ABÚ ZABÍ - 1. TRÉNINK; Sebastian Vettel v závěru úvodního tréninku na Velkou cenu Abú Zabí překonal o 0,12 sekundy dlouho vedoucího Lewise Hamiltona. Třetí příčka náleží Maxovi Verstappenovi s Red Bullem, který techniku šetřil.
Do úvodní části se ve Spojených arabských emirátech z testovacích jezdců zapojili Antonio Giovinazzi s Haasem místo Kevina Magnussena a junior Mercedes George Russell u Force Indie vystřídal Estebana Ocona.
První měřené kolo již po 6 min zaznamenal Bottas (1:42,922), hned se ale před něj dostal týmový kolega Hamilton (1:41,659 a 323 km/h na rovince) na měkkých pneumatikách. S ochranou kokpitu Halo kroužil pouze Giovinazzi, později se přidal Ericsson. Včera si ji výstup z vozu s ní zkoušel v boxech Bottas, neohrabanému a pomalému výlezu přihlížel Charlie Whiting se stopkami.
Räikkönen se objevil s velkou soustavou měřících přístrojů na zádi svého Ferrari, týmy si v závěru sezóny chtějí ověřit co nejvíce dat a věcí pro příští sezónu (Red Bull a Mercedes měřili proudění vzduchu za předními koly). Scuderia v prvním tréninku testovala dvě různé verze podlahy - ta nová na monopostu Kimiho je kopií Red Bullu (v horních rozích není zaoblená, difuzor využívá celou povolenou šířku).
Stroll si už po 15 min stěžoval na to, že mu "začínají hodně odcházet zadní pneumatiky." První trénink však není moc reprezentativní, protože kvalifikace i závod se pojede později za soumraku a klesajících teplot.
Dlouho jsme na měřená kola čekali v případě Red Bullu šetřícímu pohonné jednotky Renaultu, kterému v závěru sezóny došly nové náhradní díly. Prvního času jsme se dočkali až po 21 min, Ricciardo se s ním (1:40,968) vyšvihl na druhou příčku za Räikkönena (1:40,638), oba na ultra-měkkých pneumatikách.
Hartley před tréninkem dostal letos už devátý motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H), proto jej v neděli čeká odsun dozadu o 10 míst. Je možné, že i Toro Rosso bude v průběhu víkendu penalizací přibývat.
Räikkönen po 33 min zvýšil tempo a kolo zvládl za 1:39,841 min (na rovince 320 km/h), Vettel na něj ztrácel 0,857 s. Ferrari na ultra-měkkých směsích okupovalo první dvě příčky, zatímco Mercedesy odpočívaly v garáži.
V polovině tréninku to roztočily Mercedesy na ultra-měkkých pneumatikách a odsunuly za sebe rudé vozy z Maranella. Hamilton kolo zajel za 1:39,126 min (o 3,7 s rychleji než v 1. tréninku minulý rok), Bottas za 1:39,741 min. Na rovince jeli oba shodně 324 km/h.
V padoku se hodně hovoří o Kubicovi, který si to rozdal minulý měsíc v "rozstřelu" při testech Williamsu na Hungaroringu s Di Restou. Podle některých inženýrů byl rychlejší Robert, podle jiných Paul. Z nejednoznačných informací vyplývá, že vedení týmu časy tají i před svými lidmi a že jim na nich záleží. Polák bude testovat půl dne příští úterý a půl dne ve středu. Spíše díky silnému sponzorskému balíku i skvělému příběhu o návratu talentu po nehodě zaručujícímu palcové titulky a značnou pozornost médií má velkou šanci na zisk závodní sedačky.
Dlouho bez měřeného času zůstával Alonso, tým si však pochvaloval, že za prvních 40 min zvládli 4 změny v nastavení a pět výjezdů (celkem 8 kol). Jeho první pokus (1:40,522 min a 313 km/h na rovince) přišel až po 67 min a vynesl ho na sedmou příčku, Vandoorne ztrácel jen 47 tisícin.
