Porsche se svým vozem 919 Hybrid kategorie LMP1 překonalo neoficiální rekord okruhu Spa-Francorchamps, když ho zvládlo rychleji než Lewis Hamilton v loňské kvalifikace na Velkou cenu Belgie Formule 1.
Za volant usedl Neel Jani, jenž zvládl kolo o délce 7004 metrů za 1:41,770 s, což je o 783 tisícin rychleji, než předvedl čtyřnásobný mistr světa F1 a držitel loňského pole-position (1:42,553 min).
Porsche nyní se svým vozem vyrazilo na cestu po světových okruzích poté, co se stáhlo z letošního vytrvalostního šampionátu WEC. Udělalo na něm několik změn, aby předvedlo, co auto dokáže, když není svázáno obvyklými restrikcemi.
"Tento další úspěch je výsledkem tvrdé práce LMP týmu, inženýři jsou na tento den hrdí. Neelovi a všem inženýrům za tento úspěch můžeme jen pogratulovat. Přispělo k němu všech šest LMP1 jezdců z roku 2017. Bylo naším cílem předvést schopnosti Porsche 919 Hybrid, když ubereme z omezení vycházejících z pravidel WEC," říká Andreas Seidl, šéf Porsche LMP1.
Mezi speciální úpravy patří zvětšení předního difuzoru a zadní křídla, přidání DRS vpředu i vzadu a významné zvýšení výkonu, díky kterému Jani na rovince dosáhl rychlosti 359 km/h, Hamilton loni 339 km/h. Čtyřválcový dvoulitr točící 9 000 ot/min byl naladěn na 720 koní, přičemž podle palivových pravidel v LMP1 dosahoval jen 500 koní. Změny doznal také hybridní systém, jenž dokázal poskytovat o 40 koní více než loni (400 koní).
"919 Evo je brutálně působivé. Jde rozhodně o to nejrychlejší auto, které jsem kdy řídil. Úroveň přilnavosti je pro mě ve zcela nové dimenzi, tohle jsem si předtím nedokázal představit. Rychlost, s jakou se vše během jediného kola s 919 Evo odehrává, je tak rychlá, že se požadavky na reakce hodně liší od toho, na co jsem byl ve WEC zvyklý," popisuje své pocity Jani.
"Jsme nejen rychlejší než čas pole-position z roku 2017. Dnešní kolo bylo o 12 sekund rychlejší než loňské WEC pole-position. Ve Spa jsme prožili tři velmi intenzivní dny. Dnes jsem hned v prvním kole ráno věděl, že je výkonnost auta super. Závodní inženýři odvedli skvělou práci v jeho nastavení a pneumatiky Michelin jsou senzační," dodává rekordman.
Video z belgického okruhu
Porsche se s vozem 919 Evo představí ještě v květnu během 24hodinovky na Nürburgringu, v červenci na Festivalu rychlosti v Goodvoodu, v září v Brands Hatch či v říjnu na americkém okruhu Laguna Seca.
Fotogalerie:
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.
Oscar Piastri pokračuje ve svém návratu do boje o šampionát a v Kataru si zajistil pole position pro sprintový závod před Georgem Russellem.