Mercedes se snaží vyrobit auto, které sám popisuje jako z 90 % auto ze sezony 2017. Jen připomeňme, že rok 2017 byl prvním rokem nových pravidel.
Dominantní tým V6 hybridní éry v F1 dokázal v roce 2017 vyhrát jak jezdecký tak i konstruktérský titul už čtvrtý rok v řadě. Mercedes teď ale připustil, že s prvním autem postaveným podle nových pravidel nechtěli mířit tak vysoko. Hlavní designer, John Owen, se teď o Mercedesu W08 rozmluvil pro britský F1 Racing, když řekl, že auto mělo větší flexibilitu, která byla zohledněna do návrhu jeho předchůdce, W07.
"Vytyčil jsem si cíl postavit 90 % auta pro sezonu 2017. Mohlo by to vypadat divně, že jsme neusilovali o 100 %, ale problémem, kterému čelíte při jakékoliv změně pravidel, je to, že si nemůžete být jistí ohledně výzev, kterým budete čelit v průběhu doby - jak se pravidla vyvinou, jestli se gumy nebudou chovat jinak, než jste čekali," říká John Owen.
"Je zde hodně neznámých, takže cílíte na auto, které by mohlo pokrýt co možná nejvíce rozdílných podmínek, musíte pak ale akceptovat, že by to nemuselo být na špici optimalizace. My jsme do auta zabudovali hodně změn, schopnost reagovat na věci, které jsme viděli. Bohužel většinu věcí, které jsme museli adaptovat, jsme neviděli, že přicházejí. Takže jsme během roku měli hodně kompromisů pro věci, které jsme nechtěli změnit, ale ty co byly třeba změnit, s těmi jsme trochu bojovali."
Podle Owena přichází největší prostor pro optimalizaci auta během druhého nebo třetího roku nových pravidel. Proto tato pozdní změnu, které tým čelil, by byla mnohem víc problematická, pokud by přišla o rok dříve. "Co myslím [90% autem] znamená, že auto je docela prostorné. Důvodem pro to bylo, abychom měli manévrovací prostor během vývoje designu auta," říká Owen.
"Nevěděli jsme, kam nás aerodynamický vývoj zavede - nebylo nám jasné, ve kterých oblastech bude potřeba aerodynamicky vůz více vyvinout a které už jsou naopak aerodynamicky vyčerpané. Když si vytvoříte prostor, abyste mohli posouvat komponenty a nemusíte pak při každé změně přicházet s kompletně novým řešením, tak je to docela moudré.
Zažili jsme jednu změnu na pohonné jednotce na poslední chvíli. Díky naší filozofii jsme jí dokázali dobře zpracovat. Pokud by se to stalo u auta z roku 2016, pak bychom museli náš design doslova překopat. Bylo super mít tento prostor 'k dýchání'. Pro další auto si však můžeme dovolit být více agresivní."
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.