McLaren na začátku týdne mimochodem překvapil všechny své soupeře, když vetoval návrh na zachování žraločích ploutví, které dle pravidel mají v roce 2018 společně s T-křidélky zmizet. Ostatní jsou zaskočeni, protože aerodynamiku zadní části vozu vyvíjeli i nadále kolem prodloužených krytů motorů, jejichž zachování podle nich nemělo být problémem. "Teď začíná vývoj znovu, protože na zádi přicházíte o hodně přítlaku," kroutí hlavou technický ředitel Force Indie Andy Green nad hlasováním stáje s Wokingu.
Po hodině se velmi blízko k Hamiltonovi dostal Verstappen, jenž na něj ve svém ostrém pokusu (1:39,154 min) ztratil jen 28 tisícin vteřiny poté, co byl na rovince o 4 km/h pomalejší. V druhém sektoru s dlouhými rovinkami sice ztrácel, v tom posledním byl ale Red Bull rychlejší.
18 min před koncem si ještě trochu spravil chuť Vettel (1:39,006 min), jenž na ultra-měkkých pneumatikách o 0,12 sekundy překonal Hamiltona, byť na rovince ztrácel 5 km/h. Räikkönen (1:39,518) se zařadil na 4. pozici.
Závěrečná desetiminutovka až na smyk Grosjeana v zatáčce č. 19 a náraz do zdi byla poklidnější, týmy usilovně pracovaly v garážích, zatímco Francouz dojel s poškozeným Haasem do boxů. Z nejrychlejšího času se tak v úvodní části těší Ferrari, za ním končí Mercedes a Red Bullu.
Mercedes už naplno pracuje na nové éře Formule 1, která odstartuje v roce 2026 zásadní změnou technických pravidel. Podle Simoneho Restyho v ní vidí nejen obrovskou výzvu, ale i šanci vrátit se na vrchol, pokud tým správně odhadne vývojový směr.
Red Bull potvrdil, že má připravený nouzový plán pro případ jednozávodního zákazu startu Maxe Verstappena ve Formuli 1. I když je jeho absence nepravděpodobná, tým chce být připravený minimalizovat dopady na šampionát.
Velká cena Kanady je proslulá proměnlivým počasím, které často způsobuje chaos a mění závodní strategie. I letos panuje nejistota zda dorazí déšť, protože v Montréalu nikdy nevíte co přinese další oblak.
Situace Lewise Hamiltona ve Ferrari nabírá na vážnosti, protože sedminásobný mistr světa se zatím nedokázal plně sžít se svým novým vozem pro sezónu F1 2025.
Dvojnásobný mistr světa F1 a bývalý pilot McLarenu Mika Häkkinen vyjádřil překvapení nad tím, že Max Verstappen během Velké ceny Španělska nijak nezpochybnil rozhodnutí týmu Red Bull obout tvrdou směs pneumatik. Podle Fina bylo neobvyklé, že jezdec jeho kalibru nepokusil strategii více ovlivnit.
Přestup k Ferrari měl být pro Hamiltona vrcholem kariéry, ale zatím přináší spíše nejistotu než úspěchy. Sedminásobný mistr světa se stále adaptuje na nové prostředí, což vyvolává spekulace o jeho budoucnosti ve Formuli 1.
Flavio Briatore dal jasně najevo, že Alpine musí v roce 2026 pravidelně bojovat o stupně vítězů, jinak nemá šanci naplnit jeho ambice. Přechodné období končí a tým musí začít dokazovat svou konkurenceschopnost přímo na trati.
Andrea Stella uznává, že řídit dva ambiciózní jezdce bojující o titul je náročné a vyžaduje citlivý přístup. McLaren teď balancuje mezi týmovou rovnováhou a snahou vytěžit maximum z formy Landa Norrise a Oscara Piastriho.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.