FIA vysvětluje, proč zakázala Ferrari řešení zpětných zrcátek

Umístění zrcátek v podání Ferrari má nejspíš odzvoněno
Umístění zrcátek v podání Ferrari má nejspíš odzvoněno, foto: Scuderia Ferrari
Robert RoBertino Pavelka 14. května 2018 23:30
Sdílej:

Halo koncept vyvolal už dost debat a rozporuplných názorů, nyní se k nim může přidat ještě další. Ferrari totiž tuto konstrukci využilo k usazení zpětných zrcátek - a podobně jako legendární "ventilátor" na Brabhamu BT45C bude mít toto provedení jepičí život.

FIA nyní vysvětluje, proč "liberální" provedení ze strany Ferrari využívající "chabé" předpisy F1 týkající se montáže zpětných zrcátek na ochranný rám Halo, bylo po jednom závodě zakázáno. 

Italská stáj do Grand Prix Španělska jako první nasadila vozy se zpětnými zrcátky přichycenými na ochranný oblouk kolem kokpitu. Vyvolalo to reakci několika týmů a technický ředitel stáje Force India Andrew Green poukázal, že podobné řešení není povoleno, ale pro samotný španělský závod nakonec prošlo. Už pro následující závod v ulicích Monte Carla ale musí Ferrari přijít s jiným řešením, protože to z Barcelony bylo zakázáno.

"Jde o liberální výklad slova »montáž«, díky níž jde o jistou formu legality. Interpretace se týká výkladu, zda jde o trvalý proces či ne. A my si myslíme, že tomu tak není. Domníváme se, že toto řešení má spočívá v jisté výhodě. Pochybuji, že by na daném místě zrcátka byla, kdyby neměla nějakou výhodu v aerodynamice, ačkoliv nemusí být nijak zvlášť velká. Před několika týdny jsme jako odpověď na otázky od několika týmů odeslali směrnici, týkající se principu upevnění zrcátek na Halo koncept. Umožnili jsme toto řešení ovšem s několika podmínkami, mezi nimiž je jedna hovořící o nutnosti nástavbového řešení. Je to jen otázka výkladu, podobně zavádějící interpretace nás rozhodně neuspokojuje," vysvětlil závodní ředitel FIA Charlie Whiting důvody rozhodnutí organizace.

Ve Španělsku bylo Ferrari umístění zrcátek povoleno, protože FIA umožnila "přiměřený" precedens v případě, že kvůli rozdílům či nejasnostem v interpretaci nelze jasně pravidlo uplatnit. Pokud by se Italové pokusili v Monaku nastoupit se stejným provedením jako na Circuit de Catalunya, bude podle Whitinga nutné "informovat o tom příslušná místa".

Když dostal závodní ředitel FIA konkrétní otázku, zda bude řešení Ferrari zakázáno, ačkoliv přísně vzato neporušilo žádné konkrétní nařízení, Whiting odpověděl: "Ano, lze to tak říci." Tím rozhodně nijak nepřesvědčil Sebastiana Vettela, který stále nerozumí, proč je uchycení v podání Ferrari zakázáno.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.