ABÚ ZABÍ - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jak si piloti během kvalifikace vedli v jednotlivých sektorech a jakých maximálních rychlostí dosahovali? Co z toho můžeme vyvodit o jejich rychlosti a jaké strategie můžeme očekávat v nedělním závodě? Jaké pneumatikové strategie v něm můžeme očekávat?
Na úvod si krátce připomeňme konfiguraci okruhu, rozmístění sektorů, DRS zón a pozici místa pro měření maximálních rychlostí, tzv. speed trapu. První sektor je velmi krátký - obsahuje středně rychlou zatáčku po startu, poté plynulou sekvenci rychlých zatáček 2 - 4.
Druhý sektor začíná pomalou šikanou, po níž následují dvě dlouhé rovinky rozdělené další pomalou šikanou (č. 8/9). Zde je důležitý co nejnižší odpor a výkon motoru. Speed trap se nachází na konci první rovinky před brzdnou zónou.
Třetí sektor se spoustou pomalých a středně-rychlých zatáček klade na nastavení opačné nároky: zde se uplatní co nejvyšší přítlak, dobré vyvážení a přilnavost.
Bottas si dojel pro své 4. pole-position kariéry a druhé v řadě za sebou, když se v Q3 dokázal oproti předchozí části zlepšit o 6 desetin, zatímco Hamilton o něco přes 3 desetiny a celkem na svého týmového kolegu ztratil 172 tisícin sekundy. Fin nicméně v 1. sektoru zaznamenal až 4. nejrychlejší mezičas, přesto loňský rekord vylepšil o 2,5 sekundy.
Tam byl za klesajících teplot a ubývajícího světla sice Hamilton nejlepší, více však bojoval s přilnavostí svého Mercedesu a nedokázal poskládat dohromady ideální kolo, jako se to povedlo Valtterimu či jezdcům Red Bullu.
"Auto dneska bylo mnohem lepší než v kterékoliv okamžik tohoto víkendu. Pracoval jsem na detailech a našel jsem jich dost na to, abych získal pole-position. V Brazílii jsem byl tak zklamaný z toho, že jsem ho vybojoval a pak nevyhrál. Před zítřkem mám jasný cíl," uvedl Bottas poté, co vystoupil z vozu.
I když někteří podezřívali Hamiltona z toho, že chce svému kolegovi pomoci v boji o druhou příčku v šampionátu (na Vettela ztrácí 22 bodů), tak tyto spekulace Brit jednající o nové smlouvě (a zvýšení platu až na 40 mil. liber ročně) popřel a uvedl, že "Valtteri odvedl výjimečnou práci."
Mercedes je v Abú Zabí jasně nejrychlejším týmem, Ferrari na něj oproti Brazílii ztrácí podstatně více (větší propad zaznamenal už jen Haas), zatímco Red Bull si udržel přibližně stejný odstup.
Vettel byl třetím místem zklamán, zítra ale věří, že budou Stříbrným šípům blíže. Rakouská stáj také doufala, že bude moci bojovat o vítězství, ale nepodařilo se jim vyladit ideálně nastavení, což trápilo zejména Verstappena. Red Bull měl být silný zejména v posledním sektoru, i tam ale zaostával o čtvrt sekundy - a to tam měl zářit. V nastavení zvolili nesprávný kompromis, když se vzdali moc velké porce přítlaku. Na rovinkách (2. sektor) díky tomu sice nevypadají špatně, ale v tom posledním o 11 zatáčkách ztrácejí příliš mnoho.
Za prvními třemi týmy je velká, přibližně sekundová propast, což neprospívá vzrušujícím podívané a mnozí fanoušci tuto nevyrovnanost kritizují. Nejlepším ze zbytku světa byl dnes Hülkenberg, který se protlačil před obě Force Indie. Jeho týmový kolega Sainz vypadl už v Q2, když v závěru pocítil "kopanec" od svého motoru a Renault nyní prošetřuje, zda ho nebudou muset měnit.
Na rovinkách šlo také o jednoznačnou záležitost Mercedesu, všech 6 vozů s jeho motory se umístilo v první šestici. Pérez s Force Indií dosáhl na konci Q2 331,8 km/h. Hamilton má k dispozici nejčerstvější pohonnou jednotku, zvolil trochu vyšší přítlak a ztratil na něj 5,5 km/h.
Ricciardo poháněný Renaultem byl na speed-trapu už o více než 9 km/h pomalejší, piloti McLarenu s Hondou za zády zaostávali o 16 km/h. Ta se sice chlubí neustálými pokroky, realitou nicméně zůstává, že od Monzy nedošlo k žádnému nárůstu výkonu.
Alonso je ale před svým posledním závodem s jejím motorem v F1 poměrně spokojený s 11. pozicí, protože má volnou ruku při výběru strategie a nebude muset startovat na ojetých pneumatikách. Pomalejší než on byl na rovinkách už jen smolař Hartley, který měnil MGU-H, penalizace pro něj ale vzhledem k 20. času nic neznamenala.
Pneumatiky a strategieVšichni piloti odjeli kvalifikaci na ultra-měkké směsi, které poskytovala nejlepší přilnavost a přibližně o 8 desetin rychlejší časy na kolo.
Ve Velké ceně Abú Zabí bude dle simulací jasně nejrychlejší jednozastávková strategie (start na ultra-měkké směsi s přezutím na super-měkkou), obzvlášť s přihlédnutím k tomu, že se na okruhu Jas Marina nepředjíždí snadno.
Nízká degradace ale znamená, že rozmezí pro zastávky v boxech budou hodně široká, piloti tedy budou moci stavět víceméně tehdy, kdy budou chtít.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.