Kimi Räikkönen přiznává, že mu letošní sezóna s Ferrari moc nevyšla a ani zdaleka nebyla taková, jak si původně představoval.
Bývalý mistr světa má v současné době odjeto 90 závodů bez jediného vítězství. Na pódium se sice letos dostal sedmkrát, přesto v šampionátu ztrácí nejen na oba piloty Mercedesu, svého týmového kolegu Sebastiana Vettela, jenž jej v kvalifikacích už 14krát porazil, ale i na Daniela Ricciarda z Red Bullu.
"Je to daleko od toho, co jsem chtěl, ale takto jsme skončili. Tak už to chodívá. Zbývá jeden závod, pokusíme se z něj vytěžit co nejvíce a samozřejmě začít příští rok mnohem lépe," popisuje pilot Ferrari před Velkou cenou Abú Zabí.
"Tak se to ale vyvinulo. Dokážu s tím žít, kvůli tomu tady nicméně nejsem. Na začátku roku jsme vystartovali hodně bídně. Fakt jsme nebyli tam, kde jsme být měli. Pak se to zlepšilo, ale příliš mnoho závodů jsme nedokončili, a z toho jsme se už opravdu nedostali," vzpomíná Räikkönen.
Co mu letos scházelo k vítězství, na které jeho týmový kolega dosáhl pětkrát? "Myslím, že to je otázka mnoha věcí. Kdyby to bylo snadné, tak by vyhrávali všichni. Jde ale o spoustu věcí, drobných věcí," odpovídá finský jezdec.
"V závodech to bylo s některými vozy velmi těsné a v průběhu závodních víkendů se počítají maličkosti. Musíme být častěji rychlejší, dostávat se do pozice, a pak nám snad některé věci vyjdou. Zkusíme to tento víkend a pak opět příští rok," nehází pomyslnou flintu do žita.
Ferrari jako tým ale může být letos celkem spokojené - sice na titul nedosáhne, přesto se dokázalo významně přiblížit mistrovskému Mercedesu a v mnoha závodech mít i rychlejší auto. Dařilo se jim držet tempo i ve vývoji v průběhu sezóny, což bývala jejich slabší stránka.
"Jde o obrovský úspěch, obrovský pokrok ve srovnání s tím, kde jsme byli v roce 2016. Dosáhli jsme největšího zlepšení ze všech," hodnotí Vettel. "Měli jsme 2 nebo 3 závody, které nás z různých důvodů přišli velmi draho a ztratili jsme kontakt. Víme, co před rokem 2018 dělat. Jsem si jistý tím, že na to vynaložíme dostatečné úsilí."
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.
Yuki Tsunoda po třech závodech v Red Bullu ukazuje potenciál, ale jeho plná adaptace ještě není dokončena. Rozdíl oproti Verstappenovi se projevuje nejen v rychlosti, ale i v práci s pneumatikami, stabilitě a konzistenci výkonu.
Šéf Aston Martinu Andy Cowell přiznal, že nové aerodynamické zařízení týmu jim od svého spuštění výrazně rozšířilo obzory. Podle jeho slov poskytl nový větrný tunel cenné poznatky, které Aston Martin plánuje využít k vývoji rychlejšího a konkurenceschopnějšího monopostu.
Gabriel Bortoleto přiznal, že přechod z vítězství v šampionátech F2 a F3 na závodění na chvostu startovního pole Formule 1 pro něj představuje značnou výzvu.