Renault se vyjádřil k návrhu pohonných jednotek pro rok 2021, který v úterý po zasedání v Paříži s představiteli F1 zveřejnila Mezinárodní automobilová federace (FIA).
Jeho šéf Cyril Abiteboul přiznává, že mají námitky vůči "nově představenému motoru, do kterého bychom museli hodně investovat a finančně se zavázat bez poznání širších souvislostí o tom, jak bude F1 vypadat po roce 2020. A mám na mysli nejen pravidla pro motory, ale i pravidla pro šasi, stejně jako komerční stránku F1."
Renault podle něj "schválil cíle, které byly dány v oblasti nákladů, hluku a výkonu, a potřeby pokračovat ve sbližování výkonnosti." Nicméně jde "o věci, které by bylo možné stejně tak dosáhnout i se současnou architekturou motorů." Ta obsahuje motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H), který pomáhá dosahovat vyšší efektivitu.
MGU-H jablkem svárůStará se o 60 % celkového množství hybridní současných pohonných jednotek, ale kvůli jeho ceně a složitosti ale má být z budoucích pravidel vyškrtnut, což se automobilkám nelíbí. Čím bude tato energie nahrazena, pokud nemá dojít k prudkému poklesu efektivity? Silnějším MGU-K? Dvojitým turbem?
S tím naroste hmotnost a bude třeba uvolnit palivové limitu, aby byla zachována výkonnost motorů. FIA je chce ale dále zpřísňovat, jejich případné uvolnění by znamenalo, že by vozy měly vyšší spotřebu, potřebovaly by více paliva a jejich váha by dále rostla. A její nárůst v posledních letech je i tak už dost kritizován.
"Můj problém s odstraněním MGU-H spočívá v tom, že jakmile to uděláte, jde o nový motor. Fundamentálně změní způsob řízení energie v motoru, způsob práce turba atd. Půjde o nový koncept spalování, o nový způsob řízení turbo díry a efektivity, takže jde i o novou konstrukci turba," upozorňuje Abiteboul.
Přiznává sice, že Renault FIA pomohl s technickým pohledem na odstranění MGU-H, zároveň ale dodává: "To neznamená, že to podporujeme. Vlastně věříme, že MGU-H je fantastickým zařízením pro získávání udržitelné energie během kola a celého závodu. To je tedy to, co nás momentálně může rozdělovat."
Nová pravidla nezávislým výrobcům stejně moc nepomůžouPodle šéfa Renaultu nová pravidla navíc stejně neumožní vstup do F1 nezávislým společnostem, které o to vyjádřily svůj zájem. S automobilkami nebudou moc bojovat ani po úpravě pravidel: "Nechápu, jak to, co bylo prezentováno, může nabízet model pro nezávislého výrobce motorů."
"Možná to sníží náklady na vstup pro výrobce vozů, stejně ale budete potřebovat utratit významnou částku marketingových dolarů do výzkumu a vývoje, aby byznys plán pro nové motory mohl fungovat. A to je vlastně problémem - opět musíme utrácet, stejně jako by museli utrácet nově vstupující účastníci. Ale ani tak si nemyslím, že Ilmor či Cosworth budou do toho schopni jít bez podpory dalších automobilek," soudí Abiteboul.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.