FIA včera zveřejnila první nástřel motorových pravidel pro rok 2021. Mercedesu se však nelíbí, podle nich povedou akorát k růstu nákladů, což odnesou i menší zákaznické týmy.
Mezinárodní automobilová federace včera zveřejnila první rysy pohonných jednotek pro šampionát Formule 1 od roku 2021. Mezi nejvýznamnější změny patří povolení vyšších otáček (až 18 000 ot/min) vyšší míra standardizace, silnější motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K) a hlavně odstranění motorgenerátoru rekuperujicího tepelnou energii (MGU-H), čímž má dojít k jejich zjednodušení.
Záměrem FIA je také zlepšení zvuku, zvýšení atraktivity F1 a zlevnění motorů. S posledním bodem však rozhodně nesouhlasí sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff, podle kterého povedou výše uvedené změny ke zvýšení nákladů.
"Koncept se zdá být podobný, bude však vyžadovat zcela nový vývoj. To by znamenalo, že v letech 2018 až 2020 budeme pracovat současně na dvou motorech," upozorňuje Wolff, podle něhož patří k největším problémům odstranění MGU-H i vyšší otáčky, kterou vedou k většímu namáhání dílů. Silnější MGU-K bude také vyžadovat čas a zdroje. To společně s větší standardizací po vzoru NASCARu se však nezamlouvá ani Ferrari, Renaultu či Hondě.
"Zatím jde jen o vizi a nikoliv o pravidla, která mají být brzy schválená a v roce 2021 vstoupit v platnost. A jde pouze o jejich vizi, ne o vizi výrobců," zlobí se podle AMuS Wolff na FIA a nový management F1, který včera prezentoval nástin nových pravidel.
"Důležité je definovat společně to, co bude v roce 2021 reprezentovat Formuli 1 a jaké vlastnosti by motory měly mít. To pak musí být cílem, na kterém budeme pracovat všichni. Jde přinejlepším o výchozí bod pro rozhovory a nic, co bychom formálně odsouhlasili. Určité věci jsou správně, ale plně to neodpovídá," pokračuje šéf Mercedesu.
Další schůzka je plánována na příští úterý, kde Chase Carey s Rossem Brawnem přednesou své návrhy na omezení rozpočtů a budoucí rozhodovací proces od roku 2021.
"Je důležité zjistit, jak bude Formule 1 po roce 2021 obecně pokračovat. Nestačí jen hovořit o specifickém pravidle, které se týká motorů. Předtím musíme poznat, jaká bude v budoucnu F1," přeje si Wolff.
"Jen chci dát jasně najevo, že máme odlišné názory. Šlo o prezentaci managementu F1, nikoliv výrobců. My teď počkáme a uvidíme, s čím přijdou ke stolu příští týden. Tam zahájíme naše rozhovory," dodává sportovní ředitel Mercedesu, který před pár týdny v Austinu vybojoval v F1 čtvrtý titul mistrů světa v řadě za sebou.
Red Bull se i po povýšení Jukiho Cunody stále potýká s problémy na druhém místě, což vyvolává otázky, zda bude muset provést druhou změnu jezdce v tomto roce.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.
Charles Leclerc si na Velké ceně Rakouska vyjel třetí místo, čímž potvrdil svou stabilní formu v aktuální sezóně. Jeho výkon opět ukázal, že je jedním z hlavních adeptů na špičkové příčky v šampionátu.
Šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil hrdost na výkon svých jezdců na GP Rakouska. I přesto, že Oscar Piastri posunul hranice týmových „Papaya Rules“ téměř za hranu, týmový šéf jejich jízdu ocenil.
Lewis Hamilton ve službách Ferrari dojel ve Velké ceně Rakouska čtvrtý a připsal si podruhé v letošní sezóně zatím nejlepší výsledek sezóny, tedy čtvrtou pozici. Přesto sedminásobný šampion po závodě vysílal do týmového rádia slova frustrace. Přiznal, že se trápil s tempem a chce přijít na to, proč nestačil na jezdce McLarenu a Leclerca.
Max Verstappen po kolizi s mladíkem Kimim Antonellim zuřil do vysílačky, jenže sotva vystoupil z vozu, ukázal naprosto jinou tvář. Fanoušky překvapil, jak klidně reagoval na pilota Mercedesu, který mu zničil závod hned v prvním kole Grand Prix Rakouska.