Porsche se svým vozem 919 Hybrid kategorie LMP1 překonalo neoficiální rekord okruhu Spa-Francorchamps, když ho zvládlo rychleji než Lewis Hamilton v loňské kvalifikace na Velkou cenu Belgie Formule 1.
Za volant usedl Neel Jani, jenž zvládl kolo o délce 7004 metrů za 1:41,770 s, což je o 783 tisícin rychleji, než předvedl čtyřnásobný mistr světa F1 a držitel loňského pole-position (1:42,553 min).
Porsche nyní se svým vozem vyrazilo na cestu po světových okruzích poté, co se stáhlo z letošního vytrvalostního šampionátu WEC. Udělalo na něm několik změn, aby předvedlo, co auto dokáže, když není svázáno obvyklými restrikcemi.
"Tento další úspěch je výsledkem tvrdé práce LMP týmu, inženýři jsou na tento den hrdí. Neelovi a všem inženýrům za tento úspěch můžeme jen pogratulovat. Přispělo k němu všech šest LMP1 jezdců z roku 2017. Bylo naším cílem předvést schopnosti Porsche 919 Hybrid, když ubereme z omezení vycházejících z pravidel WEC," říká Andreas Seidl, šéf Porsche LMP1.
Mezi speciální úpravy patří zvětšení předního difuzoru a zadní křídla, přidání DRS vpředu i vzadu a významné zvýšení výkonu, díky kterému Jani na rovince dosáhl rychlosti 359 km/h, Hamilton loni 339 km/h. Čtyřválcový dvoulitr točící 9 000 ot/min byl naladěn na 720 koní, přičemž podle palivových pravidel v LMP1 dosahoval jen 500 koní. Změny doznal také hybridní systém, jenž dokázal poskytovat o 40 koní více než loni (400 koní).
"919 Evo je brutálně působivé. Jde rozhodně o to nejrychlejší auto, které jsem kdy řídil. Úroveň přilnavosti je pro mě ve zcela nové dimenzi, tohle jsem si předtím nedokázal představit. Rychlost, s jakou se vše během jediného kola s 919 Evo odehrává, je tak rychlá, že se požadavky na reakce hodně liší od toho, na co jsem byl ve WEC zvyklý," popisuje své pocity Jani.
"Jsme nejen rychlejší než čas pole-position z roku 2017. Dnešní kolo bylo o 12 sekund rychlejší než loňské WEC pole-position. Ve Spa jsme prožili tři velmi intenzivní dny. Dnes jsem hned v prvním kole ráno věděl, že je výkonnost auta super. Závodní inženýři odvedli skvělou práci v jeho nastavení a pneumatiky Michelin jsou senzační," dodává rekordman.
Video z belgického okruhu
Porsche se s vozem 919 Evo představí ještě v květnu během 24hodinovky na Nürburgringu, v červenci na Festivalu rychlosti v Goodvoodu, v září v Brands Hatch či v říjnu na americkém okruhu Laguna Seca.
Fotogalerie:Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.