Dnes se v Melbourne jela kvalifikace na Velkou cenu Austrálie. Co bližšího o formě týmů prozrazují časy a maximální rychlosti dosahované v jednotlivých sektorech okruhu Albert Park a jaké pneumatikové strategie můžeme zítra očekávat?
Než se podíváme na časy, tak si nejdříve krátce připomeňme konfiguraci Albert Parku. Po startovní rovince a středně rychlé pravo-levé šikaně následuje další rovinka, na jejímž konci se prudce brzdí do pomalé zatáčky č. 3 - vhodné místo pro předjíždění v závodě po dvou DRS zónách za sebou.
Po levotočivé čtvrtá zatáčce přichází rychlá pátá, která vyžaduje velmi dobrý nájezd a precizní řízení. Piloti toto místo projíždějí již bez problémů na plný plyn. Před pomalou šestou zatáčkou začíná krátký druhý sektor s dvěma zatáčkami, které se jedou naplno (8. a 10.).
Velmi rychlá šikana 11/12 již patří do nejdelšího, třetího sektoru - letos poprvé ji vozy díky obrovskému přítlaku projíždějí naplno. Za ní se nachází nová, třetí DRS zóna, která končí prudkým brzděním do zatáčky č. 13. Poslední technický úsek obsahuje kombinaci středně rychlých zatáček s několika prudkými akceleracemi.
Do poslední části kvalifikace to vypadalo, že rozdíly mezi top týmy nebudou velké, poté však vytáhl skvělé kolo Hamilton a po rekordech ve všech sektorech dosáhl o téměř 7 desetin rychlejšího času než jeho nejbližší pronásledovatelé s Ferrari. Připsal si tak už 73 pole-position kariéry, svou úspěšnost zvýšil na 35,1 % a překonal historický rekord okruhu.
Vyloučil však, že by za to mohlo speciální kvalifikační mapování pohonné jednotky Mercedes, nýbrž konečně vydařená příprava pneumatik pro svou závěrečnou, speciální jízdu.: "Můžu vás ujistit, že nemáme žádný party mód. Od Q2 do konce Q3 jsem používal stejný mód. Nezmáčknul jsem žádné extra tlačítko nebo jsem neaktivoval žádný mód."
Druhou a třetí příčku sice obsadili piloti Ferrari, přičemž Räikkönen se dokáže dostat zatím snadněji k limitu vozu SF71H než Vettel, oba však v součtu sektorů předčil Verstappen s Red Bullem. Ten ale ke konci svého nejlepšího pokusu probrzdil v zatáčce 13 ještě více než Seb a nechal tam 2 desetinky.
Za velkou trojicí (Mercedes, Red Bull a Ferrari) následuje velká díra, z ostatních stájí potvrdil roli černého koně Magnussen s Haasem. Sainz se však jako jediný v Q3 nejenže nezlepšil, ale dokonce byl o půl sekundy pomalejší. Po kvalifikaci tím byl překvapen a řekl, že budou muset prozkoumat data, aby přišli na to, čím to bylo. V součtu sektorů totiž jezdce Haasu i Hülkenberga předčil.
Do první desítky mohl dílčích časů proniknout i Alonso, McLaren ale brzdily drobné technické potíže. Před závodem si může vybrat pneumatik a závodní tempo měli včera velmi dobré, proto věří, že se ve Velké ceně Austrálie na body nakonec dostanou.
Oba piloti byli s vozem velmi spokojeni, ze zástupců týmu ale bylo cítit zklamání z toho, že skončili v Q2, potenciál vozu MCL33 je podstatně vyšší. "Je to to, co jsme si zasloužili, a já jsem s tím spokojený. Ve voze máme k odemknutí obrovský potenciál. Pro nás půjde o odlišný závod - budeme v útočnějším módu a bude to zábava," uvedl Španěl, jenž očekává, že Velká cena Austrálie pro ně bude tou nejtěžší z celého letošního šampionátu.
Toro Rosso, které převzalo loňského motorového partnera McLarenu, dnes bylo nejpomalejší - Ericsson předčil v součtu sektorů Hartleyho o 0,35 s, Gaslymu by nestačil ani na Leclerca či předposledního Sirotkina. Na Hamiltona ztratil celkem přes 4 sekundy.
Williamsu patří v relativním pořadí týmů 8. příčka, ve srovnání letošní a loňské kvalifikace v Melbourne se ve výkonnosti propadl o více než 1 %, Toro Rosso až o 1,4 %. Pohoršili si také Ferrari, Haas a Force India, pokrok udělali Sauber, Red Bull, Renault a McLaren se zlepšil dokonce o 1,26 %.
Nejvyšší rychlost dosáhl Pérez poháněný Mercedesem - 323,7 km/h. Force India přivezla do Melbourne spoustu nových dílů a své nové auto teprve poznává, nedařilo se auto dobře nastavit a zřejmě mohla zvolit trochu více přítlaku.
Šla opačnou cestou než McLaren, jenž vsadil na druhé straně spektra na velmi vysoký přítlak. Záměrně obětoval rychlost na rovinkách (na rozdíl od loňského roku, kdy ani s nižším přítlakem neměl kvůli nedostatečnému výkonu Hondy šanci) pro dosažení lepšího času na kolo.
Räikkönen s Ferrari na Péreze na speed-trapu zaostával o 2,4 km/h, Hartley poháněný Hondou 8,8 km/h (loni s ní byl Alonso pro zajímavost o 1,7 km/h rychlejší než pilot Toro Rosso dnes), Verstappen s motorem Renault 11,2 km/h.
Pneumatiky a strategieByť Pirelli cílí ve všech závodech na 2 zastávky, tak zítra je teoreticky možná i jednozastávková strategie, kvůli změkčení směsí ale bude náročnější než loni. V průběhu závodu má však zapršet, proto se v boxech dočkáme s největší pravděpodobností vyšší aktivity.
Pronásledovatelé Mercedesu také očekávají, že v závodním režimu mu budou blíže, proto nás čeká napínavá podívaná. "Ferrari nám je tak blízko. Z hlediska pozice jsme na tom dobře, ale s Ferrari to bude těžké, s Red Bullem také, pokud jde o strategie, takže jsme zvědavý, jak to bude fungovat... S dvěma rudými vozy ve vašem zrcátku to je vždy těžké, al e jsme tak dobře připraveni, jak jen můžeme být."
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.