INTERLAGOS - 1. TRÉNINK; V prvním tréninku na Velkou cenu Brazílie dosahovaly nejrychlejších časů Mercedesy. Za Lewisem Hamiltonem a Valtterim Bottasem se seřadili Kimi Räikkönen s Ferrari a Red Bully. S další poruchou motoru musel předčasně skončit smolař Brendon Hartley, jenž si minulý víkend zajistil titul mistra světa ve vytrvalostním šampionátu WEC.
Do dopolední části se zapojili tři testovací piloti - s Force Indií George Russell místo Sergia Péreze a Charles Leclerc se Sauberem. Antonio Giovinazzi u Haasu dostane šanci místo Kevina Magnussena až odpoledne. Počasí zatím týmům přeje - svítí slunce a je sucho, teplota vzduchu dosahuje 26 °C (asfalt 44 °C).
Na trati se v 13 hod našeho času jako první objevují Ricciardo s Vettelem, Ericssonem, Alonsem, Leclercem a Oconem. Jako první zajíždí po 4 min měřené kolo Verstappen na super-měkkých pneumatikách 1:12,253 min (loni byl v této části nejrychlejší Hamilton (1:11,895 min), na rovince dosáhl 327 km/h.
Max má v závěru sezóny neuvěřitelnou formu a s Red Bullem patří mezi adepty na vítězství ve Velké ceně Brazílie, obzvlášť poté, co rakouský tým notně vylepšil své auto - nejen po stránce aerodynamické, ale zdá se, že přišli na něco v oblasti zavěšení (FIA před víkendem vydala další technickou směrnici, která se týká této oblasti).
Po 10 min se na první místo dostal Bottas na měkkých pneumatikách - 1:10,820 min (317 km/h), Verstappen na něj po zlepšení ztrácel 0,139 s, Ricciardo 1,673 s.
Piloti s motory Renault budou o víkendu penalizování, dozadu poputují minimálně o 10 míst kromě Ricciarda také Hartley a Gasly, všichni dostali nový motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H).
Po 18 min sahají komisaři po virtuálním safety-caru, protože na dráze zůstává stát Hartley, kouří se mu z motoru - přitom ráno dostal nové MGU-H. Po pěti minutách se naplno pokračuje. Jeho týmový kolega Gasley sice ujel pět kol, ale i on měl problém s motorem hned od toho prvního a skončil předčasně. Toro Rosso oba incidenty vyšetřuje.
Na pátou příčku se dostává Vandoorne, jenž se konečně dočkal na svém McLarenu vylepšení, s nimiž jezdí Alonso již od Austinu (nové přední křídlo, bočnicové panely, podlaha, zadní křídlo).
Vettel (1:10,321 min; 326 km/h) po smyku v zatáčce č. 9 zajíždí do boxů, patří mu zatím třetí příčka za oběma Mercedesy kroužícími na měkké směsi. "Jo, všechno je OK. Myslím, že jsem na to jen trochu moc zatlačil v zatáčce č. 8 a v té deváté mi ustřelila záď." Hamilton (1:09,672 min) se mezitím dostává do čela, Bottas je o 0,269 s za ním.
Dobrým časem (1:10,297 min) a nejvyšší rychlostí na rovince se prezentuje na super-měkkých pneumatikách domácí Massa (336 km/h), posouvá se na pomyslný bronzový stupínek před Vettela, Red Bully se řadí až za nimi. V polovině tréninku jsou všechny vozy v garážích a na chvíli je ticho.
Alonso se za svým prvním měřeným kolem vydal na super-měkkých pneumatikách až po 50 min, dostal se ale jen na 9. místo. V dalším pokusu ubral 2 desetiny (1:10,476 min; 323 km/h) a postoupil o 2 příčky výše před svého týmového kolegu a za oba piloty Red Bullu.
"Pokud prožijeme dobrý víkend - bezproblémový pátek, sobotu a neděli, pak si myslím, že máme body jisté. Podle mě musíme toho výsledku dosáhnout. Každá nová věc na autě od Maďarska je pozitivní, i když jsme to ve Spa a v Monze nedokázali. Ubíráme se správným směrem. Rozhodně nám ke stažení kluku na špici ještě trochu schází, také v oblasti šasi, jsme však optimističtí, protože známe své silné stránky a slabiny. Musíme zajistit, abychom příští rok v březnu na všechny útočili," prohlásil pilot McLarenu před tréninkem.
Po hodině si polepšil Verstappen na 4. místo (1:09,750 min; 334 km/h), všem ale zatrnulo, když se v předposlední zatáčce málem srazili Hamilton s Hülkenbergem.
Vandoorne si rádiem stěžuje: "Proč teď byla ovladatelnost tak mizerná?" "Podíváme se na to. Po celé kolo nebo se má Honda podívat na něco specifického?" ptá se jej inženýr. "Po celé kolo. Ale zatáčka č. 1 je dobrým příkladem," odpovídá pilot, jenž dále dostává instrukci: "V příštím kole použijeme žlutý G3."
V závěru piloti krouží s těžšími vozy, jak poznávají výdrž pneumatik, a časy se už moc nelepší. Solidní debut prožil s Force Indií Russell, který bez větších potíží předvedl 12. nejrychlejší čas a na Ocona ztratil 6 desetin sekundy.
Nejrychlejší časy předváděli Mercedesy, bitva o vítězství ale bude vyrovnaná - Räikkönen s Verstappenem ztratili jen půl sekundy. Nejlepším ze zbytku světa byl sedmý Massa, jenž by se chtěl se svými fanoušky důstojně rozloučit.
Max. rychlosti (v km/h): 1. Massa 338, 2. Hamilton 336, 3. Russell 336, 4. Bottas 334, 5. Ocon 334, 6. Verstappen 334.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.