Vypjatá situace v Katalánsku může mít svůj dopad i na Velkou cenu Španělska. Přípravy na další závod zatím pokračují, ale situace rozhodně není ideální.
Politická situace ve španělském Katalánsku by mohla mít vliv i na konání tamních velkých cen, které se nepřerušeně od roku 1991 jezdí právě na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya. Tento okruh má smlouvu ještě na rok 2018 a 2019.
Kolegové ze španělského periodika SoyMotor zpovídali odpovědné osoby a bylo jim řečeno, že přípravy na příští Velkou cenu Španělska (či Katalánska) zatím probíhají dle plánů.
Situace v nejbohatší části Španělska je v současné chvíli taková, že zde bylo vyhlášeno jakési hlasování, jež by se dalo považovat za referendum za nezávislost. Dle španělské legislativy ale autonomní společenství nemá na tento krok oprávnění.
"Vyjednávání" jsou na bodu mrazu, pokud Katalánsko vyhlásí nelegálně nezávislost přijde intervence z Madridu. Barcelonští úředníci v současné době přešlapují na místě a žádné jasné prohlášení nevydali.
Krom politické situace hraje svou roli i finanční aspekt. Dle uniklých informací z minulého roku, které zveřejnil tamní deník Ara, okruh platí 21 miliónů eur ročně za pořádání. Problémem je, že od roku 2009 nebyla žádná ze španělských GP výnosná. V letech 2013-2016 to byla ztráta ve výši 23 miliónů eur. Letos se model financování změnil a do pořadatelské kasy přispívají i další sektory, které z Velké ceny těží. Tato podpora by v situaci nezávislého Katalánska nebyla již tak velká.
Poslední věcí, která by mohla pořadatelům komplikovat život, je ochranná značka Velké ceny Španělska. Veškeré smlouvy a dokumenty jsou psané právě na ni a to by mohlo v budoucnu být z právního hlediska problematické. Navíc by to mohlo ovlivnit i budoucí pořadatelský kontrakt pro rok 2020 a dál.
Zatím se tedy nic nemění a pořadatelé v klidu připravují plánované závody. Vedení okruhu ale přiznává, že jim současná politická situace na klidu nepřidává a do budoucna je třeba počítat se všemi scénáři.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.