v Austrálii. Sedminásobný šampion se bude muset rychle adaptovat a najít správné nastavení pro náročné podmínky.
Lando Norris získal pole position na Velkou cenu Austrálie 2025, přičemž Oscar Piastri skončil těsně druhý a Max Verstappen obsadil třetí místo. Všichni tři jezdci se připravují na nevyzpytatelný závod, který bude ovlivněn možným deštěm a novými výzvami.
Úvodní kvalifikace sezóny 2025 v Albert Parku skončila neúspěchem pro nováčky Kimiho Antonelliho a Liama Lawsona, kteří vypadli už v první části. V závěru kvalifikace si pole position zajistil Lando Norris, který porazil týmového kolegu Oscara Piastriho o 0,084 sekundy, přičemž Max Verstappen dokončil kvalifikaci na třetím místě.
Lewis Hamilton se připravuje na svůj premiérový závod za Ferrari během Velké ceny Austrálie, kde se chystá ukázat, že jeho přechod k italské stáji přinese výrazný pokrok v jeho kariéře, po náročném roce 2024 s Mercedesem.