Porsche se svým vozem 919 Hybrid kategorie LMP1 překonalo neoficiální rekord okruhu Spa-Francorchamps, když ho zvládlo rychleji než Lewis Hamilton v loňské kvalifikace na Velkou cenu Belgie Formule 1.
Za volant usedl Neel Jani, jenž zvládl kolo o délce 7004 metrů za 1:41,770 s, což je o 783 tisícin rychleji, než předvedl čtyřnásobný mistr světa F1 a držitel loňského pole-position (1:42,553 min).
Porsche nyní se svým vozem vyrazilo na cestu po světových okruzích poté, co se stáhlo z letošního vytrvalostního šampionátu WEC. Udělalo na něm několik změn, aby předvedlo, co auto dokáže, když není svázáno obvyklými restrikcemi.
"Tento další úspěch je výsledkem tvrdé práce LMP týmu, inženýři jsou na tento den hrdí. Neelovi a všem inženýrům za tento úspěch můžeme jen pogratulovat. Přispělo k němu všech šest LMP1 jezdců z roku 2017. Bylo naším cílem předvést schopnosti Porsche 919 Hybrid, když ubereme z omezení vycházejících z pravidel WEC," říká Andreas Seidl, šéf Porsche LMP1.
Mezi speciální úpravy patří zvětšení předního difuzoru a zadní křídla, přidání DRS vpředu i vzadu a významné zvýšení výkonu, díky kterému Jani na rovince dosáhl rychlosti 359 km/h, Hamilton loni 339 km/h. Čtyřválcový dvoulitr točící 9 000 ot/min byl naladěn na 720 koní, přičemž podle palivových pravidel v LMP1 dosahoval jen 500 koní. Změny doznal také hybridní systém, jenž dokázal poskytovat o 40 koní více než loni (400 koní).
"919 Evo je brutálně působivé. Jde rozhodně o to nejrychlejší auto, které jsem kdy řídil. Úroveň přilnavosti je pro mě ve zcela nové dimenzi, tohle jsem si předtím nedokázal představit. Rychlost, s jakou se vše během jediného kola s 919 Evo odehrává, je tak rychlá, že se požadavky na reakce hodně liší od toho, na co jsem byl ve WEC zvyklý," popisuje své pocity Jani.
"Jsme nejen rychlejší než čas pole-position z roku 2017. Dnešní kolo bylo o 12 sekund rychlejší než loňské WEC pole-position. Ve Spa jsme prožili tři velmi intenzivní dny. Dnes jsem hned v prvním kole ráno věděl, že je výkonnost auta super. Závodní inženýři odvedli skvělou práci v jeho nastavení a pneumatiky Michelin jsou senzační," dodává rekordman.
Video z belgického okruhu
Porsche se s vozem 919 Evo představí ještě v květnu během 24hodinovky na Nürburgringu, v červenci na Festivalu rychlosti v Goodvoodu, v září v Brands Hatch či v říjnu na americkém okruhu Laguna Seca.
Fotogalerie:Bernie Ecclestone kritizuje přestup Lewise Hamiltona do Ferrari pro sezonu 2025 a považuje ho za chybný krok. Podle něj měla stáj vsadit na mladšího pilota s dlouhodobou perspektivou.
Poslední dny se objevují spekulace že se Sergio Pérez chystá na návrat do Formule 1 v roce 2026. Oficiální potvrzení jeho dalšího působení by mělo přijít během několika příštích týdnů.
Šéf Williamsu James Vowles je přesvědčen, že formule 1 má dost času uklidnit obavy jezdců ohledně pravidel pro sezonu 2026.
Šéf a generální ředitel týmu Red Bull Laurent Mekies se podělil o své první dojmy ze spolupráce s Maxem Verstappenem.
V posledních týdnech se hodně spekuluje o budoucnosti Lewise Hamiltona ve Ferrari, avšak vše nasvědčuje tomu, že kontrolu nad svým současným kontraktem má pevně v rukou právě on.
Zak Brown, šéf McLarenu, připomněl, že růst Formule 1 v USA dlouhou dobu brzdila absence stálé domácí Velké ceny a také nedostatečné zapojení fanoušků, které se změnilo až s příchodem Liberty Media.
Max Verstappen prozradil, jak je to o voze Red Bullu, který byl navržen podle jeho stylu jízdy.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že on i Lewis Hamilton podcenili, jak těžké bude jezdcovo přizpůsobení se vozu Ferrari. Ukázalo se, že adaptace je mnohem náročnější, než čekali.
Charles Leclerc míní, že Ferrari by mělo dát přednost udržení druhého místa v Poháru konstruktérů před ziskem většího času ve větrném tunelu pro rok 2026. Podle něj má aktuální úspěch a s ním spojené benefity větší váhu než dlouhodobá technická výhoda.
Oscar Piastri tvrdí, že stabilita jezdecké sestavy a vedení McLarenu dává týmu důležité výhody. Podle něj kontinuita pomáhá plánovat a zlepšovat výkon bez zbytečných otřesů.
Po nepovedené kvalifikaci a závodě Velké ceny Maďarska se Martin Brundle pustil do kritiky ponurých vyjádření Lewise Hamiltona, která podle něj působila až příliš poraženecky.
James Vowles označil návrat dvouzastávkové strategie v Monaku 2026 za „nejnepříjemnější pocit“, jaký kdy zažil. Podle něj může jít o krok, který závodu spíše uškodí.