Počet předjížděcích manévrů v letošní sezóně oproti té loňské klesl téměř o polovinu. Od zavedení DRS bylo předjíždění vůbec nejméně. Kde jsme viděli těchto manévrů nejvíce a kde naopak nejméně?
Pirelli včera zveřejnilo data, podle nichž došlo k 435 předjetím, což je 50,2 % toho, co jsme viděli v roce 2016 (866 manévrů). Jde o vůbec nejnižší číslo od roku 2009 před zavedením systému pro snížení odporu (DRS), kdy se piloti předjeli 211krát.
Průměr sezóny 2017 tedy činí 21,8 předjetí na závod a 1,5 předjetí na jezdce v každé velké ceně.
Nejvíce předjetí jsme letos viděli ve Velké ceně Ázerbájdžánu - celkem 42, nejméně jich bylo ve Velké ceně Ruska, kde statistikové zaznamenali jediný manévr.
Nejčastěji předjížděl Daniel Ricciardo, jenž má na kontě 43 skalpů svých soupeřů, 13 z nich zaznamenal pouze ve Velké ceně Británie, kdy se po penalizacích za výměnu převodovky a komponent pohonné jednotky probíjel zezadu polem.
Jeho týmový kolega Max Verstappen letos předjel 22 vozů, což Red Bull dostalo mezi týmy na první příčku.
Nejvíce pozic během prvního kola získal Lance Stroll - za sezónu celkem 36. Je to dáno částečně tím, že se s Williamsem obvykle kvalifikoval hodně vzadu.
Nejméně krát byl předjet Max Verstappen a Lewis Hamilton - pouze dvakrát za celý rok. Mezi týmy byl nejméně předjížděn Red Bull a Ferrari - jen jedenáctkrát.
Pro účely této statistiky se počítá pouze předjetí, které pilot udrží po celé kolo. Nepočítají se změny pozic kvůli větším mechanickým problémům či předjíždění vozů o kolo zpět (nebo vozů, které se dostanou do stejného kola s lídrem).
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.